På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Flygvapenchefen kommenterar pilotsituationen i flygvapnet

Webbredaktionen

Försvarsmakten ska tillväxa, inte minska

Jag är den första att ta bladet från munnen och säga att vi befinner oss i ett prekärt läge, en kris – och då syftar jag inte på omvärldsläget, utan vår personalförsörjning – framförallt på pilotsidan där tjänstledighetsansökan och uppsägningar har inkommit.

Med det sagt, vill jag understryka att jag har fortsatt ett orubbat förtroende för de individer som sökt tjänstledighet – för deras professionalism som de dagligen visar.

En sak som jag inte tummar på är vår beredskap och grundutbildning, vi kommer att lösa detta men det kommer innebära hårt arbete för de kollegor som är kvar som får dela på ansvaret.

Jag delar inte bilden av ett dåligt samarbetsklimat mellan arbetsgivaren och arbetstagarorganisationerna. Jag tycker tvärtom att vi har ett bra och konstruktivt samtalsklimat. Däremot förstår, och delar jag, ATO frustration som följer av trögheten i att flera av de nödvändiga besluten inte ligger inom mitt mandat.

Att vara officer är inte längre, med självklarhet, ett livstidsyrke som förut. Att utbilda sig till pilot tar lång tid, först officersutbildning och sedan flygutbildning innan vi kan krigsplaceras och göra insatser. Jag vet vad det innebär, jag är själv stridspilot i grunden.

Försvarsmakten investerar stora summor i utbildningen och behöver därför kunna säkerställa att det vi investerar i varje individ också ger effekt tillbaka under lång tid.

Därför måste vi se till helheten, det viktigaste är att skapa en långsiktigt hållbar systemlösning. Det tycker jag vi gör med de satsningar vi beslutat om. Men det tar ett tag att införa och fullfölja förändringar, särskilt när jag behöver balansera dessa behov mot all annan verksamhet.

Jag älskar flygvapnet och jag tror på oss. Flygvapnet gör skillnad för Sverige och svenska medborgare, därför gör jag allt inom mitt mandat för att vi ska leverera det som åligger oss.

Det är inte läge att peka finger nu, ansvaret ligger på oss alla. Vi måste kunna hitta en långsiktig hållbar lösning. Det kan vi bara göra tillsammans.

Det jag har fattat beslut om i ett första steg, och som är inom mitt mandat, har jag kommunicerat till berörda under en rundresa till förbanden. En satsning på ca 600 miljoner kronor under de kommande tio åren som innefattar:

  • Ny lönestruktur för pilotlöner
  • Extra premier till Kåpan Flex
  • Möjlighet till vidareutveckling inom FM (flygingenjör i flygtjänst, flygläkare, flygspecialpsykolog)
  • Flygstabshus på alla flottiljer (att ha en modern arbetsgivarsyn för att möjliggöra en fortsatt karriär och vara nära familjen)
  • Organisationsförändringar (för att underlätta för chefer i flygtjänst samt för arbetet inom divisionen/skvadronen)
  • Förutsättningar för kandidatexamen efter genomförd pilotutbildning

Detta bekostas av verksamhetsmedel, vilket innebär att viss övnings- och utbildningsverksamhet kommer att ställas.

Jag har stor förståelse för frustrationen med de förändrade förutsättningarna i och med PA 16 där ålderspensionen förändrades. Försvarsmakten förstår och står bakom grundtanken att vi, som övriga samhället, behöver arbeta längre. Jag vill därför att Försvarsmakten tillsammans med ATO undersöker vilka alternativ som är möjliga för att hantera konsekvenserna av den förändrade pensionsåldern för piloter (från 55 år till 67 år).

Jag vill också se över möjligheterna att införa övergångsregler för de som fick förändrade förutsättningar efter att de tog anställning. Detta är inte bara min inriktning, det är även Försvarsmaktens inriktning.

Jag blir uppriktigt sagt upprörd när jag får höra att detta är för lite och för sent.

Men de steg vi tagit, och de saker vi vill fortsätta med – där översyn av konsekvenserna av PA 16 är en – är steg i rätt riktning. Med det tror vi att flygvapnets långsiktiga pilotförsörjning kan tillväxa i önskad takt.

Jag har även vädjat om att ge flygvapnet ett år till för att få till en långsiktig och hållbar lösning på plats. Vi fortsätter vända på varje sten och jag tror att vi tillsammans kan ro detta i land.

Jag vill att alla våra piloter stannar kvar i flygvapnet. Mitt förtroende för piloterna är högt och de gör ett fantastiskt arbete. De är värdefulla, för mig och för försvaret av Sverige. Särskilt i det förändrade omvärldsläge vi befinner oss i.

Avslutningsvis; även om detta är ett synnerligen bekymmersamt läge är det viktigt att påtala att flygvapnet löser uppgifterna, inte bara här och nu, utan även när det gäller den efterfrågade och nödvändiga tillväxten de kommande åren.

Carl-Johan Edström
Flygvapenchef

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Försvarsmaktens kommunikationsdirektör eller annan chef i myndigheten kommenterar aktuella frågor. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

Mats Ström är kommunikationsdirektör. Han ger uttryck för myndighetens principiella uppfattning, här på bloggen Försvarsmakten kommenterar, när han framträder i media eller i andra sammanhang samt på Försvarsmaktens Facebook-konto och Twitter.


28 kommentarer

  • Född två månader för sent 11 juli 2022 23:09

    Det behövs lite förtydligande från en pilot född 1988 eller senare på den här texten:

    1. "Ansvaret ligger på oss alla". Ja, vi har tagit vårt ansvar och tydligt påpekat sedan 2016,  då nya pensionsavtalet infördes, att det här påverkar oss mycket negativt och kommer leda till att fler slutar i förtid för att påbörja en andra karriär. En långsiktig hållbar lösning är en som får piloter att stanna. En sådan lösning har ännu inte presenterats.

    2. "Ny lönestruktur." Ingånslönen höjdes till 42.000, vilket kompenserar för inflationen sedan 2018. Det är inte så imponerande då den bör vara över 50.000 för att kompensera för inflationen sedan ingånslönen sattes 1999. Eller kanske 71.500 vilket en riksdagsledamot har idag, som hade samma lön som en pilot 1999. Lönen för övriga justeras inte mycket och är fortfarande urholkad, lägre än många andra länders stridspiloter, lägre än flera andra svenska myndigheters piloter.

    3. "Extra premie Kåpan Flex". Den är satt till 4.000kr/mån i 20 år. Den uteblivna flygförarpensionen motsvarar ca 20.000kr/mån i ca 30 år. Den extra premien går inte att ta ut tidigare än vanlig pensionsålder. Det är inte ens i närheten...

    4. "Möjlighet till vidareutveckling" Under våren har du personligen avslagit redan godkända ansökningar från piloter som vill nyttja LOM för att plugga mot flygingenjör. En huvudsaklig motivering var att piloter behövs i flygande befattning och vidareutbildning behövs inte för ett långt yrkesliv som pilot. Din trovärdighet på den här punkten är svag.

    5. "Flygstabshus." Okej det låter som en bra idé. Men det är ingen som har efterfrågat och ersätter inte rätt lön och pension.

    6. "Underlätta för chefer". Behövs också, men har ingenting med höstens problem att göra.

    7. "Kandidatexamen". Jag förstår inte hur det här kan vara en satsning? Det ska väl vara en självklarhet att en officer får sin examen?

    8. "Bekostas av verksamhetsmedel." Det är fel väg att gå! Nu skapas nya problem.

    Slutsats: De reella satsningarna är en liten justering av lön och 15% kompensation av den förlorade pensionen. DET kallar jag för lite, och för sent.

    Du får gärna bli upprörd, men bli det på dig själv och din organisation som fortfarande inte har förstått vad som krävs för att behålla personal. Det är nämligen arbetstagaren som bestämmer vad som är bra nog. Antingen accepterar man villkoren, eller söker sig någon annanstans.

  • Anders 12 juli 2022 10:09

    Är det verkligen lagligt att på detta sätt demontera flygvapnet när det samtidigt är krig i Europa?

  • Christian 12 juli 2022 10:15

    Hur löser ni bemanningen i framtiden? Ni fyller inte ens alla utbildningsplatser.

  • Pelle 12 juli 2022 10:19

    Det tar 7 år att utbilda en stridspilot. Enligt media slutar 1/4 av alla stridspiloter.

    Vilket år på 2030- eller 2040-talet har Flygvapnet nått break even, och kan påbörja sin tillväxt?

  • Förvånad igen 12 juli 2022 14:44

    Verkar inte som Flygvapenchefen förstår. Vad för beredskap ska dom klara om dom tappar många piloter? Grundberedskap kanske men inte mer än så? Dom som blir kvar som bara ska utbilda nya istället för att träna sig själva, hur bra är dom om ett år eller två?

    Nä, betala dom dyraste och mest påkostade en bra lön, en lön som lockar till att få dom man vill ha där söker och stannar. En lön som inte är sämre än den som flyger ambulansflyg från punkt a till b. En lön som inte är sämre än sjöfartsverket, som är statliga men som tjänar betydligt mer för en flygtjänst som inte alls är lika dynamisk och utmanande i naturen.

    Skäl för avgång om man behandlar sin personal på detta sätt. Piloterna idag får ca 1000 kr i löneökning varje år. I realiteten en lönesänktning mot inflationen. Flygvapnet har höjt ingångslöner sedan 1999 med 3000 kr! Skäms.

    Om flygvapenchefen är så nöjd med arbetet för de anställda kan väl han betala tillbaka sin bonus på ca 500 000 som han fått men dom yngre blev fråntagna. Han kan även frånsäga sin pension och jobba i tolv år till. Som kompensation kan han få 960000 i kåpan pension istället för de ca 7 milj som han får idag. Vad säger du om det erbjudandet Flygvspenchefen? Som du skriver, du är ju ändå pilot, så då borde väl du vara en föregångsman som landets högst rankade Stridspilot.

    Vad är det som händer. Man vädjar om ett år till, till vilken nytta? Så att arbetsgivaren kan skjuta på tjänstledighet i två år istället för 6 månader?

  • Axel 12 juli 2022 19:24

    Hur kan man göra en så dålig ”satsning” när man inte gjort något med lönerna sen 99? Hur ser ledningen på sitt agerande när de ignorerat problematiken med pensionerna sen 2016? Tror civila marknaden mer än gärna anställer piloterna med högre löner och bättre villkor. Försvarsmakten borde kunna göra mycket mer för denna yrkesgrupp. Helt galet att de nu släpper så många stridspiloter. Ledningen borde granskas.

  • Matematikern 14 juli 2022 19:57

    En ”satsning” på 600 miljoner under tio år, och dessutom på bekostnad av övningar och dylikt. 60 miljoner per år alltså. Om det är sant att en stridspilot kostar 150 miljoner att utbilda, så är det galet att kalla det för satsning. Stryk fyra pilotelever istället, och lägg pengarna på att behålla 25% av de äldre? Den enda förståelsen jag har över detta är att FVC blir upprörd att det är för lite, för det tycker vi alla.

  • Ung pilot som inte är kvar i höst 14 juli 2022 20:27

    Några förtydliganden är nog på sin plats här. Ovanstående ”åtgärdspaket” som flygvapenchefen listar upp togs fram av en arbetsgrupp som jobbade med detta i två år.

    Två. År.

    Hur det kommer sig att det kunde ta så lång tid att ta fram så undermåliga åtgärder är en gåta som ger oroväckande ledtrådar om hur det egentligen är ställt med ledningens handlingskraft och verklighetskontakt.

    En sak är för mig dock nytt, att flygvapenchefens ”inriktning” är att göra ”översyn av konsekvenserna av PA16”. Även om dessa luddiga formuleringar såklart inte betyder någonting är det väl bra att man tillslut förstått att vi bryr oss om vår pension.

    Frågan jag vill ställa till flygvapenchefen är dock: varför får jag reda på detta först genom en offentlig blogg…..? Är det ledarskap för generalmajoren att kringgå den interna dialogen och därigenom ducka den direkta kommunikationen som de unga i det här läget förtjänar?

    Slutsatsen jag, och mina unga kollegor med mig, drar av ovanstående är….. ingen. De åtgärder du listar är otillräckliga och vi tror inte på att de kommer realiseras. Detta på grund av de senaste sex årens nonchalans att lyssna på oss. Förtroendet är nära noll nu. Ser fram emot höstens studier!

  • Andreas 15 juli 2022 03:42

    Jag själv ansökte till att bli stidspilot men fick avslag relativt omgående.
    Det är intressant att det pratas om upprustning och att det ska bli fler, men det reflekterar inte sedan verkligheten.
    Jag är 29 år, ansökte när jag var 28, goda betyg, normalt byggd, tränar 2gg i veckan, inget belastningsregister, god ekonomi, jobbat i 18 år direkt efter gymnasie.

    Vad vill man ha för folk egentligen? 22 åriga killar, med 10+ års arbetslivserfarenhet, 5 årig högskola, träna varje dag, och som gärna flygit stridsflyg tidigare?

    Min poäng är:
    Kraven är på tok för höga
    Vilkoren blir sämre
    Lönen är ruskigt dåligt satt

    Man lider av samma problem som Polisen, vem vill jobba med något där man behandlas som smutsen under skorna, för ett mycket hårt jobb, riktigt dåligt betalt, med kassa villkor och möjligheter.

  • Rolf Henriksson 15 juli 2022 08:51

    Förr i tiden hade man kontraktsanställning på sexårsperioder fram till ca 36 års ålder - sista perioden fick man civilutbildning. Kanske något att testa igen?

  • John 15 juli 2022 09:12

    55år som pensionsålder infördes 1986 som ett led i att…….. just behålla piloter. När man tog bort det 2016 så blev det problematiskt.

    Fanns det ingen risk- och konsekvensanalys när man tog fram ”paketet” med höjd pensionsålder?

  • Thomas 15 juli 2022 12:01

    Man behöver nog även bredda diskussionen till andra kritiska personalgrupper som behövs för att nå effekt, som i flera år fått ökade vakanser och där trenden inte ser så ljus ut.

    Tänker främst på tekniker och övriga besättningskategorier

    Tekniker är civilt eftertraktade av t.ex industrisatsningar i Norrland, fordonsindustrin och civil flygindustri.

    Även om jag förstår debatten avseende piloter så bredda den gärna till ett helhetsperspektiv.

  • Petter 15 juli 2022 13:01

    Jag kan ibland få intrycket att dessa individer inte är så intresserade av officersyrket i sig, utan snarare av att endast flyga. Det är väl det som är problemet egentligen, att de inte kan tänka sig jobba vidare efter 55 år eftersom de då skulle få andra uppgifter (t.ex. jobba på stab eller inom ett annat tjänstgöringsområde) trots att de då skulle behålla en lön som vida överstiger vad andra i FM uppnått vid den åldern.

    Att hänvisa till dyra utbildningskostnader som orsak för att man skulle ha rätt till att ställa högre krav på arbetsgivaren än alla andra är rätt osmakligt. Att dessutom agera kollektivt - under förevändning av att det skulle vara individuella tjänstledighetsansökaningar - rimmar väl inte riktigt med vad som kan kallas värdegrundsmässigt agerande. Har jag inom ett annat vapenslag numera också strejkrätt (?) om jag är missnöjd med mitt avtal sedan 2017?

  • Karl 15 juli 2022 20:00

    Petter, jag tror att du tänker rätt men ändå precis tvärtom.
    Hade Flygvapnet rekryterat personer som verkligen älskade flygning så skulle dom stanna oavsett. Jag skulle vilja hävda att det faktiskt är ganska få som är speciellt flyg intresserade och jobbar som flygförare i Flygvapnet.
    Man rekryterar personer med extremt hög kapacitet, förmåga, målmedvetenhet och som vill utvecklas och utmanas, gärna både mentalt och fysiskt. Efter ett par år så är utmaningen med att flyga inte lika intressant längre. Det finns andra utmaningar, som dessutom genererar betydligt bättre arbetsvillkor och betalt för både individen och dess familj. Dessa individer söker sig då ut i den civila marknaden (inte flygjobb) där lönerna är betydligt bättre och där ens respektive dessutom också har chansen att utmanas i arbetslivet. För både du och jag förstår säkert att utbudet och karriärmöjligheterna för en civil partner är klart begränsade i Såtenäs, Ronneby och Luleå om man jämför med storstadsområdena.
    Nej Petter, jag tror inte att problemet är att piloterna bara vill flyga. Problemet är att villkoren behöver vara mycket bättre om man vill få folk att FORTSTÄTTA att göra just det. För flygningen, den växer folk ifrån, det finns för mycket annat som lockar.

  • Engelbrekt 15 juli 2022 23:36

    Om nationen Sverige skall ha ett flygvapen så får ej kronor och ören ha någon större betydelse ... Tio stridspiloter kommer alltid att ha större betydelse för nationen Sverige än vad tio byråkrater har! Om det finns tvivel om detta så kan vi lägga ner landet Sverige på stört!

  • Fredrik Ericson 16 juli 2022 12:17

    Petter skriver 15 juli 2022 13:01
    att det är osmakligt att hänvisa till dyr utbildningskostnad som skäl för att ställa krav på arbetsgivaren. Jag väljer att istället se det som en skyldighet gentemot skattebetalarna att man kan sätta krav på Försvarsmakten att behålla den personal man investerar inte bara pengar utan skapar också en kompetens som inte kan ersättas nu när Försvarsmakten skall försöka växa.
    ”Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don't want to” Richard Branson

    Här har Försvarsmakten nu en unik möjlighet att välja mellan morot eller piska.

  • En desillusionerad medborgare 18 juli 2022 10:46

    Det är en liten exklusive grupp människor som bär en viktig del av försvaret. Att inte värdesätta dem högre säger väldigt mycket om försvarsmakten. Den här situationen uppstod med det nya avtalet 2016 och först när media får nys om det så aktualiserar man argumenten. Gör om, gör rätt! Förtroendet för våra myndigheter hos gemene man sjunker och sjunker. Våra stridspiloter är värda minst en lön som en riksdagsman och en pension vid 55. Det gamla avtalet bör/ska upprättas. Maktfullkomlighet gör människor små.

  • Tommy 18 juli 2022 13:18

    Försvarsmaktens absolut mest bortskämda och priviligierade anställda börjar inse att de kanske måste delta i NATO-operationer och göra skarpa insatser, typ på semestern! Då säger de upp sig efter att ha sugit ut utbildning och löner i åratal. De borde skämmas och rätta in sig. Dags att göra rätt för sig när du valt det yrket!

  • Ann 18 juli 2022 17:12

    Varför slutar stridspiloter (el tar tjänstledigt) som är anställda för att försvara oss och landet just nu vid kritiskt tidpunkt? Om inte ens ni som är anställda vill försvara oss, så vem ska göra det då? Innan Natoansökan var det enkelt men nu när allvaret kommer är det andra puckar..

  • Rikard 18 juli 2022 21:47

    Om en utomstående civilist får tycka utifrån bloggposten och kommentarsfältet, så är det dels hisnande löner nu har pojkar och flickor, dels verkar det - särskilt utifrån kommentarerna - så att detta är det berömda halmstrået. Tonen klargör för mig (kan ju för all del ha fel, gärna det dessutom) att detta är gamla välkända problem som går långt längre tillbaka än 2000-talet och som är endemisk som de lärde säger. Det låter inte som något som blivit aktuellt bara sådär, just nu.
    -
    Inte för att jag missunnar någon en rättvis lön, men ni kanske ska betänka detta, som en jämförelse: en person som arbetar inom OSA för en kommun, gör så heltid. Omfattas inte av LAS, får minsta tillåtna semester, och har ingen uppsägningstid, ingen OB och saknar oftast helt möjligheten att själv byta jobb. Man jobbar dock på riktigt som man säger, det är inte någon pysselsättning. När jag fortfarande arbetade och hade lite insikt i detta system, låg lönen på 14 000:-/månad. Brutto. Inte sällan skulle det försörja en familj.
    -
    Man kan också ta sig en titt på garantipensionen om man vill. Min mor får den, trots över 45 år i statens tjänst.
    -
    Som sagt, missunnar ingen en bra lön, men de människor ni ska försvara? Över 35 000 av dem är hemlösa. Mångdubbelt fler lever ett fattigt liv i allt mer livsfarliga stadsdelar och områden.
    -
    Vad det har med försvar att göra? Tja, uppgiften är väl att försvara Sverige och det svenska folket? Det egna landet och folket? Inte politiska partier och deras div. världsförbättrar-agendor. Och givet de senaste 15-20 årens olika upptåg på demonstrationer och liknande så verkar det gå allt mer partipolitik i det militära?
    -
    Men som sagt, jag är livslång civilist då jag ansågs oduglig att ens bli malaj. Några år på universitet och högskola blev det istället. Så jag kommenterar bara som utomstående, utan anspråk på att vara insatt - men även blinda höns hittar korn sägs det. Och om löner och förmåner rättfärdigas med att det är jag och andra som jag som ska försvaras och betala för detta försvar, borde jag väl få framföra min åsikt, kan man tycka.

  • Nils 19 juli 2022 11:05

    Petter jag hör din poäng och förstår den till viss del.
    Problemet är bara att det inte är vilken kommunalare som helst som rattar stridsflyg. Har man höga antagningskrav måste man också vara redo att betala för de som är rekryteringsbara. Dessa individer har många andra valbara karriärsalternativ. Det kan vara läkare, ingenjörer, programmerare osv. Då bör man jämföra lönen mot dessa, inte en kommunare. I det sammanhanget står sig den givna lönen tyvärr ganska svagt idag.
    Lägg där till utbildningens längd, 6år. Vad jag vet är det extremt få kommunanställda med 14000 kr/månaden som sitter på en sådan utbildning. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Så slutsatsen får bli att det blir knasigt när man jämför äpplen och päron.

  • Besvikna piloter 20 juli 2022 09:06

    Hej.
    Förstår om det ser ut som personer som har det bra vill ha det bättre. Det är inte det som det handlar om.

    Piloterna kräver inte en bättre lön eller en lägre pension. Det som hänt är att piloter som jobbat kanske 7 år med en viss pensionsålder helt plötsligt får 12 år till
    Det piloterna vill är egentligen bara att få tillbaka det dem hade när de tog anställning.

    Lönen har diskuterats för att den stått stilla. Plockar man som arbetsgivare bort en massa förmåner måste man kanske locka med löneutveckling eller liknande. Det har man inte heller gjort. Istället får piloterna idag en löneökning på ca 1,5% per år.

    Alltså, ingen av piloterna kräver i grunden mer eller bättre förmåner, bara att de får ha samma som de hade när de började och samma som övriga som jobbar har.

  • Viktor 21 juli 2022 22:10

    Nils, du har en poäng, men jag skulle istället vilja jämföra ett arbete inom FM kontra den privata sektorn. Det sistnämnda genererar som bekant någon typ av intäkt vilket leder till ett större löneunderlag. Ett arbete inom FM genererar i regel inte någon intäkt öht och löneutrymmet är därför jämförelsevis begränsat. Det här vet vi alla, och jag tror i ärlighetens namn inte att någon tog anställning i FM pga. den höga lönen eller de fina villkoren. Det som dock gör mig mest besviken på det här utfallet, motiverat eller ej, är dess tidpunkt. Krig runt knuten, pandemi, tufft ekonomiskt klimat, klimathot och sist men inte minst en pågående NATO ansökan. Fanns det verkligen inte ett bättre läge att ”droppa bomben”?

  • Perry 22 juli 2022 20:24

    Piloterna ska rimligen få en uppjustering på lönen, därefter får man väl mötas någonstans halvvägs avseende pensionsåldern. Har för mig att marinofficerare går runt 60-årsåldern och det kan väl vara något att ta sikte på. Oavsett vad som fanns avtalat före 2016 kan det inte ha undgått piloterna och deras fackliga företrädare att Sverige höjt pensionsåldern och kommer fortsätta att göra så när färre ska försörja fler som blir äldre och kräver mer vård och omsorg.
    Tidigare gick ju många piloter till det civila flyget men den karriärvägen har väl minskat i attraktivitet.

  • Harrysson 26 juli 2022 14:37

    Man bör betänka att det måste vara YTTERST få av dessa piloter som verkligen var anställda när pensionsåldern ändrades och var födda efter 1988.

    Krokodiltårar kan man gärna bespara oss andra som likt dödliga människor får följa de pension regler som gäller alla andra.

  • Lars A 2 augusti 2022 17:50

    Som officerskollega tappar jag både hakan och förbannad när jag läser om flygförarnas krav.

    Var finns skälet till att ni ska ha pensionsålder 55? Någonstans läste jag att yrket sliter på kroppen... På riktigt? Skulle 15-20 års flygtjänst, vilket är väl ungefär vad ett aktivt flygarliv på sin höjd kan leverera idag (givet ca 25 år vid ansökan, lång utbildning, familjeliv och stabstjänst) tära så hårt att kroppen är slut vid 55? Kanske på Tunnans liv där man flög 8-10 "bånkapass" i veckan från 16 års ålder, men kom igen nu... 2022? Vilken planet lever ni på? I så fall borde varje polis, vårdanställd och städare också ha 55. Om inte 50.

    Är 40 000+ för LITE i ingångslön? Någon pilot skrev här i kommentarerna 70 000+... Ni vet väl när vi övriga officerare uppnår den lönen, i medellön? Om ens någonsin? Visst, lönerna är på tok för låga i hela Försvarsmakten, inte minst för chefer kring 40-årsåldern som kanske tjänar hälften av vad de erbjuds på civila marknaden. Denna kategori officerare hotar dock inte med uppsägning och strejkfasoner.

    Problemet är, som någon tidigare skrev, att piloter idag helt enkelt inte VILL flyga en hel karriär. De är heller inte intresserade av att "betala tillbaka" efter aktiv flygtjänst som stabsofficer eller lärare i Stockholm. Utan helst vill de (ni) jobba en kort period, med väldigt hög lön direkt, och sen efter ca 20 år gå i pension så de (ni) kan satsa de sista 10-15 åren av livet på ett välbetalt konsult- eller rådgivarjobb i näringslivet.

    Lojaliteten och systemsynen, tillika officerskårsandan, är obefintlig. Hade detta varit ett problem på riktigt hade fler officerskategorier betett er som ni gör. Så är inte fallet.

    Jag lider med flygvapenhchefen som drabbats av dessa infantila krav. Förhoppningsvis kan Nato lösa beredskapen åt oss i luften de kommande 5-10 åren så vi blir av med denna grupp missnöjesmänniskor.

  • Petter 9 augusti 2022 08:28

    Kommenterar Lars inlägg:

    Jag ska försöka vad saklig trots att jag är upprörd över dina argument. Verkar tyvärr vara många i försvarsmaktens ledning som tänker precis som dig och detta gör nu att vi snart inte har ett fungerande flygvapen. Det är tragiskt!

    Om du hade läst alla nyheter så tror jag bättre du hade förstått situationen. De som
    Sökt tjänstledigt är de piloter som fick pension 55 år när de anställdes. När reglerna ändrades 2016 så drog man gränsen född 88 istället för att dra gränsen när man blev anställd. Detta medför att piloter utbildar elever som är födda 87 och går i pension vid 55. Piloter som varit tjänst i 10 års tid redan går vid 67 för de är födda några månader för sent. Det är orimligt! De piloter som är födda 88 och senare och som blev anställda efter reglerna ändrats tar inte tjänstledigt. De fick en anställning på de villkoren och kunde då tacka ja eller nej. Skillnaden är de piloter som fick ett avtal som sen ändrats över en natt. De får också tampas med en ledning som lovat att göra något och efter 6 år kommer beskedet att de inte tänker göra något. Du häpnar att de kommer reaktioner? Jag häpnar om det inte hade kommit några.

    När det gäller ingångslönen så är det också under all kritik att den höjts 4000kr sen 99 när man har en 7 års utbildning. Vet inget annat yrke som har det så, vet du?

    Något som du med FM verkar tyvärr leva efter är jantelagen. Piloterna ska inte tro de är något! Vad är de för syn egentligen? Piloterna ÄR något. De har en spetskompetens! Finns inte många som kommer in på den utbildning. Det är en av de svåraste utbildningarna vi har i Sverige. Det är ett yrke som innebär många risker och det är extremt höga krav. De ska bli betalda för det och för att de utbildat sig i sju år. Försvarsmakten äger deras legitimation så de kan inte flyga civilt.

    Något som gör att jag verkligen häpnar är att du tycker så synd om flygchefen. En stridspilot i FM som har pension vid 55. Jag hade tyckt synd om honom om hans pension ändrades från en dag till en annan med 12 år. Flygchefen är just det en chef som ska se till att sina anställda värderas för den kompetens de besitter. Om man inte är nöjd med villkoren så får man sluta eller ta tjänstledigt som piloterna gjort. Vi lever i en demokrati trots allt.

    Lycka till med flygvapnet! Jag tar med glädje och emot piloterna på den civila sidan.

    Allt gott!

  • Orolig 10 augusti 2022 11:31

    Harrysson mfl.
    Jag måste få nämna 3 saker.
    1. Det är dom som är födda 1988 eller senare som var anställda som nu ansöker om tjänstledighet, alltså inte YTTERST få.
    2. Denna "bomb" visste flygvapenledningen om innan Julen 2021. Sen har det blivit offentligt först nu innan sommaren. Detta var alltså innan kriget i Ukraina och Nato-ansökan. Så alla som skriver något om att piloterna lämnar när det hettar till osv är tyvärr fel ute. Flygvapnet har dock fått panik av detta och därför är det nu offentligt.
    3. Piloterna vill inte ha mer, nått annat eller bättre än de hade den dagen de blev anställda eller hälften av vad deras kollegor har. Bara samma. Att folk som börjar samtidigt, arbetar 7-8 år får veta att några måste jobba 12 år extra helt plötsligt kan man väl ändå förstå sticker i ögonen.

    Flygvapnet kan inte ens fylla alla utbildningsplatser längre på pilotsidan för arbetet med den risken och belastningen för arbetstagaren och familjen är helt enkelt inte värt det. Det finns en panik där man tar in personer som är äldre än de som flugit flera år redan. Sedan när den nya kommer ut måste den väldigt rutinerade piloten som är extremt påkostad lämna sin plats till den orutinerade nya som är äldre. Alltså ingen föryngring sker, bara ett tapp i kunskap.

    /orolig

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *