På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Välkommen till vår verklighet

admin

Från och med idag så startar Försvarsmaktens kampanj ”Välkommen till vår verklighet”. Kampanjen har två syften. Drygt 1 000 personer ska rekryteras till GMU 3 (grundläggande militär utbildning nummer 3) med utbildningsstart i augusti. Vi lägger också grunden för den fortsatta kommunikationen kring Försvarsmakten där vi vill visa det som vi faktiskt gör, en för många okänd verksamhet i samhället idag.

http://www.youtube.com/watch?v=upZMwKfucEQ

http://www.youtube.com/watch?v=VMaVwRXI1WI

Utgångspunkten är att den bild unga människor har av Försvarsmakten i mångt och mycket är präglad och formad av amerikanska krigsfilmer. Vi vill berätta om hur vår verklighet, hur svensk militär verklighet ser ut, och hur den skiljer sig från den fiktiva bilden av försvar, krig, soldater och sjömän.

Kampanjen spelar med dessa Hollywood-klichéer som alltid ställs mot den faktiska verkligheten. Det är Försvarsmakten som visas. Vi har all anledning att vara stolta för det vi gör och det ska vi visa.

Vi vill berätta vad vi kan erbjuda men också det vi inte kan erbjuda. De personer du ser i ”det verkliga” filmmaterialet är medarbetare och frivilliga i Försvarsmakten, i ordinarie befattning eller som statist. Den utrustning du ser är den vi använder till vardags. Så långt det är möjligt har vi också använt oss av eget bildmaterial och fotografer. Det vi visar är ibland spännande, ibland rutinartat och ibland inte särskilt glamoröst. Med det är alltid uppgifter viktiga för rikets försvar.

Kampanjen kommer att gå brett i TV och bio, på allmänna platser via utomhusannonser och printannonser, radio, webben, mobilt och i sociala medier såsom Facebook, Spotify och Youtube där vår målgrupp finns. Som i tidigare rekryteringskampanjer har vi en portal på webben som alla annonser driver till. Dessutom har vi byggt ihop en smartphone-applikation där du kan prova verkligheten och utmana dig själv och andra.

De kommande åren har vi en stor rekryteringsutmaning. Men för att den ska bli en framgång så måste också vardagen stämma. Det innebär att rekryteringskampanjer inte kan ersätta ett inre arbete med att utveckla Försvarsmakten i önskad riktning. Alla de medarbetarna vi har idag måste känna tillförsikt och framtidstro för att rekryteringen ska lyckas. Det är det vi gör, vår verksamhet, som ska bära sig och utgöra bottenplattan för vår kommunikation. Min vilja är att visa mer av vår faktiska vardag. En vardag som varje medarbetare har ett ansvar för att berätta om. Kampanjer är ett sätt att väcka nyfikenhet och komplettera dessa berättelser.

Ett stort tack till Amfibieregementet, Helikopterflottiljen, Hemvärnet, Livgardet samt Swedec för allt stöd i produktionen.

Erik Lagersten, informationsdirektör

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Försvarsmaktens kommunikationsdirektör eller annan chef i myndigheten kommenterar aktuella frågor. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *