Kampanjen spelar med dessa Hollywood-klichéer som alltid ställs mot den faktiska verkligheten. Det är Försvarsmakten som visas. Vi har all anledning att vara stolta för det vi gör och det ska vi visa.
Vi vill berätta vad vi kan erbjuda men också det vi inte kan erbjuda. De personer du ser i ”det verkliga” filmmaterialet är medarbetare och frivilliga i Försvarsmakten, i ordinarie befattning eller som statist. Den utrustning du ser är den vi använder till vardags. Så långt det är möjligt har vi också använt oss av eget bildmaterial och fotografer. Det vi visar är ibland spännande, ibland rutinartat och ibland inte särskilt glamoröst. Med det är alltid uppgifter viktiga för rikets försvar.
Kampanjen kommer att gå brett i TV och bio, på allmänna platser via utomhusannonser och printannonser, radio, webben, mobilt och i sociala medier såsom Facebook, Spotify och Youtube där vår målgrupp finns. Som i tidigare rekryteringskampanjer har vi en portal på webben som alla annonser driver till. Dessutom har vi byggt ihop en smartphone-applikation där du kan prova verkligheten och utmana dig själv och andra.
De kommande åren har vi en stor rekryteringsutmaning. Men för att den ska bli en framgång så måste också vardagen stämma. Det innebär att rekryteringskampanjer inte kan ersätta ett inre arbete med att utveckla Försvarsmakten i önskad riktning. Alla de medarbetarna vi har idag måste känna tillförsikt och framtidstro för att rekryteringen ska lyckas. Det är det vi gör, vår verksamhet, som ska bära sig och utgöra bottenplattan för vår kommunikation. Min vilja är att visa mer av vår faktiska vardag. En vardag som varje medarbetare har ett ansvar för att berätta om. Kampanjer är ett sätt att väcka nyfikenhet och komplettera dessa berättelser.
Ett stort tack till Amfibieregementet, Helikopterflottiljen, Hemvärnet, Livgardet samt Swedec för allt stöd i produktionen.