Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Välkommen till vår verklighet

admin

Från och med idag så startar Försvarsmaktens kampanj ”Välkommen till vår verklighet”. Kampanjen har två syften. Drygt 1 000 personer ska rekryteras till GMU 3 (grundläggande militär utbildning nummer 3) med utbildningsstart i augusti. Vi lägger också grunden för den fortsatta kommunikationen kring Försvarsmakten där vi vill visa det som vi faktiskt gör, en för många okänd verksamhet i samhället idag.

Utgångspunkten är att den bild unga människor har av Försvarsmakten i mångt och mycket är präglad och formad av amerikanska krigsfilmer. Vi vill berätta om hur vår verklighet, hur svensk militär verklighet ser ut, och hur den skiljer sig från den fiktiva bilden av försvar, krig, soldater och sjömän.

Kampanjen spelar med dessa Hollywood-klichéer som alltid ställs mot den faktiska verkligheten. Det är Försvarsmakten som visas. Vi har all anledning att vara stolta för det vi gör och det ska vi visa.

Vi vill berätta vad vi kan erbjuda men också det vi inte kan erbjuda. De personer du ser i ”det verkliga” filmmaterialet är medarbetare och frivilliga i Försvarsmakten, i ordinarie befattning eller som statist. Den utrustning du ser är den vi använder till vardags. Så långt det är möjligt har vi också använt oss av eget bildmaterial och fotografer. Det vi visar är ibland spännande, ibland rutinartat och ibland inte särskilt glamoröst. Med det är alltid uppgifter viktiga för rikets försvar.

Kampanjen kommer att gå brett i TV och bio, på allmänna platser via utomhusannonser och printannonser, radio, webben, mobilt och i sociala medier såsom Facebook, Spotify och Youtube där vår målgrupp finns. Som i tidigare rekryteringskampanjer har vi en portal på webben som alla annonser driver till. Dessutom har vi byggt ihop en smartphone-applikation där du kan prova verkligheten och utmana dig själv och andra.

De kommande åren har vi en stor rekryteringsutmaning. Men för att den ska bli en framgång så måste också vardagen stämma. Det innebär att rekryteringskampanjer inte kan ersätta ett inre arbete med att utveckla Försvarsmakten i önskad riktning. Alla de medarbetarna vi har idag måste känna tillförsikt och framtidstro för att rekryteringen ska lyckas. Det är det vi gör, vår verksamhet, som ska bära sig och utgöra bottenplattan för vår kommunikation. Min vilja är att visa mer av vår faktiska vardag. En vardag som varje medarbetare har ett ansvar för att berätta om. Kampanjer är ett sätt att väcka nyfikenhet och komplettera dessa berättelser.

Ett stort tack till Amfibieregementet, Helikopterflottiljen, Hemvärnet, Livgardet samt Swedec för allt stöd i produktionen.

Erik Lagersten, informationsdirektör

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Försvarsmaktens kommunikationsdirektör eller annan chef i myndigheten kommenterar aktuella frågor. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

Mats Ström är kommunikationsdirektör. Han ger uttryck för myndighetens principiella uppfattning, här på bloggen Försvarsmakten kommenterar, när han framträder i media eller i andra sammanhang samt på Försvarsmaktens Facebook-konto och Twitter.


delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *