På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan och Falken 20140527 (nr: 5)

HMS Gladan

Statistikbilder kommer strax

Statistikbilder kommer strax

Läge: Örlogshamnen Karlskrona Verksamhet: Förtöjd fortsatt återställning Väder: Mulet och ca 10 grader varmt. Blåsigt

Sammanställd statistik från losskastning  Öckerö till förtöjning Karlskrona.
Uppgifter från loggbok: Under gång till sjöss: 166 dygn
Antalet dagar hemifrån sedan Augusti 2013 till Maj 2014: Ca 300 dygn.
Seglad distans: Ca 14722 distansminuter
Medelfart på 14722 seglade distansminuter: 5,3 knop
Dagar med regn till sjöss: 14
Längsta seglade distansen: Kanarieöarna till St. Barthelemy 2800M
Högsta uppmätta vindhastighet: 25 m/s
Astronomiska observationer: 621 st.
Antalet slagna Atlantrekord för skonert: 1 st. Bermuda – Azorerna 10 dygn 10 timmar.
Medelfart för Bermuda – Azorerna: 7,8 knop

Uppgifter från maskin:
Dagar motvind (kryss): 17 dygn
Förbrukad Diesel 52000 liter diesel
Huvudmotorn igång: 1200 timmar
Hjälpmotor igång: 1400 timmar x2
Lilla hjälpmotorn: 2200 timmar
Vatten förbrukat: 166 000 liter
Max krängning (rullning): 41 grader
Snurrade varv på radarn: 14.400.000 varv (räknat en avsökningtid på 1 varv/s).

Båtsmanstatistik:
Halad tamp: ca 52 km
Antalet utbildade elever: 182 personer
Antalet underkända elever: 0  personer (med undantag för mindre positiva vitsord).

Bloggstatistik:
Skrivna resebrev på bloggen: 251 stycken
Upplagda bilder på bloggen: 1004 st.
Kommentarer på bloggen: ca 1602 ca 6 kommentarer per inlägg.
Megabyte mottagen data på Fleet broadband: Mindre än en 6 GB

Byssastatistik:
Antalet fraktade träd: 1
Antalet fåglar som kraschat i seglet: 3 st
Observerade valar: >10 valar
Förbrukat Kaffe: 6000 liter
Antalet byssarykten: 85 stycken varav 3 sanna.

Uppäten havregrynsgröt: 1.200 KG

Sjukvårdsstatistik:
Antalet döda: 0 personer
Antalet sjukhusbesök: 3 st
Antalet förbrukade sjösjukeplåster: 67 st

Fotnot: Vissa summeringar ska räknas mer som kvalificerade bedömningar snarare än som tillförlitlig statistik.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

2 kommentarer

  • viktorlevihn 27 maj 2014 14:40

    Här kan man svara på inlägg och det är helt ok att ha synpunkter.

  • Lars Anderberg 27 maj 2014 15:47

    Välkomna tillbaka till kajen i Karlskrona. Måste vara en vacker syn att se både Gladan och Falken tillsammans. Jag minns denna syn från Helsingborgs hamn år 1955. Ett gott minne. Just nu passerar den polska fullriggaren Dar Mlodziezy norrut genom Öresund. Också en vacker bild. 14 dagars regn till sjöss låter som en bra verklighet, även antalet dagar för motor måste väl en seglare vara nöjd med, eller???

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *