På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 20140311 Kan slå ett rekord!

HMS Gladan

Läge: 435 NM från Bermuda 1372 NM kvar till Fayal
Verksamhet: Posttjänst med tyngdpunkt på att rorsman ska styra så säkert och snabbt som möjligt.
Väder: Molnigt, god sikt, omkring 12 m/s från WSW.
Segelsättning: Gaffelsegel, Bredfock, Klyvare och toppsegel.
Tycker ni inte att vi ska sätta Fischermanseglet också? Den kanske kan ge ytterligare minst 0,2 knop vilket på den här sträckan motsvarar (räknat på 6-6,2 kn) ca 7 timmar snabbare i mål.

Väderprognoser är trots allt bara prognoser.
Vindprognosen ser bra ut. Det är dock svårt att segla sig till ett bättre läge än det vi har nu. Därför håller vi oss kring rumblinen. Alltså på rak linje mellan Bermuda och Azorerna.
Förrutom beräkningarna vi gör själva har vi ett bra väderprogram ombord. När jag använder väderprogrammet kan jag lägga olika föreslagna farter vår rutt skall beräknas med. När jag använder en högre fart föreslår väderprogrammet en något sydligare rutt. Detta med anledning av att prognosen visar ett motvrid i slutet av veckan. Motvridet är i väderprogrammet tänkt att användas som höjdare för styrbordshalsar, på layline (sträckbog) in mot Azorerna.
Som ytterligare orientering till er där hemma angående vädret får Gladan även väder från Försvarsmaktens väderavdelning på högkvarteret METOCC. METOCC föreslår även dom hur vi ska positionera oss. Bedömningarna METOCC ger överensstämmer oftast med det som vi lyckas få fram. Och det känns ju tryggt. Trotts allt är det ju bara prognoser och mer än tre dagar framåt brukar innebära betydande förändringar av vädret.
Allt rullar på och farten är för tillfället omkring 9 knop!
Med prognosen och den goda farten kan Gladan eventuellt slå ett nytt skonertrekord för sträckan Bermuda – Azorerna.

När Gladan seglade hem från motsvarande resa vintern 1953-1954 tog det elva dagar att segla samma sträcka. Så här lyder ett citat från 1954:
“Efter elva dygn i Nordatlanten med skiftande väder och hårda, kalla vindar kunde vi den 6 mars ankra och akterförtöja i Hortas hamn på ön Fayal. Vi närmar oss Sverige. Fyra dygn i hamn gjorde oss gott”.
Året efter 1955 kastade Falken loss den andra mars från Hamilton, Bermuda och förtöjde den 16e mars i Horta, Azorerna.
Så båda dessa rekord är något att försöka slå!
Peppa gärna besättningen ytterligare med förslag på mer segel t ex Fischerman och högre fart.
Jag lägger ut en bild på Fischerman satt så fort vi når 20 peppande kommentarer om ökad fart och segelsättning.

Hoppas allt är bra där hemma så hör ni från oss via telefon när vi  når Horta. Och vi får läsa alla brev och vykort som ni skickat till Peter’s Bar i Horta.
Adressen är:
Peter Café SportAttension: HMS Gladan / Namn på personen som ska få brevet ex. ”Namn Namnsson”. Rua José Azevedo ”Peter”, 99900-027 Horta
Faial, Azores

GMY
3.O Viktor Levihn

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

9 kommentarer

  • christoffer krabbsjö 12 mars 2014 06:08

    A Sailor’s Song Paul Laurence Dunbar (from Lyrics of the Hearthside, 1899)

    Oh for the breath of the briny deep,
    And the tug of a bellying sail,
    With the sea-gull’s cry across the sky
    And a passing boatman’s hail.
    For, be she fierce or be she gay,
    The sea is a famous friend alway.

    Ho! For the plains where the dolphins play,
    And the bend of the mast and spars,
    And a fight at night with the wild sea-sprite
    When the foam has drowned the stars.
    And, pray, what joy can the landsman feel
    Like the rise and fall of a sliding keel?

    Fair is the mead, the lawn is fair
    And the birds sing sweet on the lea,
    But echo soft of a song aloft
    Is the strain that pleases me;
    And swish of rope and ring of chain
    Are music to men who sail the main.

    Then, if you love me, let me sail
    While a vessel dares the deep,
    For the ship’s wife, and the breath of life
    Are the raging gales that sweep,
    And when I’m done with the calm and blast,
    A slide o’er the side, and rest at last

    Sätt segel!.

  • Malin Mattsson 12 mars 2014 07:52

    Brev och trisslotter på väg till Sjödin och Svensson! Segla allt vad seglen håller nu! Lycka till med rekordet :))

  • Monica Westerberg 12 mars 2014 08:12

    Vi tror på ER! Kör på!

    Monica

  • Erica W 12 mars 2014 12:02

    Bästa resebrevet 2014 ( förutom de om Saager).

  • Elin Anderson 12 mars 2014 12:42

    Hej alla glada seglare!
    Vi landkrabbor får lära oss mycket genom era resebrev. Har dock inga råd att ge angående segelsättning osv., men en glad hälsning kan ni gärna få. Det verkar som ni är så peppade för att slå det här rekordet, bara vindarna vet! Vi hoppas på det bästa. En extra hälsning o kram till Julia(fina resebrev Julia)Hampus Jacob o Linus
    Kram från ett underbart soligt Strömstad

  • Linn 12 mars 2014 15:21

    Linus Anderson! Du ska veta att vi saknar dig massor, snart kommer du hem :) wiii hoppas ni har det toppen ute på havet :) xoxo youre wife

  • Emily von Mentzer 12 mars 2014 16:08

    Nu är brev på ingång till Azorerna så nu hoppas jag att det finns någon ombord som blir glad. Här hemma är soligt som tusan så jag klagar inte. En extra stor hälsning till min Jacob och jag saknar dig jättemycket! Fortsätt kämpa på & se till att slå det där rekordet. Hoppas resten av besättningen får en fortsatt bra resa!
    Kramar från Emily

  • Emily von Mentzer 12 mars 2014 16:19

    Nu är brev på ingång till Azorerna så nu hoppas jag att det finns någon ombord som blir glad. Här är strålande sol så jag klagar inte. Jag vill framförallt skicka en hälsning till min Jacob och jag saknar dig jättemycket. Se nu till att slå det där rekordet & gör mig stolt. Hoppas resten av besättningen får en fortsatt bra resa!
    Kramar från Emily

  • Jeanette Svensson 12 mars 2014 19:27

    Hejja hejja er!

    Vi håller tummar och tår för att just ni skall klara rekordet!! Och varför skulle ni inte klara det?? NI ÄR JU BÄST!!!!!
    Lycka till och segla så det skvätter, vi tror på er :)
    Många VÅR kramar ( + 14 grader i Skåne)

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *