Läge: 435 NM från Bermuda 1372 NM kvar till Fayal
Verksamhet: Posttjänst med tyngdpunkt på att rorsman ska styra så säkert och snabbt som möjligt.
Väder: Molnigt, god sikt, omkring 12 m/s från WSW.
Segelsättning: Gaffelsegel, Bredfock, Klyvare och toppsegel.
Tycker ni inte att vi ska sätta Fischermanseglet också? Den kanske kan ge ytterligare minst 0,2 knop vilket på den här sträckan motsvarar (räknat på 6-6,2 kn) ca 7 timmar snabbare i mål.
Väderprognoser är trots allt bara prognoser.
Vindprognosen ser bra ut. Det är dock svårt att segla sig till ett bättre läge än det vi har nu. Därför håller vi oss kring rumblinen. Alltså på rak linje mellan Bermuda och Azorerna.
Förrutom beräkningarna vi gör själva har vi ett bra väderprogram ombord. När jag använder väderprogrammet kan jag lägga olika föreslagna farter vår rutt skall beräknas med. När jag använder en högre fart föreslår väderprogrammet en något sydligare rutt. Detta med anledning av att prognosen visar ett motvrid i slutet av veckan. Motvridet är i väderprogrammet tänkt att användas som höjdare för styrbordshalsar, på layline (sträckbog) in mot Azorerna.
Som ytterligare orientering till er där hemma angående vädret får Gladan även väder från Försvarsmaktens väderavdelning på högkvarteret METOCC. METOCC föreslår även dom hur vi ska positionera oss. Bedömningarna METOCC ger överensstämmer oftast med det som vi lyckas få fram. Och det känns ju tryggt. Trotts allt är det ju bara prognoser och mer än tre dagar framåt brukar innebära betydande förändringar av vädret.
Allt rullar på och farten är för tillfället omkring 9 knop!
Med prognosen och den goda farten kan Gladan eventuellt slå ett nytt skonertrekord för sträckan Bermuda – Azorerna.
När Gladan seglade hem från motsvarande resa vintern 1953-1954 tog det elva dagar att segla samma sträcka. Så här lyder ett citat från 1954:
“Efter elva dygn i Nordatlanten med skiftande väder och hårda, kalla vindar kunde vi den 6 mars ankra och akterförtöja i Hortas hamn på ön Fayal. Vi närmar oss Sverige. Fyra dygn i hamn gjorde oss gott”.
Året efter 1955 kastade Falken loss den andra mars från Hamilton, Bermuda och förtöjde den 16e mars i Horta, Azorerna.
Så båda dessa rekord är något att försöka slå!
Peppa gärna besättningen ytterligare med förslag på mer segel t ex Fischerman och högre fart.
Jag lägger ut en bild på Fischerman satt så fort vi når 20 peppande kommentarer om ökad fart och segelsättning.
Hoppas allt är bra där hemma så hör ni från oss via telefon när vi når Horta. Och vi får läsa alla brev och vykort som ni skickat till Peter’s Bar i Horta.
Adressen är:
Peter Café SportAttension: HMS Gladan / Namn på personen som ska få brevet ex. ”Namn Namnsson”. Rua José Azevedo ”Peter”, 99900-027 Horta
Faial, Azores
GMY
3.O Viktor Levihn