På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 2014-05-14

HMS Gladan

DSC_2844

Solen har nyss gått ner och vi seglar med krysställ samt fisherman på stadiga sju knop genom inloppet till engelska kanalen. En ännu en härlig dag är till ända, dock med en aning vemod. Med nuvarande fart ser det ut som vi runt 23-tiden imorgon går till ankars utanför Cherbourg för att invänta att få förtöja vid kaj. Atlantseglingen är över för denna gång, men tro mig, jag kommer i alla fall att korsa fler gånger, förhoppningsvis med någon av våra skonerter som med ”civil” segelbåt.

Jag nämnde tidigare krysställ, tänkte bara kort beskriva vad detta är. Krysställ innefattar seglen Jagare, Klyvare, Stagfock, Gaffelfock (Skonert), Förtoppsegel, Storsegel samt Stortoppsegel. Krysställ är den segelsättning som vi oftast använder oss utav då vi kryssar, seglar halv- eller bidevind. Vid undanvind används fördelaktigt bredfocken.

DSC_2830

Dagen i övrigt har varit riktigt grym, i alla fall enligt mig. På morgondivisionerna (morgonuppställningen) sades att vi skulle ha en ganska så lugn dag utan lektioner. Visst, inga lektioner men vi har hunnit med en hel del givande ändå. Dagen börjades med repetition av tampar som följdes av förprov inför hamn (man får som bekant inte gå iland om man inte kan tamparna). Jag gissar att detta var för att sätta lite press på oss att verkligen plugga på våra stationer och tampar då vi inte behövt göra så många slag ute på Atlanten. Dem som inte varit klara med elevtampen sedan tidigare har fått möjlighet att färdigställa denna. Vi har även bytt från stomstor till det ”vanliga” storseglet och även satt stortoppen för första gången denna resa. Detta gav följden att hon ligger stabilare i sjön, fartyget påverkas med andra ord inte lika mycket av de dyningar som i och för sig avtar desto längre in i engelska kanalen vi kommer, men hon ligger med en mer konstant lutning.

DSC_2858

Vad som väntar de närmaste dagarna är ankring, förmodligen en dags segelexercis samt en himla massa mässingsputs inför att vi går in i Cherbourgs hamn. Så ta hand om er, det ska vi göra!

Avslutar precis som sist med ett litet rim i julig anda.

Solen har gått ner,
vind viner över däckshustaken,
och endast jag är vaken.

Från Engelska kanalen till er alla från oss alla på HMS Gladan!

//Författat i månsken av 232 Landgren. 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Eva Sanz De Velasco 15 maj 2014 19:15

    Ser stabilt ut Alex! Kram Mamma

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *