
Skeppstid: 0200
UTC: 0700
Position: N24o 03,7’ W073o 01,4’
Kurs: 295o
Fart: 8 knop
Avstånd till Freeport, Bahamas: Drygt 300 NM
Tillryggalagd distans: ca 700
Väder: Klart väder, ostlig vind 8 m/s
Förd segelsättning: Stormstor, Gaffelfock, Stagfock, Klyvare, Förtopp, Bredfock, Fisherman
God morgon där hemma i vinterkalla Sverige.
Här ombord flyter rutinerna på som vanligt, vilket innebär att alla dagar mer eller mindre upplevs som likadana och det är ibland svårt att hålla reda på vilken veckodag det är. Det hela förstärks av att vi inte har någon kontakt med land, utan enbart har horisonten och olika himlakroppar att relatera till. Dessutom får vi vara tacksamma för att vi kan positionsbestämma oss med relativt hög precision från våra astronomiska observationer, eftersom det både finns uppgrundningar och rev i området, vilket vi inte behövde bekymra oss för mitt ute på Atlanten.
Idag hade fartygschefen en genomgång i vad hans jobb innebär och varför vi inte ser honom så mycket, trots att fartyget är ganska litet. Utöver att vara chef ombord är han dessutom divisionschef, vilket innebär att han ansvarar för både Gladan och Falkens verksamhet. För att kunna genomföra utbildningar av den typen som vi fått vara med om under denna period kräver god planering, som exempel visade chefen upp papper och ansökningar om att få besöka olika hamnar längs vår färdväg som var inskickade för över ett år sedan. Vidare tog han upp vikten av att vara noggrann i sina förberedelser, men även att ha ett bra kontaktnät, om det nu skulle vara så att något oplanerat inträffar. Ett exempel är att man möter hårt väder och måste fylla på drivmedelsförråden längs resan, känner man rätt människor och de vet att man är skötsam får man oftast hjälp. Skulle det däremot vara så att man alltid får slut på drivmedel på samma plats tröttnar folk till slut och man får ingen hjälp. Detta är extra viktigt för Gladan, eftersom hon spenderar mycket tid utomlands och representerar Sverige. Sammanfattningsvis en givande genomgång med bra poänger, och man förstår också att chefen har en hel del pappersarbete på dagarna.
I övrigt har vädret lugnat sig något, dyningarna är inte så kraftfulla längre vilket är skönt för oss ombord, då små vardagliga saker som att bädda bingen eller skriva i loggboken blir stora utmaningar när det gungar mycket. Tyvärr har även vindarna avtagit något, vilket gör att vi måste stötta mer med maskin för att komma fram i tid till Bahamas.
Till alla nära och kära där hemma, väl mött
Flkd Rikard Aldén