Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 191025

HMS Gladan

”Delfiner om babord” ropade vakthavande officer i morse vid niosnåret. Samtlig personal (nästan) upphör genast med verksamheten för att beskåda dessa magnifika djur! Så kan en början på en bra dag vara här i ombord.

Första dygnet till sjöss är nu avklarat, vi har börjat komma in i snurran med sjövakter, vilket innebär fyra timmar vakt – fyra timmar ”vila” och så rullar det på. Dag ut och dag in, i vart fall tills på söndag då vi ankrar utanför Cadiz! Fyra timmar, som i själva verket inte blir mer än tre och en halv i bästa fall, kan tyckas kort tid att sova på.

Det stämmer. Men ändå känns det okej.

Vi har under dagen mestadels gått endast för segel, motorn stängdes av i morse och sedan dess har vinden varit vår källa till framdrift. Inte utan problem dock, då vinden bitvis blåser åt fel håll, vilket leder till att HMS Gladan och dess besättning glatt får kryssa sig fram! Det är i utbildningssyfte mycket bra då det ger oss elever tillfälle att bli bekanta och bekväma med alla tampar (rep) och uttryck som används ombord.

Just tampar är ett huvudämne ombord, vi ska inte bara lära oss ett antal av dessa utantill, utan vi elever ska även ”tillverka” en egen tamp, i syfte att lära oss den ädla konsten att splitsa och tagla. Under förmiddagen var det elevtampen som stod i fokus, i alla fall för oss på babords vakt, vi knåpade och sjöng glatt till tonerna av G.E.S. ”När vi gräver guld i USA” på trossbotten.

Under dagen tog vi reda på hur många kadetter det krävs för att göra en sydd tagling (som ett beslag runt tidigare nämnda tamp (rep)) Fyra, det är antalet som krävs, åtminstone första gången. Men bra blev det! Något nytt har vi således lärt oss även idag.

Eftermiddagen bestod annars för det mesta av att sätta segel och kryssa fram och tillbaka, och om dagen kan sägas att den rasslade på i en väldig fart. För nu sitter vi här, 01:40 på natten och skriver detta resebrev, istället för att ligga ute på ett fuktigt däck, under den stjärnklara himmelen och filosofera.

Vi som skriver detta heter Andreas och Joachim, och har tidigare arbetat ombord på HMS Orion, vi har således en del vana av att vara ute längre sammahängande perioder till sjöss, om än under något mer bekväma former än här. T.ex. är vi över 30 individer som delar på en dusch här ombord, eller att vissa av oss får sova i hängmatteliknande sängar (hängbingar på sjömansspråk)

Men kontraster är kul, och nyttigt. Vi ställs inför nya utmaningar och inhämtar nya kunskaper varje dag ombord, samtidigt som vi har väldigt roligt och svetsas samman som grupp på ett sätt som är svårt att uppnå på andra ställen.

Från att tidigare varit lite skeptiska till tiden på skonert har vi nu insett vitsen med detta, och ser fram emot var vi står som individer, och som grupp, om drygt tre veckor när vi mönstrar av.

Till Jerker, vår sekond på Orion, vill vi hälsa att vår inställning är positiv nu!

Jag (Joachim) skickar även en hälsning hem till min kära sambo Elin, som jag saknar väldigt mycket!

Kd Björnström & Kd Wallin

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *