På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

RESEBREV HMS GLADAN 180530

HMS Gladan

Resebrev 20180530

Dag ett till havs bjöd på en härlig blandning av tjock dimma, besvärliga vågor och gårdagens middag som återgavs till naturen över relingen. Med fartygschefen äntligen ombord lämnade vi hamninloppet och Zeebrugge bakom oss runt 18.30 med hjälp av en lots som sedan innan var beställd. Vädret var en blandning mellan dimma och dis men luften var fortfarande förhållandevis varm och humöret hos oss i besättning var än så länge fortfarande god och fylld av förväntan.

Efter ett par timmar till havs var humöret hos majoriteten av besättning inte längre på topp. Även om vågorna höll sig runt 2 – 2,5 meter som värst så krängde vårt kära hem obarmhärtigt under våra fötter. I början var det bara några få som kände av sjösjukan men en efter en blev de flesta påverkade. Vi är nu nere på tre av femton, som lyckats hålla oss undan från relingen och den aktivitet som flitigt bedrivs av övriga besättningsmedlemmar vid denna plats. Befälen har varit väldigt duktiga på att försöka hålla igång de som känner av sjösjukan då de menar på att praktiskt arbete och tid är det bästa motmedlet för att vänja sig av med sjösjuka. De flesta bland besättningen hoppas nog innerligt att det inte bara är ett elakt skämt.

Första natten till sjöss var besvärlig, oavsett om man var sjösjuk eller inte. Masten som i hamn hade stått förhållandevis still hade nu fått ett eget liv. För de som stod utkikspost i fockmasten var det på ren vilja som vi tog oss upp och i ren flykt vi tog oss ner. Det däck som tidigare hade upplevts som besvärligt i sjön välkomnades nu med öppna armar och skakiga ben av de nerklättrande.  Men dimman tätnade och utkiksposten flyttades ner till backen från masten(längs fram på fartyget), ett beslut som ingen hade protester mot.

Dagen som följde bjöd på sol vilket uppmuntrade oss allesammans, även de mest utslagna. De flesta har börjat återhämta sig från sjösjukan och humöret är alltjämt på bättringsvägen. De flesta lyckas i alla fall behålla den mat (som i övrigt är väldigt god) som kockarna serverar oss och med små sysselsättningar som knopar och rengöring av däcket behålls fokus på annat än vågorna. Ombord bedrivs också kvartersvis posttjänst i form av rorgängeri, frälsarkranspost, glasvakt och utkik och alla fyra kvarteren drar sitt strå till stacken. Vi är för få i kvarteren för att fullt ut kunna hantera posterna kvartersvis så hela vakten jobbar tillsammans för att lösa uppgiften och ta hand om varandra, något som är riktigt uppmuntrande att se.

Geografiskt har vi nu förflyttat oss förbi hela Belgiens kust och nästan hela holländska kusten.  Under tiden detta resebrev skrivs är vi på väg mot den tyska gränsen och vi förväntas nå kielkanalen under eftermiddagen/kvällen den 31:e maj. Men om vad som händer då får ni läsa om i nästa blogginlägg.

// Erik Lilja

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *