På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

RESEBREV HMS GLADAN 2017-06-02

Natten fredagen den andra juni låg vi till ankars invid Fjäderholmarna, precis utanför Värtan och Lidingö i Stockholm. När ett fartyg av denna storlek ligger till ankars, är det viktigt att kättingen och själva ankaret inte börjar dragga. Detta kan nämligen leda till att fartyget börjar färdas okontrollerat in mot land.

Sedermera har HMS Gladan en säkerhetsåtgärd i form av ankarvakter. Detta går ut på att pejla HMS Gladans position mot utpekade punkter i omgivningen, t.ex. höga telefonmaster. Kaknästornet låg nära till hands, så det var en utmärkt punkt att pejla gentemot. Vi använde oss av tre pejlingspunkter under natten.

Mellan 03-05 stod jag ankarvakt, därefter försökte jag få en till timmas sömn innan det var purrning 06:30. Förmiddagen gick till att förbereda fartygen för inseglingen mot Stockholms Ström, vilket innefattade upptagande av kätting och ankare samt förberedelser i seglen. Kättingen och ankaret är av lite äldre årsmodell, så denna vevas upp av oss sjömänsaspiranter under ledning av Gladans kärnbesättning. Ett tungt arbete då vi var få till antalet. När detta var gjort och ankaret uppe, påbörjades förberedelserna i seglen.

Med seglen hissade startade Gladans insegling mot Stockholms Ström i ivrig fart, så att Gladan skulle kunna visa upp sig för huvudstaden i full bravur. Väl inne gjorde Gladan en vändning, för att sedan ta sig ut till Fjäderholmarna igen. En mycket fin segling där vi såg det bästa av Stockholm, med Kungliga Djurgården och Gamla Stan i bakgrunden. Själva förtöjningen inne i Stockholm skulle dock ske lite senare samma dag, då vi skulle gå in med motor istället för segel när förtöjningen skulle ske.

Vid 15-tiden förtöjde Gladan vid Nybrokajen 5 på Blasieholmen, där vi har fin utsikt över Strandvägen och västra delen av Djurgården. När detta var gjort var det återställning på däck som gällde, tampar behövde rullas ihop och tält skulle sättas upp över däck. Därefter var det puts och studs, all Gladans mässing skulle putsas glansig. Under tiden stod en i taget informationspost iförd i paraddräkt, så att intresserade förbigående kunde ställa frågor till oss om fartyget. Vid 18-tiden var det dags för lite middag, och efteråt följde en permissionsuppställning. De som klarat dagens tampprov (vilket alla gjorde) fick möjligheten att gå ut på stan mellan 19-24.

Sammanfattningsvis var det en mycket händelserik och rolig dag. Under inseglingen till Stockholms Ström var det snabba puckar, vilket gjorde det hela riktigt kul. Imorgon mönstrar ytterligare 15 sjömänsaspiranter på Gladan, men det får ni höra om i morgondagens blogg. Tills dess, segla lugnt!

422 HALLGREN

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *