Natten fredagen den andra juni låg vi till ankars invid Fjäderholmarna, precis utanför Värtan och Lidingö i Stockholm. När ett fartyg av denna storlek ligger till ankars, är det viktigt att kättingen och själva ankaret inte börjar dragga. Detta kan nämligen leda till att fartyget börjar färdas okontrollerat in mot land.
Sedermera har HMS Gladan en säkerhetsåtgärd i form av ankarvakter. Detta går ut på att pejla HMS Gladans position mot utpekade punkter i omgivningen, t.ex. höga telefonmaster. Kaknästornet låg nära till hands, så det var en utmärkt punkt att pejla gentemot. Vi använde oss av tre pejlingspunkter under natten.
Mellan 03-05 stod jag ankarvakt, därefter försökte jag få en till timmas sömn innan det var purrning 06:30. Förmiddagen gick till att förbereda fartygen för inseglingen mot Stockholms Ström, vilket innefattade upptagande av kätting och ankare samt förberedelser i seglen. Kättingen och ankaret är av lite äldre årsmodell, så denna vevas upp av oss sjömänsaspiranter under ledning av Gladans kärnbesättning. Ett tungt arbete då vi var få till antalet. När detta var gjort och ankaret uppe, påbörjades förberedelserna i seglen.
Med seglen hissade startade Gladans insegling mot Stockholms Ström i ivrig fart, så att Gladan skulle kunna visa upp sig för huvudstaden i full bravur. Väl inne gjorde Gladan en vändning, för att sedan ta sig ut till Fjäderholmarna igen. En mycket fin segling där vi såg det bästa av Stockholm, med Kungliga Djurgården och Gamla Stan i bakgrunden. Själva förtöjningen inne i Stockholm skulle dock ske lite senare samma dag, då vi skulle gå in med motor istället för segel när förtöjningen skulle ske.
Vid 15-tiden förtöjde Gladan vid Nybrokajen 5 på Blasieholmen, där vi har fin utsikt över Strandvägen och västra delen av Djurgården. När detta var gjort var det återställning på däck som gällde, tampar behövde rullas ihop och tält skulle sättas upp över däck. Därefter var det puts och studs, all Gladans mässing skulle putsas glansig. Under tiden stod en i taget informationspost iförd i paraddräkt, så att intresserade förbigående kunde ställa frågor till oss om fartyget. Vid 18-tiden var det dags för lite middag, och efteråt följde en permissionsuppställning. De som klarat dagens tampprov (vilket alla gjorde) fick möjligheten att gå ut på stan mellan 19-24.
Sammanfattningsvis var det en mycket händelserik och rolig dag. Under inseglingen till Stockholms Ström var det snabba puckar, vilket gjorde det hela riktigt kul. Imorgon mönstrar ytterligare 15 sjömänsaspiranter på Gladan, men det får ni höra om i morgondagens blogg. Tills dess, segla lugnt!
422 HALLGREN