På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 02/06-17

HMS Falken

Tidig morgon runt 0700 strax efter soluppgången började vi komma vi upp på ”Brunsbuttel” som är Kielkanalens västra inlopp. vi började med att klargöra för slussning in i kanalen, detta innebar att samtliga intar förtöjningsplatser och är redo att bära av och förtöja. Kielkanalen var en helt ny upplevelse för många av oss ombord och en väldigt rolig upplevelse. Kielkanalen är väldigt bred och utnyttjas av många fartyg och båtar för att ta sig in och ut från Östersjön och slipper då passera runt Danmark istället. Under turen på kanalen var det relativt lite att göra, eftersom man inte får lov att gå för segel. Detta gjorde nog inget för dem allra flesta som lyckades fylla sin tid med andra sysslor så som knoplära, fix och puts men också genomförande av några av de prov vi ska ha genomfört innan vi når resans slut. Dessa prov innefattar rorgängeri, utkik, tampprov, förtöjningsprov samt 4 olika välanvända knopar ombord. För en del av besättningen ingick även återhämtning och vila i eftermiddagens aktiviteter. Vi spenderade lite drygt 10 timmar i kanalen och passerade ut genom Kiel ca 1900

Under kvällens gång gick vi framåt i en god fart med vind i seglen men natten till den 2 Juni började vi få vinden akter om oss, vilket tillsammans med ”icke segelvänliga” områden gjorde framfarten svår och vi tappade efter på den goda fart vi gjort under kvällen. Vi befinner oss just nu strax sydost om danska Lolland med en fart på 8 knop med 175 Distansminuter kvar till vår nästa destination Karlskrona. vädret just nu är väldigt dumt att klaga på då vi har klarblå himmel och fördelaktiga vindar på ca 7 m/s. Nu är det åter igen dags att kliva ut på däck och fortsätta med ”elevtampen” där vi lär oss olika splitningar och taglingar.

Med vänliga hälsningar.

Skansgast Marcus Carlén

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *