På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 160425

HMS Falken

Halloo, Jossan här!

Just nu älskar jag livet. Vi har nyss lutat 45 grader och vatten har strömmat in över däck om och om igen. Det var jätte häftigt och jag kunde inte sluta le. Det var verkligen kul. Det var seriöst enklare att stå på väggen än på golvet, helgalet. Det lutade extremt mycket i ca 15 min annars har det bara lutat runt 15- 20 grader, vid det läget så har vi upptäckt att det går att åka rutschkana från babord till styrbord nere på trossbotten. Under lunchen så slutade det med att alla låg i ett hörn på golvet, vid det laget hade vi gett upp att hålla oss kvar på bänkar och bord, vilket låter rätt skumt och det är det också, men det är fett kul! Känslan ombord är väldigt bra, alla har superkul och skrattar hela tiden, till och med Marcus. O som hade spräckt byxorna, fått en våg över sig så han kunde krama ut decilitrar vatten ur sina vantar och mössa skrattade. Lite senare sydde jag ihop hans byxor, vilket var vääldigt krångligt att göra medan man skulle hålla sig upp från golvet. Det blev kanske inget nobelpris på den syningen men byxorna är lagade i alla fall. Att han var blöt är dock inte så konstigt. Det räcker med att stå på backen i 30 sek så är man dränkt efteråt. Det är rätt ironiskt när hela besättningen ser ut som dränkta katter iklädda gröna påsar. Jag måste påpeka att jag har ett regnställ i storlek 190. Alltså gjord för personer som är 190cm långa. Själv är jag inte ens 170..Där snackar vi påse. Det är lite smått klumpigt men jag har lärt mig att röra mig i det. Att gå på toaletten i det kommer jag nog aldrig att lära mig däremot, det krävs så mycket smidighet och akrobatik för att lyckas med ett bra toalettbesök och i det regnstället så är man allt annat än smidig. Det är ett rätt litet utrymme men ändå känns det som flera meter mellan väggarna när man flyger runt där inne. Jag tror att ca 70% av mina blåmärken kommer därifrån. Resten från duschen och trossbotten.

Lite ny information om vart vi kommer att komma iland igen, vi har ändrat mål igen och vi har lagt kurs mot Göteborg då Gladan måste fixas rätt mycket och de tillgångarna finns i Göteborg. Det var lite blandade miner när vi fick veta det men den viktigaste frågan var ”kommer vi fram tidigare” svaret var ”ja, 10 timmar” lyckan var stor säger jag bara. Man märker hur allt fler och fler börjar få hemlängtan. Jag försöker att trycka bort tankarna på hemma men det går väl sådär. Det jag längtar mest efter är mina närmaste och hästen. Jag tror att de allra flesta har ringt sina föräldrar någon gång under resan men teknisk som jag är så fattar jag inte hur man gör för att kunna ringa utomlands, men jag klarar mig fin fintJ

Anledningen till att Gladan måste fixas är bland annat för att brandlarmet gick idag. Jag fick panik. Styrbord satt och hade lektion och helt plötsligt börjar brandlarmet att gå. Chefen som höll i lektionen såg helt lugn ut så jag trodde att det bara var en övning men efter några sekunder säger han ”detta är ingen övning skynda ut” fortfarande lika lugn medans resten av oss börjar virra runt som ett gäng hönor för att hitta något att ha på sig. Jag själv satt längst in och rusade upp och på något vänster så lyckades jag komma upp först av alla. Jag hade bråttom kan jag ju säga. När vi står samlade uppe på däck så tjuter larmet samtidigt som nyckelbesättningen drar fram brandslangar med en väldig fart och snart stod tre utav dem iklädda rökdykarutröstning och klara för att söka igenom Gladan. Det visade sig att det endast var överhettat i fören av båten och det var ingen brand som tur var. Men jag började tänka på livbåtar och på vad jag skulle ha på mig för att hålla värmen om vi skulle lämna skeppet medans all undersökning skedde. Men tack vare detta så har brandalarmet gått sönder och någon jordbrytrare vilket är en av anledningarna till varför vi ska åka till Göteborg istället för Karlskrona.

Igår kväll så var en utav de bättre kvällarna. Det var soligt under eftermiddagen (vi har inte sett en solstråle på hur länge som helst) och detta betydde även att det blev solnedgång. Först när jag hörde att det var solnedgång så gick jag upp på däck direkt, det första jag såg var Frida som satt och åt godis i ett orange ljus sen såg jag resten. Det var helt otroligt fint. Himlen blev röd och orange och en svag nyans av rosa, hela havet runt omkring solen speglades i himlens färger. En bit över solen så fanns det lite moln som blev extra tydliga tack vare ljuset från solen. Men det bästa var ändå att se Frida så glad, hon har längtat hem mycket och det är inte kul att se henne eller någon annan så nere. Så en glad min + solnedgången var ju 10/10. Efter det så fick jag sova i 9 timmar vilket kan vart det bästa som hänt. Vi har alltså sovit ca 4 timmar per natt annars, så det var helt underbart med 9 timmar. Vet dock inte riktigt varför vi fick det.

Tidigare idag så var jag uppe i masten och höll utkik (min favoritpost) det var skönt först men efter 30 min så började det hagla och det gjorde sååå ont, aj säger jag bara. Det kändes som att det höll på i hur länge som helst men till slut slutade det och tack och lov för det, vet inte vad jag hade gjort annars.

Jag känner att jag börjar bli kissnödig och det är den största fruktan bland oss. Man vill INTE gå på toa, jag tror att jag måste det.. tagga ännu ett blåmärke till min samling, undra om jag ramlar in i elementet eller handfatet denna gång.. Ni kan ju tänka er att gå på toa i lustiga huset där golvet rör sig upp och ned, ungefär så är det. Jag vill banka in i alla killars huven att sitta ned på toaletter för det är otroligt vidrigt när det hela tiden är kiss på hela toaletten. Fattar dom inte att det inte går att pricka när både du och toaletten rör på sig? Det gör mig galen. Speciellt när det är så många killar och bara ett fåtal sitter ner. Eller många pratar om att dom står upp iaf.

Klockan är nu 22.23 och jag har vakt till 00.00, tiden går inte fort och det känns som att det har vart 5 dagar kvar tills vi kommer hem i typ 3 dagar nu.. Jag vill hem, duscha jättelänge, äta yoghurt med flingor och rostmacka med messmör på och sen lägga mig i sängen och kolla på en film med hela familjen i och för sig så kanske det är enklare att sitta i soffan då.. och kanske spela lite gitarr, den saknar jag mycket.

Nu måste jag gå och jobba och försöka mig på ett toalettbesök. God natt från mig, see u soon<3

Josefine Gustafsson resebrevets författare till rors

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *