På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 151126

HMS Falken

WxKApVerdeFre WXKapVerdeLör

Pos N18 44,0’ W024 15’
Kurs 010
Fart 5,8

God Afton!

Gladan fortsätter sin resa mot El Hiero genom motvind och motsjö, för närvarande återstår ca 700Nm eller 6,5 dygn i nuvarande fart. Att segla i bidevind, som det kallas när man kryssar mot vinden, kräver noggrann övervakning av vindförhållandena och ständiga överväganden hur bäst styra fartyget mot mål. Just detta har också varit fokus för utbildningarna (eller kanske snarare workshops) under dagen, där nyckelbesättningen tillsammans med några av oss kadetter har fått möjlighet att översprida lite av den samlade kunskap i ämnet som finns ombord.

En grundläggande plan för vår transit är att beräkna vilken riktning i förhållande till vinden vi seglar med högst fart mot mål, vilket beräknas genom att multiplicera farten med cosinus för avvikelsen mot huvudkursen. Vår huvudkurs för dygnet beräknas i sin tur genom en loxodromberäkning från vårat nuvarande läge (vilket baseras på astronomiska observationer) till mål. Med dessa fakta till hand har gående VO så goda beslutsunderlag som möjligt för att kunna genomföra färden på snabbast möjliga vis.

Nyheten om snö även nere i södra Sverige har nått oss ombord, vilket känns mycket avlägset. När vi lämnade Karlskrona var vädret fortfarande milt och vintern kändes långt borta, ännu mer så nu när vi vistas här nere i värmen. Det blir nog en chock att komma hem till Sverige för att möta snödrivor och pingviner när man bara har lågskor och höstjacka nerpackat!

Fair winds
/Flkd Joakim Åkesson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *