På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 140110

gladanochfalken

Resan på väg mot HMS Gladan

Resan började tidigt på morgonen onsdag den 8e januari. Min klocka var satt på 03:20 och bussen gick 03:40, men kl 02:55 fick jag min första signal om att jag skulle stiga upp och göra mig redo. Då jag bor ensam på gymbo i Karlskrona ringde min kära pappa för att vara helt säker på att jag kom iväg på en resa jag aldrig kommer att glömma. Men eftersom att min egna klocka var ställd på 03:20 kunde jag ändå sova 20minuter till, men efter bara 10 minuter ringde pappa igen och vägrade lägga på innan jag kunde bevisa att jag faktiskt stigit ut ur sängen.

Jag sprang till bussen 03:35 med en otroligt stark känsla om att jag verkligen hade glömt något väldigt viktigt där hemma. men som de 4 timmarna gick mot Kastrup föll min nervösa känsla sakta bort.

Vi kom till Kastrup och väntade in ett flyg mot Schweiz som skulle ta ungefär 2 timmar och 25minuter. När vi efter lång seg flygresa äntligen kom till Schweiz åt vi på Burger king om väntan på ett flyg mot USA som skulle ta 10 timmar och 30minuter.

Under den långa resan på 10 timmar fick man ångest känslor rekord många gånger, och tråkighets känslor som verkligen svider i fingertopparna. och jag minns alla våra reaktioner när en kille från klassen skrek ”halvvägs”, den blicken och sucken som folk kom med gjorde bara de återstående 5timmar värre.

När vi äntligen landade i USA gick det inte lång tid innan man plötsligt såg några ansikten man faktiskt kände igen, några personer från besättningen kom och skulle visa oss väg mot minibussarna som skulle ta oss till båten. Fast att vi allihopa var väldigt trötta och hade väldigt ont i både rygg och ben var de 4timmarna i minibussen dem roligaste 4timmarna jag haft i en bil. Vi åkte med hög musik som vi alla kunde sjunga med tanken om att vi äntligen snart fick se båten, vi sjöng högt och klappade och glömde bort de hemska 10timmarna från planet.

När vi sedan ankom till Gladan hade vi en snabb lektion om brandsäkerheten ombord, och sedan fick vi gå och lägga oss.

323 Tobias De Teilmann
Kvarter 3
HMS Gladan
09-01-2014

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.