På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190515

HMS Falken

Resebrev 190515

 

Utbildningsexpediton 2014-15

 

HMS Falken återvänder Sverige för första gången sedan september 2014. Vi har avverkat 10635 distansminuter, från Nordpolen till Sydpolen är det 10800 distansminuter, sträckan motsvarar också avståndet från Perth till Kapstaden vidare till St. Barth (sjövägen). Malmö blir vår första hamn. Vi har passerat Nordsjön, Engelska kanalen, Gibraltarsund, varit på många örlogsbesök, bland annat, Kanalöarna, Spanien, Portugal, Frankrike, Italien, Marocko, Belgien. Eleverna som passerat har kommit från Gymnasieskolor som sjöinriktade Törnströmska och Strömstads, Uniformsinriktade Bernadotte Stockholm, sjövärnskårister, gymnasister i allmänhet, marinens kadetter från officers och specialistofficersprogrammet. Nu senast med GSS (motsvarighet till tidigare värnpliktiga). Vi har ytterligare en period som startar på måndag med GSS. När skolorna slutar gör Falken sin sista period i år med ytterligare en gymnasiesegling.

Falken har sedan en GÖ-period (en större varvsvistelse som genomförs på marinens fartyg vart sjätte år).

Vi tycker utbildningen har gått bra. Vår målsättning är 100% nöjda elever och missminner jag mig inte fel har vi uppnått det, förutom en elev. Jag tror inte det berodde på oss men vi tar till oss det ändå, (Har inte läst innevarande elevers erfarenheter men underhand verkar det lovande).

Det har varit en lärorik period även för nyckelbesättningen. Passager som Gibraltar sund, stormar utanför Gran Canaria och Madeira samt allt övrigt vi gjort har verkligen spätt på vår erfarenhet. Vi har många relativt unga instruktörer ombord som på ett imponerande sätt utbildar eleverna och bidrager till säkerheten ombord.

Det är en stor utmaning att få och hantera ungdomar från 16 år och uppåt.

Att ha 28 ungdomar, som kanske aldrig varit till sjöss och kasta loss med i ett handdrivet komplext segelfartyg sköter inte sig själv. Jag berörde klädseln i går och lägg till det att man skall bädda, diska, göra rent. Passa tider till vaktförfångningar. Att hantera alla moment till sjöss såsom småbåtar, krafter, väder, förtöjningsanordningar, språket, örlogsmässighet, utlandsbesök, skyddstjänst, bo trångt och mycket mycket mer som inträffar på ett fartyg.

Vi tror eleverna behöver denna utbildning, för att lättare komma igång när de senare kommer ut på fartyg, militära eller civila. Vi ser att många av våra gymnasieungdomar återvänder till oss och likaså dyker upp som GSS elever.

Rekrytering är en av våra uppgifter.

Nu efter vårt morgonmöte konstaterade vi att vi är lite nöjda och stolta över det vi gjort. Vi har höga ambitioner, och som Amiralen sa till oss 2006, slå er inte till ro utan fortsätt utvecklas. Ja Amiral, vi försöker.

Nu sker de sista förberedelserna ombord för avmönstring, lättning och förtöjning. Skolchefen tar emot oss på kajen.

 

Thomas Falk, FC.

 

Hårt väder

Hårt väder

Losskastning för segels

Losskastning för segels

Utbildning för maskinelever

Utbildning för maskinelever

Segla loss från kaj

Segla loss från kaj

Frukt på däckshustaket

Frukt på däckshustaket

Kock

Kock

DSC_7563 DSC_6575 DSC_6494 DSC_5495 DSC_5106 DSC_4994 DSC_3928 DSC_3870 DSC_3840 DSC_3640 DSC_3607 DSC_2827 DSC_2617 DSC_2607 DSC_2605 DSC_2602 DSC_2581 DSC_2571 DSC_1475 DSC_1421 DSC_1399 DSC_0213 DSC_0195 DSC_0169

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Lars Anderberg 19 maj 2015 16:09

    Både Falken, Falk och alla andra i besättningen är välkomna tillbaka upp till Norden. Ni känner säkert av att vädret ställer till det för oss i eftermiddag. Några NATO-fartyg har just passerat ute på Sundet och jag väntar på att Falken någon gång under morgondagen passerar utanför Lerberget. Marinetraffic får vara på. Jag har följt er under hela resan och var bla i Las Palmas då Falken vilade. Kom gott upp till Bohuslän och jag hoppas att vädret skärper till sig.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *