På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190322

HMS Falken

Vid det här laget vet ni som kontinuerligt läser denna blogg vad som faktiskt sker den första timmen. Om ni mot förmodan inte vet, läs föregående resebrev. I alla fall så började morgonen med det gamla vanliga – musik, frukost och rengöring.

Under förmiddagen bestod verksamheten av förtöjning efter förtöjning, vad vi kallar för drill. Så nu vill jag inte tala gott om mig själv, men jag tror att jag kan vara bäst i hela världen på att hantera fendertarna. Det var i alla fall så jag kände mig när jag likt en thailändsk krabba rörde mig i sidled med min käre fender längs relingen. Efter vårt fjärde genomförande löste gruppen numera uppgiften bättre än vad kvartersförmännen putsar sina kängor. Inte för att jag skulle vilja påstå att deras kängor är speciellt välvårdade men ni förstår principen. Det gick toppen!

När vi förtöjde för sista gången var det dags att vårda vårt kära fartyg. På med färskvatten precis överallt, skrubba däcket och kontrollera att det inte finns en massa saltvatten kvar ombord.

Efter detta var det dags för ett klassiskt tampförhör. Då det från ett säkerhetsperspektiv är väldigt viktigt att kunna veta vilken tamp som är vilken. Det är väldigt dumt att dra i eller lägga loss fel tamp vid fel tillfälle.

Klockan har nu slagit lunch och det var bara att slänga i maten för att vi alla visste vad som skulle ske härnäst. Ja det börjar på P och slutar på ermission. Då befälen ombord lät oss alla gå iland samtidigt så var det förväntansfulla blickar som bara suktade efter landmassa. Ett kliv av båten och det känns ändå inte som om du är iland. Allting gungar även här, men man är ändå oerhört lycklig.
Halva gänget har idag vakt och andra halvan har någon form utav rundvandring i centrum. Men även vi som går vakt får lov att strosa runt längs bakgatorna här i Santa Cruz under vår fria tid.

För att summera det hela har dagen mestadels bestått av att gå runt och lära känna staden. Käka glass i parken, kolla i köpcentrum, äta upp sig något djävulskt och spana in Santa Cruz och dess ståtliga arkitektur. Allt detta för att förbereda sig inför morgondagen. Ja imorgon ska vi segla härifrån och bege oss tillbaka mot Las Palmas. Och jag tror att vi alla kan förebereda oss bäst vi vill, majoriteten av oss kommer ändå hänga över relingen imorgon..

Nu är klockan snart alldeles för sent och jag börjar sakna min hängbinge. Tycker om den bingen.

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *