På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190205

HMS Falken

Hej landkrabbor!

Mitt namn är Morgan, jag går i andra ring på Bernadottegymnasiet. Mina intressen är sport och fritid men aldrig har jag kommit i kontakt med en segelbåt innan och mina båtkunskaper är ytterst osäkra och har en tydlig utvecklingspotential.

Jag har ju då fått den helt underbara chansen att få segla med HMS falken i 10 dagar vilket är helt otroligt häftigt! Mina känslor när vi klev av bussen och först såg skeppet var blandade. Medan kaptenerna välkomnade oss så slog det mig att jag snart skulle vara med om det mest adrenalinfyllda jag någonsin har varit med om, att klättra i en mast. Medan jag såg min kära klasskompis Olof glida upp för masten som på en räkmacka så blev jag fundersam om hur det skulle gå för mig. Det var som att han flög upp. Men med ett tappert försök så kom jag upp med bra hjälp från besättningen.

Vi skrevs sedan på för tjänstgöring på falken och jag fick min säng där jag också blev fundersam över hur det skulle gå. Jag fick alltså en hängbinge som jag skulle sova i men jag hade faktiskt goda förväntningar då en hängbinge skulle vara det bästa att sova i och tveka icke på mina ord de var det! Jag sov som en nyfödd men efter höjder så kommer dalar såklart och jag fick ett vaktpass klockan 05.00 som jag stod på. Inte det roligaste men det måste göras.

Sedan går det ju inte att glömma maten som serveras här ombord. Ytterst utsökt och jag äter mig mätt varje måltid. Men rädd är jag över ifall maten glider upp lika fort som den glider ner med tanke på sjösjukan här ombord bland amatörerna samt mig.

Vi är ju då inne på dygn tre och förvånansvärt få har drabbats av sjösjukan. Vi andra kämpar på med våra uppgifter och poster. Jag njuter av min omgivning varje sekund, då jag aldrig har varit med om något liknande innan. Jag tycker att jag gör mitt jobb bra, mina ledare har nog en annan syn på den punkten men som vanligt är det ju tanken som räknas, oberoende av hur katastrofal konsekvenserna av mina handlingar blir.

Ännu kan jag inte sammanfatta min resa då jag har många spännande dagar framför mig och situationen kan vändas när som helst.

 

Tack för mig!

Mvh Morgan den glada!

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *