På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190121

HMS Falken

Som VO2 (den som stöttar Vakthavande Officer) passar denna, än så länge, lugna nattvakt ypperligt till att skriva resebrev. Just nu ligger vi och driver syd Gran Canaria för att framåt kl 23.00 bege oss österut mot Las Palmas, där vi fått tillstånd att ankra kl 09.00 imorgon bitti.

Dagen har gått enligt plan då vi positionerat oss i någorlunda lä för att kunna beslå alla segel och sätta på kapell. Att beslå bredfocken (vikingaseglet) är ett rätt intressant moment eftersom man hänger över en gungande horisontell träpåle 20 m över vattnet. Anledningen till att vi inte planerar att segla sista sträckan till Las Palmas är att vi enligt prognosen kommer ha motvind i det som kallas accelerationszon (en form av vindtunnel som är vanligt runt Kanarieöarna). Vi kadetter är inte supersugna på att kryssa hela vägen upp, då det skulle ta minst dubbelt så lång tid att komma fram!

Vi har även smygstartat ”rent skepp”, vilket är att i princip alla utrymmen rengörs från topp till tå. Ack så fin hon blir då Falken! Höjdpunkten på denna dag måste jag nog säga har varit det efterlängtade ALLE MANS BAD! Självklart hade det börjat blåsa upp lite och den värmande solen gått i moln när det var dags för ett dopp. Inte som på förmiddagen när solen stekte på och majoriteten var svettiga av att klättra upp och ner för att beslå seglen. MEN havet var varmare än jag förväntat mig och det blev tre hopp ner i det svalkande blå!

Ett ytterligare till plus med dagen är att alla kadetter blivit godkända på de astro- och tidvattenberäkningar vi haft som uppgift under de snart två veckor vi seglat. Hurra!

Nu är klockan 21.36 och vi börjar driva lite väl långt sydvart, VO kallar på sin VO2 och det är dags att koppla in maskin och med lagom fart ta oss tillbaka till vårt utgångsläge.

”Maskin fram sakta!”

/Flkd Wettervik

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *