Hej alla trogna och nya bloggläsare, skulle bara tacka er för att ni valt vår blogg bland alla andra där ute i djungeln. Det uppskatas nog lika mycket av oss ombord att ni läser bloggen som det gör för er att ni kan följa med på våra resa.
Igår måndag var sista timmarna till kaj på Lanzarote innan ännu några dagar till sjöss nalkades för HMS Falken med besättning, men innan losskastning finns det ju massor med saker som måste göras. Dagen började med ”vardagsrutin” vilket innebär purrning 06.30 och sedan frukost 06:45. Efter detta så precis som hemma så måste man ju hålla rent och snyggt så varje morgon utförs morgon rengöring(så till alla elevers föräldrar där ute vars barn bor hemma, om dem inte kunde rengöra innan så kan dem det nu och inte minst bädda sina sängar). Rengöringen avslutas 1h efter start alltså 08.30 vilket är tiden då dagen börjar. Som sagt idag var det losskastning och det innebär att VO(vakthavande officer, personen som leder losskastningen på halvdäck) ger ut ordern B.V.G.K.A.G.T.S (BÅDA VAKTERNA GÖR KLART ATT GÅ TILL SEGELS). Det är här skepparna tar över och leder eleverna med momenten som ingår i denna order. Det är allt från att få iland sopor, återställa landgång, göra klart vissa segel för sättning men även att långskjuta förtöjningsgods så vi kan jobba med dessa när vi sedan ska kasta loss. Idag fick vi även bunkring av diselbrännolja till huvudmaskin(den som sitter under däck alltså inte ”ordinarie” maskin, vår rigg). Då vindarna, lite svaga, var med oss under losskastningen bestämde VO att vi skulle gå loss med bredfocken(vårt råsegel, tänk vikingasegel). Ett smidigt sätt att segla loss från kajen utan att använda maskin, men lite hjälp i fören behövdes med hjälp av en bärling(en lång pinne som man sätter i kajen och trycker ut fartyget med). Nu är vi loss från land och påbörjar resan ner mot sundet mellan Lanzarote och Fuerteventura innan vi siktar in oss mot Teneriffa som är nästa stopp. På däck efter loss kastning påbörjar återställning, flytvästar ska fixas, förtöjningsgods ska återställa, fendertar ska tömmas på luft eller som i detta fall stuvas i babords skeppsbåt. Återställningen är färdig men ombord på våra fartyg står utbildningen aldrig still, nu var det dags för repetition av knopar och fortsatt arbete på elevtampen som stod i fokus innan lunch för halva elevbesättningen. Lunchen idag var fläskcurrygryta med ris som våra sjökockelever levererat. Efter att båda vakterna fått i sig mat och vaktförfångning ägt rum blev det knopar för den andra halvan. På dagens 13:30 uppställning som är den tidpunkt då nyckelbesättningen tar över posterna så att eleverna kan få höra dagens schema, vart vi är, nyheter och kanske ett elevföredrag. Men under dagens 13:30 hölls en snabb lektion i ”spottlogg”, att man spottar eller släpper något i vattnet för att sedan räkna ut med vilken hastighet fartyget rör sig. Måndagen bjöd på ca 2m/s och lugn sjö. Till middag bjöd kockarna på kycklinggratäng och klyftpotatis. Under kvällen så gigades bredfocken och stagfocken sattes. En stund efter att jag 3sk gått på min vakt 00-04 med 2.O satte vi den gigade bredfocken igen och gör nu Kl 02:30 2,2knop på kurs 282°. Idag tisdag den 11 december är planen att genomföra lite vändningar om vinden är med oss samt fortsätta med elevtampen som ska vara färdig i slutet av denna vecka. Vi beräknar att vara framme på Teneriffa imorgon onsdag Kl 10.00.
Om ni har några frågor eller något annat roligt att säga så är det bara att slänga iväg en kommentar här under.
Nu skulle även jag passa på att hälsa till alla där hemma, saknar er men vi syns snart igen!
// Hälsningar 3sk Håkansson.