På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 181111

HMS Falken

HMS FALKEN, klockan är 0123 och jag sitter i navhytten med en kopp varmt kaffe (tack, 5.skepparen) och skriver detta.
Vid midnatt var det dags för min vakt (babord, 2.kv) att gå på som vaktens fria medan babords vakt 4.kv skulle sätta poster för gång. Direkt vid vad som skulle vara vaktförfångning (d v s babords vakt avlöser styrbords vakt) så kom ordern att sätta storsegel och gaffelfock. Med hela elevbesättningen och två skeppare så gick det undan och strax var vi under segel igen och styrbords vakt fick krypa ner i sina kojer medan vi i babords vakt tog över. I skrivande stunds slörar vi fram i 7 knop.
Sedan vi lämnade Ajaccio har vi till största del gått för motor, vi har nämligen en viss tidspress på oss att hinna fram till Malaga i tid. Kombinationen tidspress och ofördelaktiga vindar genererar motorgång.
För övrigt rullar livet på ombord med vakter, frivakter, mat (väldigt god), sömn (aldrig längre än max 4 tim), lektioner mm.
När jag gick av dagvakten i morse kände jag mig ganska sliten, eller rättare sagt, jag var rejält trött efter som det inte blivit så mycket sömn under dygnet.
Efter att ha ätit en rejäl frukost, duschat för första gången sedan vi lämnade Ajaccio och en timmes sömn så var stridsvärdet om inte på topp så i alla fall helt ok.
När vi kommer fram till Malaga väntar avmönstring, hemresa och några (alldeles för få om du frågar mig, ping kdkomp) dagars ledighet med familjen innan det är dags att åka till Karlskrona och kadettkompaniet igen.
Jag ser verkligen fram emot att träffa mina nära och kära igen – Anna, Erika och Olle, jag älskar er, saknar er och längtar efter att komma hem till er!

Nu skall jag gå ut på däck och titta på den helt fantastiska stjärnhimlen!
/Skansgast 224 Kd Smitterberg

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Margareta Smitterberg 13 november 2018 12:56

    Välkommen hem! Ska bli kul att träffa dig igen och höra hur du haft det.
    Kramar från mor & far.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *