På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 180920

HMS Gladan

Hallå i natten!

Anton A som tar över bloggen idag, har precis gått på hundvakten (00-04) och blev tillfrågad att skriva ett par rader.

Falken ligger just nu och tar höjd för att kunna lägga ett ben ner mot vår nästa destination som är Marin i norra Spanien. Ombord är stämningen god, jag såg dock någon som stod böjd över relingen när jag kom upp på däck för vaktavlösningen så alla kanske inte har samma uppfattning.

Under dagen har vädret och framförallt vågorna varit lite oberäkneliga vilket har lett till översköljningar med blöta sjömän som resultat, dock skrattar de flesta bort dessa händelser. Vi har haft lite otur med vinden och har börjat kryssa (segla mot vinden) lutningen som mest idag var 35 grader och jag stod under en vändning med benen i havet.

Vi har sett både delfiner och någon val idag vilket alltid är lika häftigt.

Tänkte att jag bryter ner en typisk vaktrunda och en segelsättning så ni kan få en liten inblick i hur det går till ombord, tar posterna akter ifrån, varje post står vi en timme på.

Längst bak har vi frälsarkransposten, där sitter en person längst akterut på en låda och är beredd på det ingen vill höra, nämligen man över bord! Om detta sker är denna post livsviktig och det gäller för posten att snabbt kasta i en frälsarkrans och om det är nattetid även en kapsel med blixtlampa och rök.

Strax framför frälsarkransposten står rorgängaren, uppgiften för denna är att styra Falken på kursen som uppges av vakthavande officer. Rorgängaren har det ibland väldigt lugnt med kanske en kursändring under hela timmen till att behöva snurra som en galning om man ska in i hamn eller som ett pass jag hade när vi kryssade på natten i smalaste delen av Engelska kanalen.

Vid navigationskappen framför rorgängaren står nästa post, Logg-gasten. Logg-gasten har i uppgift att föra logg och rita in vår position på sjökorten. Denna post bemannas av samma person under alla fyra timmarna som vakten är. På denna post jobbar man nära vakthavande officer vilket är bra då man kan få många bra tips om navigering eller bara snacka lite gött.

Nästa post är glasvakten, denna post hålls kvar av traditionsskäl och kommer från början från att en person hade i uppgift att vända timglas och plinga ut vaktens tid i en skeppsklocka så alla skulle veta hur lång tid de hade kvar på sin post. Glasvakten ska förutom att slå i skeppsklockan göra en rond i maskinrummet och läsa av värden på huvudmaskin samt hjälpmaskiner.

Uppe i förmasten står utkiken och spanar efter fartyg och andra saker som är väsentliga för säkerheten och navigeringen. Utkiken ropar in sina iakttagelser med vinkel från Falken samt avstånd och såklart typ av föremål. Även om vi har radar så behövs utkiken då fiskeredskap och småbåtar inte syns på denna, samt att det är lag på det.

Det finns även en timme som är postfri då man kan passa på att värma sig eller uträtta behov.

 

 

Under en segelsättning har alla olika uppgifter knutna till sitt skeppsnummer, jag har nummer 141 och är stortoppsgast, min uppgift när vi sätter stortoppsegel är att ta bort eventuella beslag (tampstumpar som håller fast seglet vid masten) samt hjälpa till att få ut seglet helt. Detta arbete görs på ca 20 meters höjd alltså ett par meter över den plattform i masten där utkiken står och är inget för den som är höjdrädd. Nere på däck har de andra fullt upp med tampar och de andra segel som ska upp.

Jag är hittills mycket nöjd med seglingen och tiden ombord, lärarna anpassar nivån till den enskilda och förklarar mycket bra, jag har en bakgrund i Armén och har mycket lite erfarenhet av t.ex. navigering och knopar osv, jag känner att jag får en bra grund i hur sjömanskap fungerar.

Satt och pratade med en kamrat om att det är ganska häftigt allt vi får göra i försvarsmakten, jag har till exempel nu gått från att åka stridsfordon 90 i Afghanistan till att guppa runt på ett segelfartyg i Biscaya-bukten.

Avslutningsvis vill jag hälsa hem,

Hade fint!

/Anton A

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *