På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 180920

HMS Gladan

Efter föra vinterns underhåll av HMS Falken är hon nu på väg över Biscaya och har årets första kadetter ombord. De bedriver den sedvanliga utbildningen i sjömanskap som kadetterna genomför under sin utbildning till Officer i Marinen.

Men vad gör HMS Gladan just nu?

Hon ligger på Öckerö och har påbörjat avriggning, samt förberedelser inför vinter underhållet. Först skall alla segel ner från master och bommar. Vilket är ett tungt arbete när vi är få ombord, då ett segel väger ungefär 0.7 kg per kvadratmeter. När väll segel är nere och hopvikta för att få plats på lastpallar, påbörjas arbetet med att block och tamp ska bort. Det är ungefär 230 block i varierande storlekar som skall tas ner och vårdas under vintern. Många meter tamp som skall inspekteras och kvajlas. Tamparna sorteras i efter vad som skall göras med dem, en del skall kasseras och en del bli nytillverkade. På en del tampar behövs det splitsas nya ögon på, medans på vissa gör man en så kallad ”ändvändning” för att minska materialåtgång.

 

Innan det går att ta ner toppstängerna skall ett fler tal antenner med tillhörande kablar monteras ner. Segel lanternorna är också monterade på förtoppstången, måste också ner. När vi ändå var där uppe så tog vi ner toppkulorna, som det står vadå på? När toppstängerna är rena från segel, lanternor och antenner påbörjades förberedelserna för att ta ner toppstängerna. För att ta ner en toppstång monteras upp en stängvinda, en tunn mjuk vajer, vilken vi använder för att säkert få ner toppstången ner på kajen.

 

Så långt har vi kommit nu, det vi har framför oss är att. Lyfta i land bommar och gafflar, montera upp ett tält som täcker hela fartyget. Därefter kan underhållsarbetet på däck påbörjas.

 

Mini Quiz till dig som varit elev tidigare.

  • Hur många kvadratmeter segel (ordinarie segelföring) har en Skonert av Gladan klass?
  • Hur många meter tamp finns i riggen?
  • Hur många meter vajer finns i den stående riggen?
  • När blev HMS Gladan kölsträckt?
Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *