På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 180601

HMS Falken

Hallå!

Det här blir det första blogginlägget ifrån kockarnas (+ 5 sjöövervakningsoperatörer) seglats med HMS Falken.

Den här dagen har gått i svettens tecken. Ombordmönstring på HMS Falken gjordes i Karlskrona örlogshamn klockan 13 iförd vår finaste uniform, C1. Enligt en gammal tradition ska man klättra upp i ena masten, ner på andra sidan för att sedan klättra upp i nästa mast och ner igen, innan man anmäler sig för tjänstgöring hos fartygschefen. Om man inte var svettig redan innan, efter att ha stått på kajen och väntat i gassande sol och 27 grader, så var man garanterat det efter att ha klättrat ca 18 meter upp och ner i vardera mast.

När alla var klara med ombordmönstringen så delades vi in i olika kvarter (grupper) som roterade runt på olika stationer där mycket av fartyget gicks igenom- Det var en korvstoppning deluxe men mycket fastnade ändå. Det är inte jättemånga ombord utav eleverna som har någon sjövana så det är en hel del nya ord man behöver lära sig.

Någon gång efter klockan 20 kastade vi loss och första vakten bemannade de olika stationerna som finns ombord. Personligen hade jag frivakt (ledigt) och försökte sova men det var inte lätt när vi hade uppskattningsvis 30-35 grader i sovutrymmet, så det var tacksamt när vi blev väckta och tillsagda att det var vår tur att gå upp och besätta poster. När man inte bemannar stationerna fast man tillhör vakten som är vaken så har man vanligtvis teorilektion eller liknande, så vi hade precis lite genomgång av sjötermer klockan 00:15, bara sådär en fredag.

Detta får räcka som ett första inlägg men vi hörs säkert fler gånger. Vi har det bra och ingen är sjösjuk än. Ha det fint allesammans!

Mvh

Rekryt Viktor Sköld

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Kerstin Gelfgren 3 juni 2018 18:28

    Roligt att läsa om er färd, jag ser fram mot fler blogginlägg med upplevelseberättelser.
    MVH Kerstin Gelfgren

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *