På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 170704

HMS Falken

Thorell och Ånäs, här, vi sitter här under hundvakten och funderar på vad vi egentligen upplevde under våra tre dagar i Halmstad när vi deltog med falken i tall ship race, som är en segeltävling för höga skepp med andra ord höga segelfartyg.

När vi körde in till kajen på förmiddagen var vädret mulet och grått med en staka sol glimtar av hopp. Detta var ett mönster som vädret skulle hålla sig till under hela vår vistelse i Halmstad. Vi lade till och allt gick som en dans även fast det var vår första gång att förtöja på riktigt och inte endast en övning. Thorell satt ute i RIB-båten med kocken (Carl) och hjälpte till att trycka in skonerten så gott de kunde.

Just vid denna tidpunkt hade Ånäs inte anlänt till Halmstad. Hon satt nervöst på ett tåg för att uppleva något hon aldrig för några dagar sedan trodde hon skulle uppleva. För vid denna tid skulle hon egentligen ha varit på jobbet, men nu satt hon där av rena ramma slumpen. Det var Thorell som hade för några dagar sedan hört av sig att det fanns platser kvar på Falken och möjligheten att få segla med existerade. ”Varför inte?” hade hon tänkt för sig själv och bokade tåg biljetten till Halmstad. Så det var så det förekoms sig att hon satt där nu på det tuffande tåget.

Ånäs klev av tåget nervös för att inte hitta falken, men en trygghet fanns med att ha ständig kontakt med Thorell som var redan på båten. Hon irrade runt ett tag innan hon fann sin väg till hamnen och sen även till Falken. Så på eftermiddagen stod hon där nu i SSD1 redo att genomföra dagens verksamhet som innebar mässingsputs. Detta var något som skulle ske dagligen då skeppet skulle vara fint inför alla besökare som skulle gå ombord på Falken för att betrakta det ståtliga fartyget.

När mässingsputsningen äntligen var klar fick vi alla permission. Då bestämde sig Thorell, Söderberg och Ånäs för att utforska allt som Tall Ship Race hade att erbjuda och även i hopp om att finna en och annan behövlig pryl inför den kommande långa seglingen. Så i förda C1, findräkten, begav vi oss alla iväg.

Lördagen bestod på morgonen av mässingputs och sen permission. Det var vår Babordsvakt som hade vakt denna gång och detta var alltså vår vakt. Innan open ship började begav sig Thorell iväg mot Halmstad centrum för att upptäcka den lilla staden med Söderberg och Halleni, men denna gången inte iförd C1 utan de hade civilt på sig. Det var en konstig upplevelse att inte känna sig betraktade och att inte stå ut från mängde längre. Utan nu var vi en med mängden igen. Ånäs kvar stannade på båten.

Över 600 människor kom till vårt open ship den dagen även fast Halmstad inte visade på det bästa vädret, men så länge de inte regnar och solen tittar fram då och då finns hoppet fortfarande. Senare under dagen gick vi i crew parade som var att alla skeppens besättningar som var där visa upp sig i. Paraden gick även ut på att låta och gorma som mest. Thorell och Otterstam skrek för hög hals och höll låda. De båda gjorde olika ramsor och Thorell sjöng marsch sången ”Åh ljuva nord” och allt med hjälp av resten av besättningen som stämde in. Även fast vi alla sjöng och skrek tills vi inte hade några röster längre vann vi tyvärr inte priset, men vi alla har redan vunnit. För vi alla har fått möjligheten att segla Falken med värdens bästa nyckelbesättning.

Söndag var som lördagen. Började med mässingputs och sen blev de permission. Vi satte alla på oss vår C1 och betraktade en crossfitt tävling som anordnades på Falken. Senare på kvällen var alla så trötta så de flesta låg utslagna redan vid åtta.

Vi kasta loss på förmiddagen och hoppades på att vi kunde vända oss ut på en tamp och veva upp den som man gjorde förr. Det gick tyvärr inte så smidigt som vi trodde för tampen höll ej och helt plötsligt hörde vi alla ett stort knack och vi alla insåg vad som exakt hade hänt. Som tur är låg sjöräddningen exakt bredvid oss och kunde hjälpa oss vända. När vi äntligen rörde oss ut ur hamnen slängde Thorell och Ånäs en sorgsen blick tillbaka mot Halmstad och det tre underbara dagarna de hade upplevt där, men sen vände vi båda blicken framåt mot de nya äventyren vi kommer att ha i Karlskrona och på Visby, Gotland.

MVH Thorell och Ånäs

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.