Klockan är 0330, jag väcks av ”Ruthberg, halvtimme kvar, väcker du resten i din vakt?” Ja absolut – svarar jag, lite nyvaket. Snabbt upp ur bingen, väcker resterande sex personer i första vakt. Därefter byter jag om, bäddar bingen så gott det går i mörkret, beger mig därefter mot skeppermässen för att ta nattskaffningen kocken ställt fram. Plockar fram min pannlampa och lyser på bordet, där ligger ett bleck med varma mackor. Tar en macka i ena handen och klättrar försiktigt upp för lejden och kommer ut på däck. Sätter mig i lite väderlä och tar första tuggan på mackan, den smakar underbart gott! Bara lite kaffe och en fin soluppgång som saknas.
Livet som elev på en skonert är med andra ord ganska olikt vardagen där hemma och det är lätt att sakna många bekvämligheter, även om livet ombord nu nästan blivit vardag det med. Trots det trivs jag bra ombord; har klarat mig från att bli sjösjuk hittills, sover i fast binge, lärt mig mycket om både segling och navigation.
Jag hade den stora äran att kasta loss från Teneriffa och inleda vår resa mot Dakar. Det låter kanske inte särskilt märkvärdigt men för mig som inte kört större fartyg än flottans skolbåtar var det lite av en milstolpe. Inte bara storleken skiljer skolbåt från skonert, manöveregenskaperna är helt annorlunda. Dessutom är enkom talad manöver som gäller, det vill säga att jag som VO talar om för rorgängaren vilken rodervinkel jag vill ha samt talar om för maskin hur jag vill att motorn jobbar.
Det krävdes några timmars förberedelse för min del innan jag kände mig redo för losskastning. Ägnade mycket tid att analysera vilka tampar vi skulle köra på eller inte osv. Jag och min VO2 tittade på sjökorten för att hitta en bra första kurs när vi kom ut ur hamn.
Alla förberedelser renderade i en lyckad losskastning , där det nästan gick enligt plan – det finns alltid saker man kan förbättra. Helt klart en nyttig erfarenhet att ta med sig.
Resan i övrigt har för det mesta varit både lärorik och rolig. Besöket i Dakar kommer jag definitivt att minnas(det kommer ett utförligare inlägg på bloggen).
Mycket tid går just nu åt att räkna ut position med hjälp av sol-, mån-, stjärn- eller planethöjder. Börjar bli lite less på räknandet nu, mest pga att jag fått göra om flertalet uppgifter pga dåliga mätningar, slarv eller felavläsning från tabellerna. Om jag ska rangordna det vi gör ombord kommer VO-tjänsten högst upp på den listan.
VO på skonert är såklart ganska långt ifrån VO på ”krigsbåt” men likväl krävs att man är aktiv i navigeringen, kan tempoväxla mm. Hinner inte skriva mer nu, strax dags att ta på sig klätterselen och bege sig upp i vantet och byta av utiken.
Vill passa på att avsluta med att hälsa till flickvän, familj, släkt och kompisar där hemma som läser bloggen!
/Gustav Ruthberg