På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 160610

HMS Falken

Här var det livat

De senaste 48 timmarna har varit något av ett äventyr, sedan vi lämnade Öckerö och de elever som åkte hem den 7. VI har vart i rörelse näst intill non-stop för att hinna till den Polska hamnfestivalen i Stettin i tid, de vill säga att vi har seglat natt och dag oavbrutet. Dock var vinden inte på vår sida den första tiden av resan till Polen, då vi låg vindstilla i cirka två timmar onsdag den 8:e. Men efter en svag vindputs så kom vi igång igen och låg på bra till i planeringen. Rutten vi valde ledde till att vi seglade bredvid Öresunds-bron och över tunneln som bron leder till, detta var en speciell känsla då jag personligen aldrig sätt bron från havets perspektiv.  Vi seglade även igenom världens näst största sjö passad, där vi träffade på en hel del stora frakt fartyg då den största vi såg låg på 400m. Allt detta var en fantastiskt upplevselse.

Utöver rutten och de nyheter som jag har skrivit om så fick besättningen i onsdagsnatt uppleva relativt kraftigt oväder med vindar uppåt 12m/s och en lutning på cirka 20grader, vilket jag tyckte var extremt kul då jag hade väntat hela resan på lite grövre lutning och nu fick jag det till slut. Ovädret resulterade till att vatten rände in genom rännstenen, vilket är ett tecken på optimal lutning. Utöver det hårda arbetet och snabba tempot som hölls under tiden så fick vi även ett par sjösjuka i besättningen vilket resulterade i en rad av andra handlingar;)

Om vi fortsätter så här lugnt som vi seglar nu så är det planerat att vara vid Stettin kl. 04:00 på fredagen. Men men, Nu börjar magen kurra ordetligt till doften av lunch och jag måste hinna ta mig en liten tupplur innan mitt vaktpass börjar. Därför säger jag adjö för nu och hälsar till alla där hemma, sås syns vi om 6 dagar!

Mvh

301 Zois

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *