På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 150129

HMS Falken

Hej hallå allesammans i kalla Sverige! Nu var det ett bra tag sen vi uppdaterade bloggen i och med att uppkopplingen ombord inte har fungerat riktigt som det ska. Men nog om detta, det här blogginlägget kommer att handla om vår vistelse i Agadir, Marocko.

Den 26:e januari såg vi vår första skymt av Agadir. Eftersom detta hamnbesök var lite extra speciellt i jämförelse med de andra besöken vi gjort, ankrade vi samma dag en liten bit utanför. Detta på grund av att rent skepp, utbildning, rodd, slog under klyvaren samt revade ur gaffelfocken skulle genomföras av samtliga. Rent skepp innebär att allt ska vara i tipp topp skick. Det ska rengöras så grundligt överallt att vi ska kunna sitta var som helst och äta från durken (inklusive rundhusen). Eftersom det finns många ytor att täcka så varvade vi rengöringen med utbildning av ribben (ribbåten) och rodd med skeppsbåten. Under ribb- utbildningen fick vi möjlighet att lära oss hur man stävar samt man över bord. Under rodd- exercisen var det genomgång av de grundläggande principerna. Detta resulterade i en kapprodd mellan kvarter 1,2,3,4 & nyckelbesättningen. Inte helt otippat vann nyckelbesättningen med cirka 30 sekunder tillgodo. Dock så är HMS Falken väldigt betuttade i de lite äldre traditionerna så vinsten för nyckelbesättningen ledde till att FC som var koks blev kastad över bord… Vilket var väldigt lustigt för de yngre eleverna. När vi slog under klyvaren så menas det med att vi bytte från stormklyvaren vi seglat med från Teneriffa till originalklyvaren. Detta i och med att vi räknar iskallt med att ha bra vindriktning/styrka tillbaka till Las Palmas. Under eftermiddagen så hade vi elever också fått en liten specialuppgift av FC: att slå ut revningen från gaffelfocken. Detta skulle ledas och utföras av oss själva när skepparna endast stod bredvid och övervakade så att inte något gick helt åt pipsvängen. Elevbesättningen valde att jag och Sjövik skulle agera ”skeppare” och därmed leda hela operationen. Det var en liten utmaning må jag säga. Men vi lyckades med uppgiften utan att något gick sönder eller någon blev skadad så då är det ju godkänt, som Sekonden brukar säga.

Senare fram på kvällen hade hela besättningen allemans middag tillsammans. Det var ljuvligt gott (kredd till kockarna i byssan). Det serverades revbensspjäll med en bluecheese sås samt klyftpotatis. Så där satt vi och åt samtidigt som solen gick ner och livet lekte.

Dagen efter kl 10.00 gick vi in för att förtöja i industrihamnen i Agadir som heter Port de Commercial. Det var många från marinen i Agadir som stod på kaj för att ta emot oss. Manövern in till kaj var hyfsat simpel men hamnen krävde att vi hade en lots ombord av säkerhetsskäl. Förtöjningen gick bra och allt gick enligt plan. Framåt lunchtid så kom en kvinna som hette Wiktoria Dagerås Wittboldt och hennes man till oss. Wiktoria kom från den svenska ambassaden i Marocko. Hon hälsade oss hjärtligt välkomna samt höll ett litet föredrag för oss om staden vi kommit till, Agadir. Kort därpå så presenterade två elever sin redovisning de sammanställt om Teneriffa eftersom det glömdes av i föregående hamn. Vid 13.00 tiden kom det fyra personer på besök för lunch i gunrummet. Dessa var amiralen som hette Lyamlouli, hamnchefen, the commander of the fourth naval base samt en högre armechef. Enligt FC så gick lunchen väldigt bra och istället för en stram stämning som det kan bli på snofsiga möten blev det väldigt familjärt.

Den här dagen var det styrbord som gick vakt, det resulterade i att babords vakt fick permission fram till kl. 22.00. Eftersom vi inte har legat förtöjda här innan så resonerade nyckelbesättningen att det skulle vara bra att höja säkerheten och att ha fler personer ombord under vaktposten. Det här resulterade i att istället för att två personer behövde vara ombord samtidigt så behövde fyra personer stanna kvar på båten samtidigt. Vi andra som fick permission hade en sådan tur att de som kom och tog emot oss när vi förtöjde satte in en minibuss till vårt förfogande med tre stycken befäl som kunde köra oss vart vi ville. Detta var helt perfekt. Agadir hade inte varit detsamma utan att vi fått möjligheten att få uppleva stadens hjärta med lokalinvånare som kände till stället. Våra tre följeslagare var mer än villiga att hjälpa oss med allt från prutning till vart vi skulle gå för att få uppleva det bästa med Agadir. Mitt på dagen så släppte de av oss i mitten av staden. Dock så fanns det inte så jättemånga affärer eller köpcentrum där. Utan det var mer hotell och sen såklart den enormt breda stranden som inte allt för många badade vid (det är ju ändå vinter här också). Vid 16.30 gick bussen tillbaka till HMS Falken för middag, eftersom vi har fått direktiv att inte äta i land med tanke på att magsjuka på ett fartyg när det gungar inte är det roligaste. Det är ju inte så lätt alla gånger att fixa en ”karantän” till de stackars sjuka personerna. Vid 18.00 var nästa omgång in till staden. Men nu begav vi oss till en gigantisk marknad som heter El Souk. Där fanns allt och lite till… det var kaos med grejer, överallt vimlade det med högar av skor, oljor, kläder mm. Så det blev många fina inköp av majoriteten. Några av eleverna passade också på att köpa inhemska kläder. Så nu på kvällarna ser de ut som ett gäng Marockaner som spatserar fram längs gatorna.

Dagen efter, den 28:e, så var det vi i babord som hade den stora äran att få gå vakt. Eftersom natten och föregående dag varit lugn så gick vi ner på tvåvakt systemet igen. Detta innebar permission igen. Vi åkte in till staden innan lunch efter att hamnföredraget om Agadir hade presenterats av två elever. Några av besättningen åkte till stranden för att surfa. För min del bar det av till marknaden igen för ytterligare fina inköp. Jag börjar få lite smått panik nu över min packning hem till Sverige igen. Handbagaget blir förmodligen i en sopsäck… Dagen i land var fin och alla verkade ha haft det bra. På kvällen fick vi ytterligare besök av fyra personer. Men dessa var här för att stanna. Vi har fått den stora äran att ha fyra personer från staben som ska segla med oss tillbaka till Las Palmas. Deras uppgift är att utvärdera om saker och ting följs som det ska samt att få en överblick på verksamheten. sjösäkerhetsrevision.

Så nu till idag: vi kastade loss vid kl 10.00. På kaj stod det många högre befäl för att se oss segla iväg. FC höll ett litet tacktal på franska till de Marockanska värdarna på kajen, dock så förstod jag inte så mycket av det eftersom jag aldrig har läst franska i hela mitt liv. Men vi hurrade efteråt så det var säkert något fint han sa. Losskastningen gick bra och direkt efter att vi hade kommit ut en bit i hamnen så satte vi hela underriggen samt toppseglen.

Så för att sammanfatta: vår vistelse här i Agadir har varit väldigt intensiv och händelserik på ett mycket positivt sätt. Jag tror att alla är nöjda med allt och Afrika har verkligen levererat.

Den som skrev var ingen mindre än 412, Julia Engvall. Skepp ohoj!

 

Från Svenska Ambassaden i Agadir har vi fått tre stycken adresser där det finns lite artiklar om oss, prova gärna dessa. Tyvärr så har vi ej kunnat testa dessa då vi har lite dåligt med internet ombord.

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Rabat/Aktuellt/Nyheter/Skolafartyget-HMS-Falken-pa-besok-i-Agadir-sys/

https://www.facebook.com/#!/pages/Embassy-of-Sweden-in-Rabat/584200538259156

http://www.swedenabroad.com/rabat

DSC_9990 DSC_9989 DSC_9980 DSC_9942 DSC_9934

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

4 kommentarer

  • *YASSINE*Moroccan Royal Navy 29 januari 2015 23:49

    i have spent a good time with you Julia Engvall thank you for gift . i hope you a good travel

  • Camilla Andersson 30 januari 2015 12:31

    TACK för att ni delar med er av era upplevelser! :)

    Extra hälsning till Martin Belin från oss här hemma.

  • Tina Engvall 31 januari 2015 16:36

    La Brujita Julita la tita i högform. Mycket bra skrivet, Julia. Både informativt och underhållande! Ni verkar ha haft ett riktigt bra besök i Agadir och nu är ni på Lanzarote. Det var raskt jobbat. Hoppas att sista delen av äventyret blir riktigt bra.
    Kramar genom cyberrymden till alla ombord.

  • Mikael Persson 31 januari 2015 20:55

    Jätte trevligt skrivet, blir rejält avundsjuk på er resa fast jag mycket väl vet att det är inte bara en dans på rosor utan tuff utbildning under i bland krävande förhållande med mycket lite sömn Seglade själv för 25 år sedan och det är fantastiskt kul att fartygen seglar fortfarande.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *