På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 140916

HMS Falken

Ingen dag är den andre lik.

”Ca 19 meter upp i masten står jag under en klarblå himmel på ett fartyg med fullsatta segel. Efter att mina styrbords kamrater nere på däck just genomfört ett slag  ska vi resterande 40 minuter av vakten sakta med säkert ta oss fram längs med solgatan mot en sol som sakta är på väg ner. Livet som sjöman….finns det något bättre?”.

”På grund av väderförhållanden har utkiken blivit nerflyttad från masten. Jag sitter uppe på förliga däckshuset. Det är kolsvart ute, jag fryser och regnet faller (öser ner, från stund till stund).  Regnet har tagit sig in till det innersta klädlagret och mina handskar är dyblöta. Regnet kommer in snett framifrån och slår mig i ansiktet, men jag bryr mig inte, det är ändå ingen ide. Mina kollegor som inte bemannat poster trycker längs med sidorna i hopp om att hitta väderlä(om de inte står och spyr över relingen). Livet som sjöman….inga komentarer”.

Det konstiga med det hela nu är att när jag tänker tillbaka på dagarna som passerat så är det de vackra solnedgångarna från utkiksplatsen, den disiga men fina morgonen när vi gled igenom kielkanalen och känslan efter en lyckad segelsättning med en vakt som är taggade till 99,9% som jag minns. Alla kämpiga stunder konkurreras ut och den dagen jag mönstrar av så kommer det vara med en bra känsla och en väska med fina ögonblick, nya lärdommar och bra kamrater.

Vi påbörjade denna veckan i högsta fart. Under förmiddagen genomfördes segelexercis där vi drillades på våra stationer vid vändningarna. Efter ett antal vändningar började ett samspel infinna sig och i slutet var vi riktigt grymma och de sista felfria vändningarna satt som en smeck. Vi har fått valkar på händerna, nu är vi riktiga sjöman.

Under dagen passerade vi även nollmeridianen där vi möttes av Sir Zero och hans nyförvärvade adjutant.  Sir Zero välkomnade oss med fartygsläkaren i spetsen genom att få träda förbi nollmeredianen från de söta haven in i de salta. Därefter bjöds de på kaffe och kockarnas hembakade linjebakelse.

Senare under eftermiddagen var det i lärosyfte dags att sätta Stormstoren, ett segel man jackar in och hissar i stormasten. Vi började med att bärga storseglet och beslog ner det och gaffeln mot bommen. Stormstoren är ett bermuda segel men mycket mindre segelyta än storseglet som sätts för högre vindstyrkor. Hela besättningen var delaktiga och som arbetsmyror jobbade vi parallellt med alla moment och för oss som aldrig satt stormstoren innan så lärde vi oss mycket och kan nu sätta yttligare ett segel.

N50`07.4. E001`50,2. COG 175` SOG 2,4.

101 Rydén.

DSC_2863 DSC_2859 DSC_2854

DSC_2847 DSC_2874 DSC_2879

DSC_2987_redigerad-1 DSC_2836 DSC_2844

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

2 kommentarer

  • Magnus Delin 17 september 2014 12:48

    HMS Falken, Alderney
    Har Ni fått sjöben nu så att Ni tycker det gungar när Ni går på torra land ?
    Kanalöarna har lustiga tillhörigheter. De ingår i U.K. men inte i England eller EU eller helt eller delvis tvärtom.
    På tal om U.K: I morgon torsdag, har jag för mig, val hålls huruvida Skottland skall utgå ur U.K. eller inte. I Sverige talar man om att Skottland eventuellt ska skiljas från Storbritannien men det skulle nog bli svårt. Storbritannien är nämligen en ö, bestående av England, Skottland och Wales. Ganska mycket granit och/eller gnejs skulle man bli tvungen flytta på. Föga värt.
    Hälsningar till Ert vackra skepp och Er alla.
    Abu Ramnkel

  • Magnus.Delin 17 september 2014 21:08

    HMS Falken
    Är Ni under gång mot Cadiz nu ?
    (enligt sailplan 2014)
    Lycklig seglats önskar jag Er.
    Har fartyget någon webkamera, så att man kan se hur Ni har det ombord? I någon av masterna vore kul, liksom i aktern, riktad föröver.
    Hälsningar, Delin den äldre.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *