På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 140804, Friska vindar

HMS Falken

Andra dagen in på vår etapp mot Kotka. Under natten fick vi uppleva hur det känns att passera 10 knop med HMS Falken. Detta innebar dessutom fler offer av den beryktande sjösjukan. Att vakna ur sömnens drömmar och möta stjärnklar himmel mitt på östersjön är något som i alla fall jag drömt om.

HMS Falken hade under natten snittat ca nio knop, vi låg före tidschemat                           och besättningen var pigga på ännu en dags segling. Idag fick vi dessutom verkligen veta hur det är att äta på ett fartyg där det lutar. Besticken, tallrikarna, glasen ja t om maten vägrade stå stilla på bordet. Man måste ge kockarna en eloge för deras ständigt goda middagar som kan få den mest trötta och hängiga besättningsman att glupskt äta upp allt som finns på tallriken. Och detta i vågor och vindar som fick många att hänga över relingarna med andra som förhindrade att de sjösjuka trillade i sjön.

Dagen flöt på med mycket sol och en hastighet på ca sju knop. Men under kvällen mojnar det och vi höll en hastighet på 4.5 knop. Den magiska hastigheten HMS Falken måste segla över då tidsschemat är snävt och vinden förväntas bli ostlig. Vilket kommer innebära att vi måste kryssa hela vägen in i finska viken.

Kvällen bjöd på en fantastiskt solnedgång där den röda solen försvann bakom vågtopparna bortom horisonten.

Besättningsman, 402 From

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *