På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 130925

gladanochfalken

2013-09-24 ankrade i pos N58 25,9 E 011 41,5

Hej alla resebrevs läsare! Mitt namn är Karl-Magnus Persson, jag är löjtnant till graden och nyligen påmönstrad 3:e officer på Falken. Jag har seglat som elev två gånger tidigare, senast 2009.  Min resa startade i maj 2013 då jag klev ombord på Falken som för tillfället var förtöjd i Azorerna.

Att mönstra på Falken är en speciell upplevelse såväl för elever som för befäl. Dock blev den sista embarkeringen för min del lite speciell. Istället för att med hjärtat i halsgropen klättra över topparna som jag gjort de andra gångerna träffade jag fartygsledningen ombord på ett flygplan från Köpenhamn till Lissabon. Klättringen som många känner rädsla inför uteblev för min del denna gång men ersattes istället av att en väska som stannade kvar i Köpenhamns bagageterminaler med påföljden att jag fick göra skäl för uttrycket att C1 aldrig är fel de första dagarna ombord. Och ja, det fungerar alldeles utmärkt att genomföra en förhalning i skjorta och slips!

Att mönstra ombord på ett nytt fartyg är som att flytta till en ny stad och självklart var det med ett visst mått av nervositet som jag klev ombord. Jag kom senast från minröjningsfartyget HMS Ven, där jag arbetade som Navigations officer. Sedan tidigare vet jag att arbetet och livet ombord skiljer sig markant mellan fartygen. Mitt fokus har skiftat från att framföra fartyget för att möjliggöra striden till att framförandet i sig är egensyftet. Borta är stridstjänst och ändlösa timmars jakt efter minor, här är att jaga de sista möjliga graderna upp mot vinden och analyserande framför SPOS (vädertjänst) datorn. Från minröjning till segling.

Fyra månader har gått sedan jag mönstrade ombord och rutinerna har börjat sätta sig, men det går inte nog att understryka komplexiteten i att hantera ett stort segelfartyg med en i princip ständigt ny besättning. För min del finns det oerhört mycket kvar att lära och då flera av kollegorna ombord har spenderat nästan hela sitt vuxna liv ombord råder det knappast någon bortre gräns för kunskaper att snappa upp. Detta är också fartygets essens enligt mitt perspektiv, att oavsett vem du är så finns det alltid möjlighet att lära sig någonting nytt.

//3:0 KMP

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *