2013-09-24 ankrade i pos N58 25,9 E 011 41,5
Hej alla resebrevs läsare! Mitt namn är Karl-Magnus Persson, jag är löjtnant till graden och nyligen påmönstrad 3:e officer på Falken. Jag har seglat som elev två gånger tidigare, senast 2009. Min resa startade i maj 2013 då jag klev ombord på Falken som för tillfället var förtöjd i Azorerna.
Att mönstra på Falken är en speciell upplevelse såväl för elever som för befäl. Dock blev den sista embarkeringen för min del lite speciell. Istället för att med hjärtat i halsgropen klättra över topparna som jag gjort de andra gångerna träffade jag fartygsledningen ombord på ett flygplan från Köpenhamn till Lissabon. Klättringen som många känner rädsla inför uteblev för min del denna gång men ersattes istället av att en väska som stannade kvar i Köpenhamns bagageterminaler med påföljden att jag fick göra skäl för uttrycket att C1 aldrig är fel de första dagarna ombord. Och ja, det fungerar alldeles utmärkt att genomföra en förhalning i skjorta och slips!
Att mönstra ombord på ett nytt fartyg är som att flytta till en ny stad och självklart var det med ett visst mått av nervositet som jag klev ombord. Jag kom senast från minröjningsfartyget HMS Ven, där jag arbetade som Navigations officer. Sedan tidigare vet jag att arbetet och livet ombord skiljer sig markant mellan fartygen. Mitt fokus har skiftat från att framföra fartyget för att möjliggöra striden till att framförandet i sig är egensyftet. Borta är stridstjänst och ändlösa timmars jakt efter minor, här är att jaga de sista möjliga graderna upp mot vinden och analyserande framför SPOS (vädertjänst) datorn. Från minröjning till segling.
Fyra månader har gått sedan jag mönstrade ombord och rutinerna har börjat sätta sig, men det går inte nog att understryka komplexiteten i att hantera ett stort segelfartyg med en i princip ständigt ny besättning. För min del finns det oerhört mycket kvar att lära och då flera av kollegorna ombord har spenderat nästan hela sitt vuxna liv ombord råder det knappast någon bortre gräns för kunskaper att snappa upp. Detta är också fartygets essens enligt mitt perspektiv, att oavsett vem du är så finns det alltid möjlighet att lära sig någonting nytt.
//3:0 KMP