På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 130603

gladanochfalken

Måndagen 2013-06-03

Kl 0130.

Då var det dags att skriva några rader igen . Hundvakten är grå mulen med en hel del mörka molnpassager som ger vindstyrkor på ca 12m/s. detta ger oss en fart på 8-10 knop. Seglar med krysställ, tidigare under dagen har vi haft alla våra segel uppe, under kvällen ökade vinden så vi bärgade fisherman och bredfock. Vår plan är att föra så bra med segel som möjligt, helst så farten överstiger 8 knop. Detta för att skapa tids utrymme i slutet av resan då det ser ut att bli lite motvind. Att hålla farten uppe i bra vind är inte svårt. Det viktiga är att hålla riggen hel för vi har lång väg kvar hem till Sverige. Lågtrycket som rör sig mot Island hjälper oss fortfarande med vindar från syd Avståndet till Le Havre i Frankrike är 914 Nm (ca 170 landmil). Att resa på havet innebär ständig uppföljning av väder, materiel status, diesel mängd, mm. Denna etapp har ännu varit lyckosam, att få logga i 8-11 knop mot mål i flera dygn utan regn är vi inte bortskämda med. Denna vakt ser vi ut att prestera + 36Nm.

Mvh 2:0 Lange.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

3 kommentarer

  • Tim 3 juni 2013 21:55

    Härligt att ni har vindarna med er!
    Timmerman Ylva rolfsdotter söderberg behöver kolla sin mail snarast! Ett viktigt icke privat meddelande har skickats till henne!

  • Bo Lange 4 juni 2013 10:30

    Bra information 2:0, ibland undrar jag om 1:0 hinner med att hålla koll på vad ni befinner er på kartan då det går så fort.
    Vi har bra väder hemma och tar det lugnt.

  • Per Wallin 6 juni 2013 17:19

    Håller med Langes inlägg. Grattis på Robert dagen 7/6.Pera och Wendy

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *