På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 130225

gladanochfalken

Hej!

Här kommer en hälsning från den något understimulerade sjukvårdsenheten ombord. Under de senaste dagarna har vi som ni vet påbörjat vår resa nordvart från Key West, och förväntar oss med nuvarande förutsättningar att kunna ankra utanför Charleston under tisdagens förmiddag, lokal tid.
Jag är fartygsläkare och tjänstgör ombord på Falken under den här etappen för att sedan återvända hem till jobbet på anestesikliniken i Kristianstad och reservofficersutbildningen på Försvarsmedicincentrum i Göteborg.

Eftersom elevbesättningen är en hoper engagerade nötkärnor med stor sjövana har jag hittills inte fått ägna mig åt mitt hantverk särskilt mycket. Tanken är att det ska fortsätta så, och den planen lämnar utrymme åt preventivmedicinska åtgärder, som att baka och dela ut kramar.

En del solsveda bör det dock finnas i gänget, att döma av nyansen på ryggtavlorna. Detta hjälper mig naturen att ta hand om då vi väntar väderväxling som kommer ge ett fint våtvarmt omslag och bra med vind på det. Just nu öser regnet ner och vinden tilltar i styrka.

Sjukvårdsberedskapen ombord är hög, med ”daglig sjukvård” som främsta syfte, dvs. att ta hand om allt från sjösjuka, huvudvärk och förkylningar till plåtsjuka och hemlängtan. Vi har en avancerad läkemedelssats framtagen enligt samma matris som används i den civila sjöfarten, dvs. efter tonnage, antal besättningsmedlemmar och var man seglar. Den innehåller det mesta som behövs för allt från behandling av infektioner, hudåkommor, förstoppning, till förgiftningar, kärlkramp, hjärtsvikt osv.
Vi har möjlighet att ta hand om svårare traumafall och stabilisera en svårare skada inför evakuering med båt eller helikopter. Det betyder syrgasbehandling, sätta dropp, stabilisera frakturer, smärtbehandla osv. Skulle det behövas kan vi intubera, sätta thoraxdrän mm. När vi seglar kustnära kan vi ta oss in till hjälp inom något dygn om någon skulle drabbas av t.ex. blindtarmsinflammation, men under en längre seglats över öppet hav prövas läkarens nerver på ett annat sätt.
Allting är svårare att bedöma på den här gungande kliniken där man ÄR hela sjukvårdsverksamheten och representerar alla specialiteter. Ett ganska litet beslut på landbacken kan ju bli omvälvande för hela verksamheten ombord. Om vi måste uppsöka sjukhus för t.ex. en röntgenundersökning kan det påverka hela seglationsplanen, utbildningsmålen och kanske tom planerade hemresor. Då är det tur att man har kollegor i land att ta stöd av, utöver kustradiostationer, radio medical och den erfarna besättningen. Det är ett stort ansvar, och man måste ha en färdig plan uttänkt för olika scenarior. Man måste ha fantasi och vara med i vad som händer ombord. När man kommer tillbaks till landbacken efter en period här kan man ha utvecklats oerhört mycket utan att det egentligen hänt något alls.

När man sitter där i det gungande mörkret och syr ihop något sår med en pannlampa på huvudet, vars kägla flyter runt och lyser på det man vill se cirka 50% av tiden, då är det lätt att undra vad man gör här. Men när man kommer hem är man snart stolt över att få ta del av något som få andra får uppleva, en verksamhet som ger våra elever en unik erfarenhet, och det känns tryggt att ha rätt kompetens för att vara stand-by för något vi hoppas aldrig kommer hända.

Jag hoppas jag kommer få fortsätta baka, helt enkelt.

Stora kramar till familjen där hemma, och särskilt till den blivande storseglaren Greta, 1 år idag!

Ylva Lindström, Fartygsläkare, kadett vid FömedC och ST-läkare i anestesi och intensivvård i Kristianstad

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • annica tibblin 25 februari 2013 20:41

    härliga bilder....kul att få hänga med på resan! kraaam tillSimon från mormor i Leksand.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *