På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev Gladan 120919

gladanochfalken

Del 1

Position: Södra  Kattegatt   Väder: Stjärnklart, SV vind 18 – 20 m/s

 God Morgon!

Nu är klockan 04.36 och vi ligger nu på en bekväm lutning på ca 45 grader, väster om Halmstad. Vi har kurs mot Aalborg och förväntas vara där på fredag. Vi gick och bingade på en mer normal lutning och vaknade av att vaktens förra nattskaffning hamnade på durken. Efter en del akrobatiska övningar var kläderna på och vi kunde lösa av SB vakt så de fick en välförtjänt nattsömn.

Under gårdagen hade vi teorilektioner på däck om SAR, Search and Rescue samt navigationsteori. Vi har börjat med lektioner under dagtid och på nätterna, då vi har satta segel med god framfart, då vi använder hela vakten igen så börjar tröttheten komma krypandes men än så länge går det bra, vi har väldigt uppskattade sträckor att färdas på vilket gör att vi kan ta ut oss när vi är till sjöss, och sedan hinna vila oss när vi kommer till hamn.

Vi är ett mycket glatt gäng ombord, skämten flödar fritt och med rådande värmeklädsel i försvarsmakten så såg alla ut som Peter Pan när vi kröp omkring på trossbotten i våra gröna långkalsonger, samt en Tingeling som näst intill svävade i luften, i sin hängbinge, med en hamburgare i handen.  

Vi är glada att vi går för segel då vi har haft en del ogynnsamma vindar, och nu väntar vi på att få sätta fulla segel när vinden har lagt sig en aning.

Loggastarna 202 Ljungberg och 224 Holmberg.

 

Del 2

Position: N 56 56,3 E 010 27,9 Utanför Limfjorden Väder: NV vind 9 m/s

 Till ankars!

Klockan är 22.41 och vi har precis lagt oss till ankars utanför Limfjordens inlopp. Dagen har bestått av vindar från V till NV med kulingstyrka. Detta har ställt stora krav på både nylärda seglarkunskaper men framför allt på våra sjöben. Från föregående resebrev satte vi kurs mot NV för att över Kattegatts höga vågor ta oss mot Ålborg. Den starka vinden skapade stundtals problem för Gladans avdrift, vilket bidrog till att vi ibland hade svårt att ta oss förbi hinder som uppkom. Detta löstes enkelt genom att besättningen snärtigt gjorde en vändning undan vind för att få mer höjd att komma förbi. Det hela såg väldigt proffsigt ut och besättningen löste det galant i de hårda förhållandena.

Lutningen ombord gör de basala sysslorna svåra, att äta lunch eller att gå på toaletten har blir en utmaning. Dock gör den goda stämningen och kamratskapen ombord att man tar sig igenom det med ett leende på läpparna.  

Morgondagens aktivitet kommer att gå ut på att göra Gladan redo för det stundande örlogsbesöket i Ålborg. Däck skall skuras, segel skall vikas och mässing putsas. Örlogsbesök i utlandet är viktigt för att visa upp Sverige och dess försvarsmakt och vi är alla glada att kunna hjälpa till med detta samtidigt som det kommer att bli roligt att komma i hamn under en seglats som denna.

Jag vill också passa på att ge en eloge till HMS Gladans nyckelbesättning och till SOU 12 gänget som på ett mycket naturligt sätt gett mig chansen att bli en del av besättningen.

Nu är det dags att binga för att få några timmars sömn innan den stundande ankarvakttjänsten!

Kd. 301 Vinnergård / OP Naut. 11-14

 

Sekondens inlägg: Jag får be om ursäkt för att resebreven dröjt. Vi har under senaste dygnet haft det ganska gropigt och en ihärdig förkylning i besättningen har påverkat oss. Köksmästaren, 2.Sepparen och Sekonden har varit lite ”indisponibla” under ett antal timmar. Men nu är det full fart igen.

Kd sköter sig exemplarisk i allt. Det mesta bara fungerar. Det är första gången som vi i kulingen haft så få sjösjuka. Trots att vi inte revade så gick det mycket bra med passagen av Kattegatt. Sent i går kväll så ankrade vi utanför Limfjordens mynning och somnade gott i lä av land.

 

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *