På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 130214

gladanochfalken

Resebrev 14 feb 2013

God kväll!

Jag heter Rasmus Geller och ska segla med falken perioden 14 februari till den 23 mars. Välkommen att följa med detta äventyr! Bussen skulle gå 0200 tidig morgon den 14:e februari, när jag närmade mig bussen som stod på Strömstads centralstation så såg det ut som vilken passagerarbuss som helst, men när jag kom in i bussen och såg inredningen så var det en riktig ”WOW” faktor. Det var en riktigt fin buss med lädersäten, kaffebryggare m.m. När alla hade satt sig till ro började vi rulla mot destinationen landvetter flygplats. När vi kom fram till flygplatsen så var det några som behövde packa om, annars var det inte så mycket att rapportera på den punkten. Allt rullade på och tiden bokstavligt flög iväg och det var dags att landa i Berlin. När hjulen nuddade marken så märkte jag att en kamrat som hade sovigt mestadels under flygresan vaknade och började ta på sig säkerhetsbältet. Gaten till Miami skulle öppna 0820 och planet skulle lyfta 0920, planet blev lite försenat så att gaten öppnade 0915 och planet kom iväg 0940. På planet fanns det skärmar vid alla platser, dock så var det ganska tunt utbud av filmer på skärmarna så det var inte så många bra filmer att titta på. Men det var egentligen inte ett problem eftersom att det var ganska lätt att somna då man inte hade sovigt på över ett dygn. Rätt var det var så var vi framme i Miami och av planet kom sjöbefäl från lilla strömstad i vinterkläder. I tullen var det ett hav av människor som väntade på att komma in i landet. När vi kommit in i USA och hämtat bagaget stod det en chaufför och väntade på oss. Vi fick order av Håkan att följa efter chauffören, det var en bra bit vi skulle gå och vi märkte verkligen att man var i USA när det fanns transportband som man stod på för att slippa gå. När vi hade gått av transportbanden gick vi ut där vi möttes av en vägg av fuktig värme som inte spelar så bra med långa jeans. Chauffören ledde oss till ”the cow bus” som liknade en amerikansk skolbuss som var målad som en kossa. När vi kom in i bussen trodde vi att det skulle vara svalt i bussen, men inte då, det var varmare än det var utomhus, så vi öppnade fönstren och detta fick en underbar effekt då vi började åka. Det tog inte lång tid att inse att amerikaner inte tycker om sina bilar då det var nästan alla som var smutsiga, buckliga och allmänt risiga. När vi kom till vaktkuren så frågade han efter pass, fast det hade vi i våra väskor som låg i bilen som redan hade kommit igenom och stod redo vid nästa grind. Vakten kom in i bussen och frågade vilka som hade legitimation på sig, det var två stycken som inte hade legitimation på sig så att de fick gå ut till en polisbil som stod parkerad vid en vaktkur. De blev kroppsvisiterade och så fick vi åka utan att de kollade på våra andras legitimation. När vi kom fram till HMS Falken så fick vi ställa upp oss på led och vi blev hälsade välkomna och lite allmän briefing. Sedan var det dags att klättra upp i masten och få våra nummer så att vi vet vart vi tillhör och vart vi skall sova. När vi började klättra i masten så började det dugga lite lagom mycket. Därefter packade vi in vårt bagage i våra skåp sedan var det upp backnings skaffning, därefter var det hoppa rätt i bingen och då sov man inte dåligt.

Hälsningar
Elev Rasmus Geller

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

2 kommentarer

  • Staffan Dunér 16 februari 2013 14:19

    Hej...!

    Härligt att höra att Ni har kommit fram. Det låter som på Rasmus Gellers beskrivning att Ni har upplevt en hel del redan...! Allt är nytt och stort och främmande. Hoppas att Ni tar hand om varandra och tar till vara dessa veckor av många nya intryck och äventyr.
    Skall med glädje följa vad Ni skriver här!

    Staffan (styvfar till Jakob & David)

  • Bo Lange 16 februari 2013 17:54

    Ett bra "kåseri" om hur din resa startade. Fortsätt i samma stil, så blir det trevligt att läsa vidare. Skeppare Langes Pappa.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *