På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 121202

gladanochfalken

Resebrev 2012-12-02
Kompasskurs: 290 º
Fart: 7,5 Kn
Position: N 16º 32,0? W 45º 53,5?
Tid: 05:22
Temperatur Luft: 26º C
Temperatur Vatten: 27º C
Distans kvar: 979.2 NM
Restid kvar: 5 dagar och 7 timmar med nuvarande fart.

Den andra december och julen annalkas även så ombord på falken. Pepparkaksbak har bedrivits i byssan och chokladkalendrar har börjat öppnas. Ombord erbjuds julkalender i form av den norska varianten Nisserne på Loven (reservation för eventuella stavfel) samt Sunes Jul. Ännu har julstämningen lite kvar att hämta för att kunna jämföras med en julskyltning på NK i Stockholm men vi har en bit kvar till jul såväl som till vår slutdestination.

Under gårdagen fick fartyget en duvning i Atlantens nyckfullhet när det kommer till väder och vind. Dagen inleddes med soligt väder och en stabil vind på omkring 6 m/s för att inom loppet av ett par minuter växla till forsande regn och sporadiskt roterande vindar. Samtliga i besättningen kallades upp för att hjälpa till att ta ned segel och beslå dem samt skota hem (dvs ändra vinkel på seglen). För att undvika de kraftiga vindbyarna tvingades fartyget till en 720 graders rotation, alltså snurra runt två varv, då vindarna kom in från alla olika håll samtidigt. Molntäcket lättade sedan och erbjöd istället total stiltje vilket föranleder att vi nu ångar på för motor i väntan på vindarnas återtåg. Incidenten påminde hela besättningen om vikten att behålla fokus på uppgiften även under längre perioder av lugnt väder då omställningarna kan komma hastigt. Det går fort i hockey som det heter. Vi i besättningen har också fått se ytterligare prov på hur vädrets makter spelar in och hur små vi människor kan känna oss i förhållande till dessa.

Just nu gör fartyget 7 kn fart genom vattnet, den fart som vi har genom vattenmassan. Då vi har en lätt medström, vilket innebär att även hela vattenmassan rör sig framåt, så ökar vår såkallade hastighet över grund, den fart vi gör i förhållande till botten.

Vår fripassagerare Ruben från gårdagen är fortfarande med och vi har fått tillökning i form av Rut, Rubens kompis. De har hängt med oss i över ett dygn och sitter just nu och sover i babords skeppsbåt. Även fåglarna fick hålla i sig för glatta livet under de kraftiga vindbyar som drog förbi under gårdagen.

En fråga som vi har ställt oss innan och under seglingen, och som även fartygets besättning har haft beredskap för är vad vi skall göra om osmossystemet ombord går sönder. Osmos är funktionen hos ett membran där vatten och salthalterna regleras. Denna funktion finns inbyggd i våra celler och för att rena vatten till sjöss används en mekanisk variant av denna funktion. Nu har osmossystemet havererat två gånger tillföljd av den höga salthalten i Atlantens vatten och vi har fått restriktioner vad gäller användandet av sötvattnet. Detta begränsar möjligheterna till t.ex. dusch och disk, men det är ingen fara på taket, vi har gott om buteljerat vatten undanstuvat. Dessutom har vi två riktigt duktiga maskinister som kämpar på med att lösa problemet. Vi återkommer med uppföljning.

Så fort solen går upp skall vi fira första advent med att gå loss på den här fina pepparkakan! (Se bild)

Varma hälsningar från 2a vakten genom Anton Holmberg, Linnéa Nordin och Jennifer Svensson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

6 kommentarer

  • Anders Ekman 2 december 2012 15:15

    Hej på er,
    Det är kul att följa era vedermödor på Atlanten. En liten prick på världshavet som envist rör sig mot målet...
    Förutom vattengöraren, är det mycket som behöver repareras eller underhållas?

    Här i Hjuvik har vi faktiskt fått se solen på riktigt idag. En fullständigt strålande dag. Ingen snö, men ca -7 grader. Krispigt.

    En riktigt varm adventshälsning till våran Calle. Vi saknar dig. Även Bobo hälsar.

    Kram,
    Pappa

  • Marie Olsson 2 december 2012 17:55

    Jag tänder det första ljuset för er, i adventsstaken här hemma.
    Kram

  • anne bjurholm 2 december 2012 18:24

    Roligt höra dagligen vad ni gör ombord. För en amatör låter mkt avanserat. Uppskattar även bilderna. Känns mer att man är med. Undrar fortfarande om ni haft kndntakt med eller hört ngt om det stora segelracet ACR tror jag det heter? Förstår att kockarna bör hyllas på denna resa.just nu -12 gr kallt. Full fart på längdåkningen på nyspårat golfbana i Sajbtsjöbaden. Alla är taggade. Du vet vet vad som väntar dig Nina. Vallarboden står klar för dig, så passa på njut av värmen till er alla/Anne

  • Birgitta Sandqvist-Andersson 2 december 2012 18:43

    Stiligt pepparkaksskepp! En lyckosam fortsatt färd önskas er alla! Extrakram till Helena från mor och far

  • Doris Öhlund 3 december 2012 10:30

    Hälsningar från ett mycket vintrigt skellefteå. Snöstorm under helgen med en farofylld bilresa till Robertsfors under söndagen för att Marcus skulle spela handboll. Stundom 30km/tim och tvättbräda.
    En vinst mot Kiruna satt fint och marcus satte skott.
    Läser att ni haft lite hårda vindar men hoppas solen lyser och att vinden åtminstone ligger på samma bog idag.

    Ta väl hand om er alla och en speciell hälsning och kram till Robert //

  • Doris Öhlund 3 december 2012 10:31

    Om jag missade så skulle det stå 6 skott under matchen //Doris

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *