På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 121003

gladanochfalken

Kompasskurs: 270º
Fart: 0 kn
Position: N 28º07’W 015º 25
Tid:07:45

Då är dagen här som man trodde skulle dröja länge. Som man har längtat efter denna dag, men nu när den väl är här så hade man nog inte tackat nej till att fortsätta äventyret mot Fort Lauderdale . Känns som igår när man klättrade upp i masten för första gången och höll i sig för glatta livet. Nu längtar man snarare upp dit och har en mycket mer avslappnad stil när utkiken förfångas eller förtoppen ska sättas.

Det kommer vara mycket som saknas när vi har landat där hemma och det har gått några dagar. Lite som lumpen, man kommer bara ihåg de goa bitarna.

Slör, 8 meter/sekund, 25 grader varmt, 10 knop och ”lättnad i klädsel, tröja av” ljuder. Happy ship! Det är lätt att förtränga dagar som de efter Dublin, tre dygns bergochdalbana. Toaletterna svämmar över, kläderna är blöta, sjösjukan gör sig bekant och fenomenet ”skedning” uppstod på däck för att hålla värmen. Det sista kanske inte är så negativt?

Vilken resa det har varit! Dublin till Las Palmas (via Porto), 1600 distansminuter loxodrom med en snitthastighet på 5 knop. Det kan jämföras med en rask språngmarsch från Malmö till Cadiz.

Seglingskunskaperna har som förväntat ökat markant under resans gång, då vi har satt segel nästan direkt efter vi har lämnat hamn.

Totalt under resan har vi endast använt huvudmaskin för framfart i 22 timmar av 15 dygn till havs. Dieselförbrukningen har landat på 4 kubik. Då är 0,6 kubik till huvudmotorn och resterande till generatorerna som producerat ström till allt på fartyget.

För att föra det 39,4 meterlånga fartyget framåt har vi behövt använda 82 olika tampar med en total tacklingslängd på 7200m, 230 block, satt segel som innefattat en yta på 680kvm och klättrat i den31,4 meterhöga stormasten.

Mustaschkampen har blivit avgjord! Det blev undertecknad själv (kadett Åkesson) som fick bära den omtalade mankinin, bildbevis finns. Får tacka mina föräldrar att jag ärvt min kroppsbehåring efter min mor. Detta plagg kanske blir min standard vid vattenfys?

Känner att efter den här resan har gemenskapen ökat och vi har blivit ett riktigt tight gäng som delar ett minne för livet. Vi har fått många nya vänner och en bra grund för en god gemenskap under utbildningen och kommande karriärer.

Vi tror vi talar för alla när vi skickar de hjärtligaste hälsningar till våra nära och kära.

Även att den ordinarie besättningen på HMS Falken kommer följa med i våra tankar en lång tid framåt och vi önskar att de får en riktigt bra och rolig resa över Atlanten och tebax.

Kadett Gustafsson skickar också en stor blöt puss till sin älskade fru Sara. Snart ses vi!

GMY Kadett Åkesson och kadett Gustafsson

P.S. Nu är det nog bäst att vi går ut och hjälper de andra med rent skepp…

 

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Per Jonsson 5 november 2012 23:25

    Vilken tur Ni hade som fick chansen att segla med Gladan eller Falken. När jag och många med mig värvade oss i Kungl. Flottan 1 oktober 1957 var fartygen inne för översyn så vi fick tsi att segla med någon av dem. Trots utebliven skonertsegling är jag stolt över mina 3 år i Kungl. Flottans tjänst om än ombord på motordrivna fartyg som minsvepare, motormoped och minfartyg, det senare ombord på HMS Älvsnabben långresan 1959 - 1960. Sedan som återinkallad reservare var jag Högbåtsman ombord på Minfartyget HMS Älvsborg tror jag att hon heter. Det var 1975 så minnet sviker mig i det fallet.Vår yngste son är i alla fall född i juli 1976.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *