På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 120929 Navigation

gladanochfalken

120928

Till sjöss mellan Madeira och Marocko

Kommentar från navigationsavdelningen.

Eleverna har fört bestick från Dublin till området NV Marocko. I besticket har död räkning förts kompletterat med astronomiska observationer och några terrestra pejlingar av fyrar, (få för att vi mesta dels varit utom synhåll från land). Eleverna har haft allt från noll förkunskap till några som läst en hel del navigation. Vid upprättande av besticket har efter två och en halvt dygns sjöresa konstaterats ett fel på 18 NM. Detta måste anses väl godkänt med tanke på utbildningsstatus och frånvaro av exempelvis moderna hjälpmedel såsom GPS.

(GPS har även använts i utbildningssyfte för nya elever för att det ger träning i att använda passare och skalor i sjökortet. Dess läge har dock inte använts för att rätta besticket.)

Sträckan Dublin-Porto Las Palmas mäter en sträcka av ca 1600 NM (nästan 300 mil på land, vilket är en relativt lång distans att färdas i en fart motsvarande låt säga med en cykel (och då inte av tävlingsmodell). I knop räknat har vi haft mellan 0 och 12 under resan, sista dygnen har vi avverkat gott och väl 150 NM/ 24h.

Eleverna utbildas i Loggboksföring, Sjökortsarbete, radar, sjövägsregler, lanternor, astronomisk navigation, praktisk meterologi, radiotrafik, publikationer inom navigation mm. Alla elever hinner inte göra eller lära sig allt på fyra veckor och en del är frivilligt för de som vill, men mycket hinns med.

För vår 5 klass i Gävle och andra: I sammanhanget kan också nämnas att vi övas i geografi och passerar namn som Engelska kanalen, Biscaya bukten, Gibraltar sund, Marocko med Casablanca och snart skall vi lära oss namnen på, och hur många öar Kanarieöarna består av? Faktum är att vi kommer att åka nästan ända ner till kräftans vändkrets vad nu det kan vara? Det sägs att en känd sjöfarare hade en av öarna som sista anhalt innan det bar av västerut på slutet av 1400 talet (undrar vilket år, samt vem det var?)

Navigationstjänsten bedrivs huvudsakligen på halvdäck under bar himmel och i ett klart begränsat utrymme till förfogande, viket inte precis är den enklaste jämfört med låt säga ett normalt fartyg med inomhusbrygga och gott om plats. Sista tiden får även eleverna prova på att agera som VO (styrman) fullt ut med ordinarie officerare som backup och bollplank.

Sjökorten som syns på fotografierna är de som är använda fram tills idag 120928 från Dublin Irland.

Bestickföring: (plotting the ship`s track) kallas det arbete som utföres då man I sjökortet avsätter ett fartygs ställe, därifrån utlägger kurs och tillryggalagd distans.

Död räkning (Dead reckoning, deduced reckoning) Metod som grundar sig på sammanställning av seglade kurser och loggade distanser.

NM = Ca 1852 meter

Halvdäck (raised quarter –deck) benämning på akterut beläget däck.

Mia Rismalm
Carl Johan Ekholm
Thomas Falk

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *