På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 120920

gladanochfalken

Resebrev 2012-09-20

Position

Hamnen i Leixos utanför Porto

Idag blir det ett brev från två dagar eftersom vaktsystemet nu har upphört. Efter en halv rads skrivande är jag redan trött på denna dator eftersom bokstaven d inte fungerar, så jag måste kopiera in den varje gång den skall användas.

Igår vaknade jag av att land var i sikte. En riktig partyhöjare. Vi kunde snart skymta Porto och som grädde på moset efter en natt med både hög och låg fart så försvann molnen och värmen steg. Vi ankrade utanför inloppet till hamnen vi skulle åka in  i vilket var lite tråkigt med tanke på att stranden bara var ett stenkast bort.

För första gången genomfördes nu allemans bad och märkligt nog hade temperaturen i vattnet sjunkit lite ju längre in mot land vi kom. 18 grader uppmättes men det var uppskattat. Eftermiddagen kryddades med ett födelsedagsfirande utav självaste fartygschefen. Jag över hörde dagen innan att han fyllde år och samlade styrbordsvakten för att skapa en present till honom. Resultatet blev en kaffekopp med en mycket välgjord valknop i HMS Falkens röda färg runt muggen och handtaget inslagen i ett sjökort. Självklart sa vi inget till babordsvakten så de såg rätt snopna ut när kadett Stake, som var den som gjorde presenten, överlämnade paketet och jag må han leva sjöngs.

Efter att det fruktade tampförhöret genomförts och ”ankarvakten” tagit över visades en film nere i skansen som var mycket uppskattad.

Idag vaknade vi upp av en klarblå himmel och långt över 20 grader på termometern. Rent skepp stod på schemat. Fram med dammsugaren och disktrasan och skrubba överallt. Vi gjorde detta för att vi skulle skina så mycket som möjligt inför förtöjningen till nuvarande plats. Jag hoppade ner i skansen tillsammans med tre andra och till vår stora förvåning hade en tjock dimma lagt sig över oss lagom till förmiddagskaffet vilket gjorde att vi inte fick löpa in i hamnen den tiden vi blivit lovade. 15 minuters beredskap på att kasta loss med middag instuvat i detta gjorde att vi fick kasta i oss resans hittills godaste måltid, entrecote med potatisgratäng och rödvinssås. Till slut lättade dimman och vi löpte in vid 18 tiden där kaos på kajen skapades när dålig engelska och mycket portugisiska växlades från männen på kaj och oss. Efter mycket om och men ligger vi nu förtöjda och otur nog för oss på styrbordsvakten så får återigen babordsvakten glida iväg och utforska staden medans vi vaktar båten. Nu längtar vi alla att gå i land.

Kadett Jens Rydh efter 100 ctrl+v

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

2 kommentarer

  • Göran Zelander 23 september 2012 13:00

    Hej! Jag är intresserad av information kring Oceanseglingen, syfte och annat. Det kan ju vara ett mycket svårt projekt att segla över Atlanten, dels med tanke på enformigheten och bristen på utmaningar i nav och manöver, och att gaffelriggen kan vara bökig i oceandyning. Lycka till!! //Göran

  • jerkerschyllert 23 september 2012 14:02

    Hej Göran.
    Visst är det en utmaning. Du var ju med förra gången 1992, när Falken korsade Atlanten senast. Jag har svårt att inte se utmaningarna, har du några erfarenheter vi kan ha nytta av tar jag gärna del av dem. Du har mina kontaktuppgifter så hör gärna av dig.
    MVH Jerker Schyllert DC/FC FAK

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *