På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 151117 *2

HMS Falken

Lissbergs blogg- av Lissner och Kylberg

Idag, kära bloggläsare, är det onsdag. Och vad händer på onsdagar kan man undra? Precis samma som alla andra dagar, förutom på Gladan och Falkens blogg, för idag är det:

Officersonsdag!

Här kommer vi skriva om allt som berör officerarna och deras jobb. Det kan vara allt från kaffe på halvdäck till navigationsplaner och astro. Denna period har vi fem halvdäckare, som vi kallar dem. Halvdäck är alltså den aktersta delen av däcket. Den upphöjda delen.

Först ut har vi fartygschefen med stort C, Thomas Falk. Han bär ansvarets tyngd på sina axlar, och han gör det med bravur! Sekonden kommer näst på tur, Karl-Johan Ekholm. Inte divisionssekond, men skulle lika bra kunna vara det. Allas vårt popsnöre, Johan Lyckemark, 2 officeraren, eller 2.O som vi förkortar det. En glad göteborgare bosatt i Stockholm. Precis som 1sk gör han sista period på skonerterna, en grym manövrerare mindre på Gladan och Falken. 3.O ombord heter Anton Holmberg. Han är en cool kille, med bästa brännan, en sandalbränna som inte är ur denna värld. Trots det, en klippa på halvdäck. Karl Rongert, 4 officeraren som alltid har koll på saker och ting. Han är även en av dem som tränat flitigast än så länge under denna period.

En officerare står alltså bland annat på halvdäck och kommenderar ut vad som ska ske på fartyget. Det är till VO (Vakthavande officer) som skepparen lämnar klartecken till om ex. en vändning ska ske. Det är även till VO man vänder sig till om man ska förfånga till rors, det vill säga, styra fartyget. VO är alltså den som håller i spakarna så att säga. Som officerare går man som VO i samma vaktsystem som skepparna och kadetterna.

Denna period skiljer sig lite från en vanlig elevperiod, då det är en så kallad astrosegling. Det medför lite extra rörelse på halvdäck då alla kadetter är där titt som tätt och tar solhöjder. VO’n är då väldigt delaktig i denna process, och det flesta officerarna kan en del om Astro navigation. Därför blir uppgiften som VO lite annorlunda till skillnad från vad den brukar vara.

Nu har vi även en grund inom officersverksamheten, kul! Nästa onsdag kommer vi gå in mer ingående på hur det är att vara officer ombord på en av flottans skonerter.

Vi hälsar till alla där hemma, och till er vi inte känner, som läser vår bloggiblogg. Glöm inte titta in imorgon, då blir det Tekniktorsdag.

Lissberg signar ut.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *