På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 150907

HMS Gladan

Måndag på HMS Gladan. Vilken dag. Vilken vecka. För bara några dagar sedan stod jag på kajen i Amsterdam, trött efter en lång natts bussresa, och lastade packning samt proviant på vad som skulle bli mitt hem under de närmaste två veckorna. Idag sitter jag minst lika trött i solnedgången, en bit utanför Frankrikes kust och försöker sammanfatta mina intryck. Det är roliga och intensiva dagar där vi, ett knappt trettiotal elever lär oss sjömanskap och vilka krav som kommer ställas på oss, som besättning och individer i vårt framtida yrke.

För min del började dagen klockan fyra, när styrbords vakt, tredje kvarter blev purrade för att lösa av posterna ombord. Vi fördelade oss på sysslor som rorgängare och utkik i ett rullande schema under fyra timmar. Tjänsten började i mörker där vi påpälsade mot nattkylan åt nattskaffning, men byttes snart i en spektakulär soluppgång över öppet hav. För mig, som knappt satt min fot på en båt tidigare, var det en spektakulär upplevelse. Det är något särskilt med att jobba ombord på natten, med bara vågornas ljud och några enstaka lanternor på horisonten.

Det är svårt att redogöra för en dag ombord på Gladan. Vaktsystemet med fyra timmars arbete och fyra timmars frivakt gör det komplicerat att skilja på idag och igår. Dessutom gör alla nya intryck och intensiteten i arbetet att i förrgår känns som förra veckan. Ena timman sitter vi och lär oss seglingsteori, nästa sliter vi i tampar, det heter inte rep ombord, för att sätta något segel. Att bo så nära inpå sina kollegor, som också är goda vänner gör allting lite extra uppskruvat. När vi jobbar tar vi i för kung och fosterland, när vi skrattar ligger vi oftast och vrider oss på durken, när vi sover ligger vi som utslagna; ibland i hängkojen, men lika ofta i ett hörn på däck.

Mest slående för mig är ändå hur fort det går att komma in i livet ombord. Det första dygnet kantades av sjösjuka, som jag tursamt nog slapp undan. Kollegor hängde över relingen och önskade sig härifrån, men redan andra dagen satt vi och skrattade ihop åt hur det ibland gungar så att man får hålla i sig för att inte ramla över till andra sidan fartyget. Nu känns det som rutin att kliva upp efter fyra timmars sömn och klättra upp i masten för att stå utkik (får du den möjligheten, ta den). Man lär sig att allt vi gör ombord gör vi tillsammans, som en besättning. Det finns inte många enmanssysslor ombord på ett segelfartyg och det är omöjligt att köra sitt eget race. Resultatet beror lika mycket på hur bra jag lyckas i mitt arbete, som hur det går för kollegorna i andra ändan av båten. Den senaste veckan har trissat upp förväntningarna jag har på arbetet i flottan och det är inte utan en viss stolthet jag ser fram mot att kunna kalla mig sjöman.

Oskar Jönsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

2 kommentarer

  • Per Jonsson 9 september 2015 20:48

    Härligt Oskar att du trivs. Jag hade också gärna seglat med HMS Gladan. Men när jag tog värvning i MARINEN 1957 var både HMS Gladan och HMS Falken inne för översyn. Så det blev ingen slätskonertsegling för mig. Jag lämnade Flottan 1060 med furirs grad efter långresan 1959-60 med Älvsnabben. Nu är jag medlem i Flottans män och Veteranföreningen MTB-veteranerna. Med MTB går det fortare än med skonerter. Men jag hade gärna seglat med HMS Gladan 1957-58. Hälsningar från en som aldrig glömmer Kungliga Flottan och sjölivet trots att jag numera bor i Ludvika. /Per

  • Björn Jönsson 10 september 2015 08:16

    Kul med berättandet från resan. Något att berätta för barn och barnbarn i framtiden.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *