Position: Ost Bornholm, Kurs mot Blekinge
Väder: Molnfritt, behaglig sjöhävning, SE 12-15 m/s,
God morgon från glada Gladan!
Efter en trevlig permission i Höganäs var stämningen ombord på topp när vi på söndag kväll kastade loss för att återigen bege oss iväg. Nästa stopp på resan skulle bli Rönne, Bornholm. Under natten gick vi för maskin för att morgonen efter passera Öresundsbron och därefter hissa segel utanför Malmö.
Under dagen blåste det fina vindar från sydväst vilket gjorde att vår segling tog fart. Vi nådde vår högsta hastighet hittills på 8,6 knop. Fantastiskt rolig segling samtidigt som det började gunga till ordentligt och flera av oss oerfarna besättningsmedlemmar blev sjösjuka. På grund av hårda vindar togs beslutet att vi inte ska förtöja i Rönne. Istället fortsätter vi vår seglats runt Bornholm och vidare norrut.
Efter en väl genomförd skyddslarmsövning på förmiddagen, sprack molnen upp och solen kom fram. Eftermiddagen blev trots viss sjösjuka väldigt fin med strålande sol och en skön slör. Vi började arbeta med våra elevtampar, kämpade med fallrepsknopar och ögonsplitsar på däck i solen samtidigt som det bjöds på kaffe och sockerkaka. Helt klart en utav de bättre stunderna för oss ombord.
Den kraftiga sjögången gjorde dock att mycket försvårades. Det var en utmaning att äta utan att spilla och att överhuvudtaget förflytta sig ombord eftersom det lutade så mycket. Vi fick ta in skeppsbåten och andra säkerhetsåtgärder som att spänna fast rorsman vidtogs.
Efter en mycket bra och händelserik dag till sjöss blev kvällen lugn. Det mojnade och efter en fin solnedgång kröp vi till kojs. Vi hoppas på fler dagar lik denna och ser fram emot mer häftig segling. Nu väntar vi på soluppgången och en god frukost och att ta nya tag.
Elev 222 Nyström / Elev 242 Klynning
Sekondens inlägg. Ja, det har varit ett fantastiskt dygn till sjöss. Seglingen mycket bra och härlig. Eleverna sköter sig utmärkt. Det har uttryckts önskemål om mer sjöhävning och vind. Det kommer idag! Kuling är förvarnad med ökande sjö. Vi får se vad eleverna tycker senare.