På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 180405

HMS Falken

HMS Falken Resebrev 180405                                                    Ö-Varvet,  Öckerö

 

Så vitt jag vet, leds vår riggning av en sjöman (i bemärkelsen ej officer) och 3.e skeppare (vakans på 1.e och 2.e skeppare) för första gången. Nu är det inte vilken sjöman som helst utan Linus Grann. Grann började som kock ombord för att sedan växla över till däckstjänst och timmerman. Att rigga är ett av dom större projekten vi gör. Utgångsläget är våra två stålmaster och preventervanten (wirar som stöttar undre delen av masterna) är allt som finns. I år är det dessutom något mer komplicerat på grund av arbeten varvet utför samtidigt. Samtliga nagelbänkar nytillverkas och det kommer dröja innan vi får dom på plats. Detta medför att vi har ont plats att göra fast något. Vidare skall det målas på många ställen när vädret tillåter och det står också i konflikt med riggningsarbeten. Dock gör både varvet och besättningen ett gott jobb i harmoni och allt går framåt. Vi börjar sätta upp underiggen (allt som hör till stålmasterna). Det är vanten att klättra i, olika wirestag, ca 230 block skall monteras, på rätt ställe dessutom. Det är lite som att bygga en komplicerad legokonstruktion fast tyngre. Våra spel är nedmonterade tills vidare (spelen används för att hissa upp riggdetaljerna men vi har gölingar att hissa upp för hand. För att vi skall hinna bli klara används även skylift till vissa moment. Förhoppningsvis kan vi snart förhala till avsedd kaj vilket också kommer underlätta arbeten. Dagarna är långa men nu har vi ljuse ut framåt 21-tiden. Riggningsperioden är väldigt lärorik för oss och har man förmånen att fått deltaga i en sådan har man många gratispoäng i förståelse hur fartyget fungerar. Det är också en fin teambuilding då det är konstant samarbete. För 3.skepparen som leder verksamheten handlar det om att instruera, leda och tänka. Efter vinterns egna underhåll på wirar, nytillverkning av tampar, träarbeten, vård av verktyg, schackel med mera är det roligt att se hur väl förberedda besättningen är. Målsättningen är att bli klara till 8 maj när eleverna står på kajen. Innan dess skall provtur genomföras i varvets regi och vi skall ha egen provsegling. Det kommer också genomföras inspektion av sjövärdigheten.

Vår 1.a period kommer att gå ut i Nordsjön och ned till Helgoland och därefter genom Kielkanalen och hem till Sverige igen. Vi kommer under sommaren att göra en expedition längs norrlandskusten och förhoppningsvis ända upp till Luleå eller Haparanda. Efter sommaren beger vi oss söderut och in i medelhavet. Vi hoppas hinna ut innan höststormarna börjar där och avsluta året i Las Palmas. Planen kommer läggas ut i detalj på bloggen.

Under gårdagen genomförde vi även befordran av vår 1.e kock Karl Norberg. Efter tre år i tjänst erhålls graden menig 1.klass 3.e året, hip hip hurra för Norberg, mycket välförtjänt dessutom (speciellt eftersom N snart tjänstgjort i fyra år.

Som litet information, har vi beslutat att genomföra 75-års jubileum (2022). Av tradition har vi vart tionde år genomfört en jubileumssegling för tidigare anställda ombord. Vi tycker dock det är lämpligt att göra en ny redan efter fem år denna gång. Finns några rader om ämnet i fliken överst på bloggen.

Nu är det nog bäst jag går upp på däck och anmäler mig för 3.e skepparen (man vill ju inte få onda ögat) pappersarbete imponerar inte på en skeppare med självaktning haha.

 

Vårhälsningar från Falken besättning genom

Thomas Falk, FC.

 

 

 

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Robert Klinghav 30 april 2018 21:38

    Hej Thomas, hoppas ni får fina seglingar och att vi kanske träffas i ngn hamn i sommar/ Mvh Robert Klinghav (fd Jeppsson), kadett ombord 1988

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *