Hej och god middag!
Jag tjänstgör tillfälligt som kock ombord. Normalt så tjänstgör jag på MintS i Karlskrona som förplägnadslärare. Det förekom en förfrågan om en kock för att tjänstgöra ombord på HMS Gladan i Östersjön, jag anmälde mig som frivillig. Några dagar före ombordmönstring blev det nya ingångsvärden, jag skulle mönstra på HMS Falken i hamnstaden Vigo (Spanien) för att deltaga med sikte mot kanarieöarna, en resa på 14 dagar med mellanlandning i Cadiz. Jag jublade inombords!
Vigo-Cadiz start tisdag 27/9 slut söndag 2/10
Jag började min första dag ombord i tjänsten skepparens kock, detta för att bekanta mig med fartyget och dess besättning (befäl samt elever). Jag fick ett fantastiskt bemötande av samtliga ombord. Det genomfördes övningsgenomgångar angående fartygets övergivande samt brandlarm. Efter dessa övningar och förståelse av samlingsplats medförande av utrustning etc så ger Brassen mig ett dokument ”Allmän säkerhetstjänst”. Dokumentet var endast på 12 sidor!! Jag ögnade igenom detta i bingen och konstaterade att det inte var ”snutit ur näsan” att förstå dokumentet, men Brassen försäkrade mig att jag skulle få utbildning inom samtliga larmområden/rutiner och vetskap i agerande.
Jag steg upp tidigt kl 0500 på morgonen inför min första pass i byssan tillsammans med köksmästaren han var otroligt pedagogisk i sitt sätt med att förklara rutiner, det ”bökigaste” jag upplevde var nattbelysningen, transport över däck, dukning av gunrummet, samspelet mellan två personer i byssan, vart saker fanns samt hur och i vilken ordning saker o ting skedde. Dagens byssapass slutade kring 1930.
Uppsittning kl 0500 för mig och genomförde i princip samma saker som dagen tidigare, det kändes något bättre för jag anammade en del av rutinerna från tidigare dag. Jag förstod även att jag skulle stå för tillagning och servering av nattskaffningen som skulle serveras kl 2330 samt 0330. Detta medförde att jag inte kom till ro med min sömn utan fick endast en timmes sömn mellan tor-fre.
Jag var än en gång skepparens däckskock. Detta innebar att jag tillbringade stora delar av tiden på däck och fick uppleva delfiner samt en val simmande intill fartyget (helt magiskt). På eftermiddagen fick jag en genomgång av brassen hur brandsystemet ombord fungerade. Jag avslutade kvällen ca 1930.
Uppsittning kl 0500 efter frukosten så planerade och förberedde befäl och elever inför förtöjning kl 1000 i Cadiz. Vi förtöjde och åt en gemensam lunch, därefter var det vaktförfångning för en del samt permission för andra. Själv fick jag möjlighet att gå en snabbrunda i Cadiz kvarter på två timmar innan jag behövdes för tillagning av den fasta besättningens gemensamma middag. Därefter gick vi ut och njöt av den otroligt vackra hamnstadens sevärdheter.
Uppsittning kl 0630 för att förbereda dagens frukost, därefter tillagades lunch och middagen färdigställdes. Efter lunch fick jag min andra utbilning i säkerhetstjänst som berörde störtankring och ankarspel, fendrar, förtöjning och hantering av kasttåg. Därefter så fick jag möjlighet att besöka stranden för ett underbart bad ca 23 grader i vattnet. Senare var det förberedelser inför losskastningen på måndagen.
Cadiz-Fuertaventuras 3/10-8/10
Vi lämnade på eftermiddagen Cadiz för att sätta kurs mot Kanarieöarna vi har haft ett helt fantastiskt väder över hela resan så länge jag varit med i princip nordliga till nordostliga vindar hela resan med vindstyrkor från max 17m/s till stiltje. Medelhastigheten för att hinna fram enligt plan var 4,4 knop, och enligt navigationsbefälen så håller planen, faktiskt lite för bra under någon dag mellan Vigo och Cadiz då vi behövde köra för maskin. Denna veckan speglar förra veckan i tjänstgöringen, däremot så tycker jag att det går bättre för mig men det får komma i utvärderingen, jag har fått min sista utbildning i säkerhetstjänst nu som gäller länsningssystemet och är godkänd enligt kraven på säkerhetstjänstgörande personal ombord på HMS Falken. Nu är det kl 1500 kaffe som vankas idag torsdag den 6 oktober.
Övriga reflektioner
När jag anlände till Vigo var jag självklart spänd och nervös, detta gjorde att magen kom i olag. Jag fick igång den först på torsdagen, när jag nämnde det för en person så framgick det att det är vanligt. Jag fick även då veta att det finns ett schematiskt program för detta Bristol colon schedule tror jag det hette, där framgår klart och tydligt hur avföring kan se ut i olika stadier, jag ligger nu på en 4:a enligt skalan 1-7, intressant tycker jag. Med tanke på att jag bedriver preventiv medicinutbildning så genomförde jag tillsammans med ett gäng en vansinnig sak, vi gick till stranden med handukar och väskor och fick troligtvis med oss sandloppor ombord i hytterna. Men detta bekymmer kommer strax vara över eftersom lopporna snart är mätta enligt Sekonden. Precis nu befinner vi oss i jättebläckfiskarnas land med ett djup på ~2000m. detta gör att samtliga håller sig på ett avstånd på 0,5m från relingen (eller så beror det på radiosändning). Det har också genomsyrats en epedemi i nageltrång så läkaren ombord har till sin förtjusning fått använda skalpellen, samt haft en förevisning av konsten att klippa naglar (tyvärr inte praktiskt utan teoretiskt med hjälp av en whiteboardtavla och pennor i olika färger).
Jag vill tacka alla som hjälpt till att få ”lilla” jag att få uppleva denna fantastiska resa.
Mvh
Jörgen Nilsson 2:a kock