På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Flygöverlevnadsövning

metoccutb

För några inlägg sedan skrev vi försvarsmeteorologer, som är de nyaste i Vädertjänsten, att vi hade en flygutbildning för att bli väderspanare. Som ytterligare en del i den utbildningen var vi i maj ute några dagar i fält för att simulera att vi hade blivit nödställda. Vi har samlat på oss kunskaper i hur vi överlever upp till tre dygn med begränsade tillgångar och hur vi ska kunna tillkalla uppmärksamhet med hjälp av olika signalmedel. Förutsättningarna i denna övning är hur vi ska gå tillväga i Sverige under fredstid i barmarksförhållande (det vill säga, ej vintertid).


Kokar vatten över öppen eld. I bakgrunden ser ni en bivack gjord av fallskärmen. Foto: Linnéa Midefelt

Försvarsmakten har gjort bedömningen att tre dygn är den tid som du, med hjälp av nödpacken som du har med dig, ska kunna klara dig i väntan på att bli räddad. Nödpacken för SK60 är inte mycket att hänga i granen. Den packning du får med dig när du skjuter ut dig från flygplanet är en livbåt, nödsignaler, nödproviant motsvarande 400kcal, skyddande klädesplagg, nödredskap (såsom sågband, fiskeverktyg, tändstickor, litet stormkök m.m.) samt fallskärmen såklart. Till synes litet, men som du med lite kreativitet kommer ganska långt med.

Livbåten kan du blåsa upp och använda som liggunderlag. Fallskärmen kan du dela på och ha både som sovsäck och göra ett tält av, så kallad nödbivack. Med hjälp av nödredskapen och naturens material kan du få till en bra eld och plötsligt har du fått en ganska bekväm campingplats. Beroende på din tidigare naturvana, krävs mer eller mindre utbildning i hur du går tillväga för att skapa detta. I övningen ingick moment där det instruerades vad i naturen som finns för att snabbt göra upp en eld, hur du viker fallskärmen för att skapa en nödbivack samt hur du isolerar dig från markkyla när du ska vila. Att förflytta sig med utrustningen är inte alltid så smidigt. På bilden använder vi livbåten som ”ryggsäck” med all utrustning i båda ändar av livbåten.


Livbåten fungerar som ”ryggsäck” under förflyttning. Foto: Linnéa Midefelt

Den andra, kanske viktigaste delen i övningen, var hur du skickar nödsignaler på olika sätt. Den kanske bästa nödsignalen i modern tid är nödradion som sänder ut en signal med din position och som via satellit skickas vidare till dem som ska rädda dig. Andra nödsignaler kan vara allt från en vanlig ficklampa som du lyser med, till att använda en spegel för att reflektera solljus, eller göra en röksignal av naturens material. Allt detta övades på. I bilden nedan ser ni efterlevnaden av röksignaler. För att göra en stabil röksignal ställs tre stadiga trädgrenar upp mot varandra och flätas ihop. En bit under byggs en våning med pinnar som fylls med kråkris. Kråkriset är torrt och tar eld snabbt. Överst hängs granris fast som är fuktigt och kommer bilda rök när det brinner. Målet med röksignalen är att den snabbt tar eld och en stor pelare av rök bildas, så att de som letar efter dig inte hinner passera din position innan du har fått till rök. Försök sträva efter att signalera tre till antalet och i färgen orange, som internationellt betyder nöd.


Nedbrunna röksignaler. Notera helikoptern i bakgrunden som har fått syn på oss.  Foto: Linnéa Midefelt

I drygt tre dygn var vi ute på övning och har samlat på oss kunskap så att vi är mer förberedda ifall det värsta skulle hända och vi behöver skjuta ut oss under ett flygpass. Sannolikheten för det är, som tur är, mycket liten men det är ändå en nödvändig övning där även mycket av kunskapen kan användas om du är ute till skogs i det civila livet.

/Tim, Linnéa & Henrik

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.