På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Flygutbildning för meteorologer

f7vader

Som meteorolog inom Försvarsmakten har vi, precis som en civil meteorolog, prognosrätt inom specifika områden. Det som skiljer försvarsmeteorologer från civila meteorologer är att vi också utbildas i att genomföra väderflygningar och får därmed flygtjänst.

Vi tre nyaste försvarsmeteorologer har precis genomfört första delen av flygutbildningen på Flygskolan på Malmen. Inför flygutbildningen krävdes en del förberedelser, bland annat att genomgå en läkarundersökning, prova ut flygutrustning, uppleva symptom vid syrebrist och utföra rätt åtgärder som nödställd i vatten. Det sistnämnda gjorde vi i en mindre simbassäng som kan simulera svåra väderförhållanden.

Efter dessa förberedelser påbörjade vi flygdelen. Under första delen av utbildningen låg fokus på att lära oss navigera i luften med hjälp av karta och kompass. Inför varje flygpass planerade vi en rutt som vi ritade in på en karta, vilket inkluderade koordinater, kurser och distans på varje delsträcka. Vi markerade även ut närliggande hinder och riktmärken längs flygrutten för att vara förberedda på vad som väntade oss i luften.

Väl uppe i luften sattes våra förberedelser på prov i den praktiska tillämpningen. Det handlar om att få en känsla för hur olika landmärken utmärker sig på olika sätt beroende på vilken höjd man flyger på. Exempelvis syns kyrkor och master tydligare på lägre höjder medan det på högre höjder blir lättare att navigera efter sjöar och bebyggelse. Under navigeringen så ska man alltid sträva efter att se marken för att kunna följa den planerade rutten, annars kan man behöva avbryta och istället fullfölja navigeringen på hinderfri höjd med hjälp av instrumenten. Allt eftersom utbildningen fortlöpte så drog vi lärdomar av det praktiska utförandet och kunde tillämpa navigeringskunskaperna på ett bättre sätt. Förutom navigering, så fick vi även testa på avancerad flygning och känna på större G-krafter på ännu högre höjder i luften.

När första delen av flygutbildningen närmade sig slutet var det dags att tillämpa våra navigeringskunskaper för att genomföra en väderflygning. En väderflygning innebär att man flyger en planerad rutt och rapporterar in vädret kontinuerligt till vakthavande meteorolog på hemmaförbandet. Under flygturen samlar den flygande meteorologen på sig information om vädret längs med rutten och vid behov kan man ta en avstickare för att undersöka ett väderfenomen mer noggrant. Väder som är av intresse är bland annat sikt, molnbaser, molnskikt, molnmängd och nederbörd. Detta rapporteras via flygradio in till vakthavande meteorolog på förbandet, som använder informationen till prognosunderlag för dagens verksamhet. Väderflygningar är således ett bra komplement till vädermodeller och andra observationer. Navigeringsdelen har en betydande roll när man väderflyger, dels för att hålla koll på var man är och vart man ska någonstans, dels för att  kunna förmedla vädret från rätt geografiska plats.

Under väderflygningen befinner man sig på flera olika höjder för att få fram så noggrann information som möjligt på molnskikten. Risken med att gå upp på högre höjd är att man kanske inte kommer ner på lägre höjder igen på grund av för låga molnbaser eller siktvärden. Det är därför viktigt att man innan planerar vad man vill få ut av väderflygningen och för en diskussion med piloten om vad som är möjligt att genomföra. Det är en utmaning att hålla koll på navigeringsrutten samtidigt som man på ett effektivt sätt ska sammanställa väderinformationen, samt kunna rapportera vidare det på ett kortfattat och lättförståeligt sätt i luften med begränsad radiotäckning.

Vi tycker att första delen av flygutbildningen har varit både rolig och lärorik. Nu ser vi fram emot den andra delen av flygutbildningen på respektive hemmaförband, där fokus är att utföra fullständiga väderflygningar. Denna väderinformation kommer att användas i den ordinarie produktionen och bidra till bättre väderprognoser för verksamheten. Förutom bättre prognosunderlag, får vi som flygande meteorologer en bättre förståelse för hur vädret påverkar verksamheten i luften och kan därmed kommunicera ut vädret på ett effektivare sätt. Vi vill även passa på att rikta ett stort tack till lärarna på Flygskolan för en bra utbildning.

Foto Klas Andersson

/ Henrik, Linnéa och Tim

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.