Detta är ett gästinlägg från Nils-Eric Niia Eriksson, C C2 Kompani Nord, LSS Strilbataljon
Flygvapeninspektören skrev: ”Härligt med full verksamhet på F 21…”,
Ja, det är härligt att se och höra alla JAS starter på F 21, men vet ni vad?
Vi ser dem alla… och alla flygplan från Finland och Norge som startar från sina hemmabaser, flyger över gränsen till Sverige och sedan deltar i övningen. På F 21 område huserar även Luftstridsskolans stridslednings- och luftbevakningsbataljon1 (strilbataljon) i form av C2 Kompani Nord (callsign ”Eagle”), med stridslednings- och luftbevakningssystemet C2STRIC, numera även med Länk 16 funktionalitet.
Vill ni veta en sak till?
Det är vi med våra flygstridsledare som håller kollen, det är vi som för alla flygförare i luften, med radar och radio, separerar våra flygplan från eventuell civil trafik, beskriver hur luftläget ser ut, var finns närmsta fiende, var är närmsta kamrat, var är övningsområdesgränsen, var finns….ja det mesta…högt tempo...koncentration…
Flygstridsledare…max koncentration….högt tempo. Foto: Nils-Eric Eriksson
Det är vi med våra luftbevakningsofficerare som skapar den identifierade luftlägesbilden som är grunden för att flygstridsledarna ska ha rätt underlag när de stridsleder flygplanen, vi måste ha kollen… vem är vem... vilken höjd… vilken fart… vilken kurs? Luftlägesbilden som skapas av luftbevakningsofficerarna i vårt ledningssystem C2STRIC är också det underlag som genom Länk 16 levererar en luftlägesbild till de deltagande flygplanen från TU JAS (även det luftburna ledningssystemet/radarn på ASC 890 levererar luftläget via Länk 16-nätverket).
Det är vi med våra sambandsofficerare som svarar för att allt samband fungerar i området, att all radio är uppkopplad, att Länk 16-nätverket är igång, att samband i reserv finns… inget samband, ingen flyger!
Som grunden till alla andra funktioner finns vår civilanställda tekniska personal som ser till att C2STRIC med kringutrustning är igång och fungerar, att underhåll är gjort i tid, att övervaka så inget i tekniken fallerar… IT-teknik på framkant!
Tack vare CRC Eagle gruppering på insatsflottiljen F 21 förbereds övningarna optimalt med genomgångar ”face to face” med piloterna som ska flyga uppdraget. I CRC Eagle sitter ofta AIRBOSS under passet för att live direkt kunna göra avdömningar och ändringar i scenariot. Detta sker även till vardags t.ex. vid cross border training med Finland & Norge – Guld värt, säger piloterna.
NoAM från flygstridsledarens perspektiv – 19 övande flygplan. Området på bild är ca 300 x 300 km och inte ett civilt flygplan så lång ögat når, förutom två från Arvidsjaurs flygskola i ett eget litet område. Foto: Nils-Eric Eriksson
På CRC Eagle jobbar under NoAM personal från strilbataljonens samtliga verksamhetsorter, samt personal från UTV Luft Uppsala.
1En av strilbataljonens huvuduppgifter är att dygnet runt, året runt, bedriva incidentberedskap genom övervakning av luftrummet för att kontrollera och rapportera eventuella överträdelser och för att skapa ett identifierat luftläge till övriga totalförsvaret. En annan huvuduppgift är att stridsleda våra JAS 39 flygplan i deras dagliga övningar, vid insatser t.ex. vid identifiering av utländska flygplan inom ramen för incidentberedskap samt att stridsleda flygplanen vid större övningar, t.ex. Nordic Air Meet. Strilbataljonens rörliga kompani svarar för att kunna flytta och upprätta radarstation PS-870R samt transportabel radiolänk och stridsledningsradio där så behövs. Strilbataljonen har verksamhet på orterna Bålsta, Hästveda, Luleå, Såtenäs och Uppsala.
Nils-Eric Niia Eriksson
C C2 Kompani Nord – Luleå