På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

CRC Eagle – Nordic Air Meet

flygvapenbloggen

Detta är ett gästinlägg från Nils-Eric Niia Eriksson, C C2 Kompani Nord, LSS Strilbataljon

Flygvapeninspektören skrev: ”Härligt med full verksamhet på F 21…”,

Ja, det är härligt att se och höra alla JAS starter på F 21, men vet ni vad?

Vi ser dem alla… och alla flygplan från Finland och Norge som startar från sina hemmabaser, flyger över gränsen till Sverige och sedan deltar i övningen. På F 21 område huserar även Luftstridsskolans stridslednings- och luftbevakningsbataljon1 (strilbataljon) i form av C2 Kompani Nord (callsign ”Eagle”), med stridslednings- och luftbevakningssystemet C2STRIC, numera även med Länk 16 funktionalitet.

Vill ni veta en sak till?

Det är vi med våra flygstridsledare som håller kollen, det är vi som för alla flygförare i luften, med radar och radio, separerar våra flygplan från eventuell civil trafik, beskriver hur luftläget ser ut, var finns närmsta fiende, var är närmsta kamrat, var är övningsområdesgränsen, var finns….ja det mesta…högt tempo...koncentration…

Flygstridsledare…max koncentration….högt tempo. Foto: Nils-Eric Eriksson

Det är vi med våra luftbevakningsofficerare som skapar den identifierade luftlägesbilden som är grunden för att flygstridsledarna ska ha rätt underlag när de stridsleder flygplanen, vi måste ha kollen… vem är vem... vilken höjd… vilken fart… vilken kurs? Luftlägesbilden som skapas av luftbevakningsofficerarna i vårt ledningssystem C2STRIC är också det underlag som genom Länk 16 levererar en luftlägesbild till de deltagande flygplanen från TU JAS (även det luftburna ledningssystemet/radarn på ASC 890 levererar luftläget via Länk 16-nätverket).

Det är vi med våra sambandsofficerare som svarar för att allt samband fungerar i området, att all radio är uppkopplad, att Länk 16-nätverket är igång, att samband i reserv finns… inget samband, ingen flyger!

Som grunden till alla andra funktioner finns vår civilanställda tekniska personal som ser till att C2STRIC med kringutrustning är igång och fungerar, att underhåll är gjort i tid, att övervaka så inget i tekniken fallerar… IT-teknik på framkant!

Tack vare CRC Eagle gruppering på insatsflottiljen F 21 förbereds övningarna optimalt med genomgångar ”face to face” med piloterna som ska flyga uppdraget. I CRC Eagle sitter ofta AIRBOSS under passet för att live direkt kunna göra avdömningar och ändringar i scenariot. Detta sker även till vardags t.ex. vid cross border training med Finland & Norge – Guld värt, säger piloterna.

NoAM från flygstridsledarens perspektiv – 19 övande flygplan. Området på bild är ca 300 x 300 km och inte ett civilt flygplan så lång ögat når, förutom två från Arvidsjaurs flygskola i ett eget litet område. Foto: Nils-Eric Eriksson

På CRC Eagle jobbar under NoAM personal från strilbataljonens samtliga verksamhetsorter, samt personal från UTV Luft Uppsala.

1En av strilbataljonens huvuduppgifter är att dygnet runt, året runt, bedriva incidentberedskap genom övervakning av luftrummet för att kontrollera och rapportera eventuella överträdelser och för att skapa ett identifierat luftläge till övriga totalförsvaret. En annan huvuduppgift är att stridsleda våra JAS 39 flygplan i deras dagliga övningar, vid insatser t.ex. vid identifiering av utländska flygplan inom ramen för incidentberedskap samt att stridsleda flygplanen vid större övningar, t.ex. Nordic Air Meet. Strilbataljonens rörliga kompani svarar för att kunna flytta och upprätta radarstation PS-870R samt transportabel radiolänk och stridsledningsradio där så behövs. Strilbataljonen har verksamhet på orterna Bålsta, Hästveda, Luleå, Såtenäs och Uppsala.

Nils-Eric Niia Eriksson

C C2 Kompani Nord – Luleå

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

22 kommentarer

  • Jingis 1 september 2011 18:57

    Jag är faktiskt ganska imponerad här ifrån de södra delarna av avlånga Sverige - men ni har alla levererat med mycket stor kvalité inom C3-funktionen under lång tid. Igår var jag förbi Ängelholms Flygmuseum och blev presenterad för en US pilot med över 700 timmar på SR-71 från 1976 och ett antal år framöver (kalla kriget). Ett intressant och tänkvärt möte - det är inte så många i Sverige som vet hur mycket jobb med hög kvalite som skedde under dessa år! Snyggt jobbat Nisse!!

  • Stockholmsknekt 1 september 2011 19:10

    Men...behöver man verkligen 90L vid kontorsarbete inomhus?

    I kid, I kid. Skönt att se att även mindre glamorösa aspekter av FVs vht belyses!

  • 2 september 2011 11:57

    Våra ledningsenheter ovan jord är guld värda när det gäller daglig förbandsproduktion och taktik- och teknikutveckling i samverkan med de flygande insatsförbanden. Vi kan bara hoppas att ingen sparivrare i högkvarteret eller luftstridsskolan bara just därför får den ljusa idén att "omstrukturera" bort dem.

    • FVI 2 september 2011 16:10

      Anonym

      Ja, och jag träffade en av sergeanterna från anläggningen på Kallax i förrgår. Han visste vad han pratade om efter ätt Hä lett ett scenario under NOAM med 6 fpl mot 11. Bra JOBBAT.

      Anders Silwer

  • 2 september 2011 13:33

    Har sett två artiklar om stril på den här bloggen. Båda kategoriserade som "gästinlägg". Varför då? Ingår inte stril i FV?

    • FVI Sekreterare 2 september 2011 14:37

      Anonym 13:33
      Stridsledning ingår i allra högsta grad i Flygvapnet.
      "Gästinlägg" kallar vi de inlägg skrivs av personer som inte har tilldelats inloggningsuppgifter till Flygvapenbloggen. Exempelvis har samtliga förbandschefer fått ett eget konto (inklusive C LSS) om de önskar bidra till Flygvapenbloggen på kontinuerlig basis. Däremot när enskilda personer bidrar med inlägg en enstaka gång publiceras de helt enkelt av mig eller FVI som "gästinlägg".

      Vänliga hälsningar,
      Nils Karlsson, FVI sekreterare

  • 2 september 2011 15:38

    Varför skriver C LSS inget om stril?

  • 2 september 2011 21:09

    @ anonym 1157

    Visst är det bra med en anläggning på insatsflottilj men på något sätt måste vi spara och vi har ju stridit för bergsanläggningarnas överlevnad och då är det ju logiskt om något annat får stryka på foten. Alla vill vara kvar eftersom man är unik, behövd och i pricip gratis. I denna övning startade flygplanen enligt artikelförfattaren både i Norge, Finland och Sverige face to face var det ja. Visst är det bra med närhet men det kan vi ju uppnå med ASC890 och då inte bara på vår ena insatsflottilj (ursäkta F7). Om man föredrar att ha bättre uthållighet men viss rörlighet så in med grejer i en container och så är världen vår arbetsplats. Om vi sedan ställer denna container på Ärna, Malmen, F7,17 eller 21 då den inte används för insats spelar ingen roll, alla platser har fördelar och nackdelar. Alla har vi olika uppdrag och vill lösa dem bästa sätt så även sparivraren. Det är kanske dags för oss att lyfta blicken och inse att strilbataljonens uppgift är de som beskrivs i bloggonlägget

  • 2 september 2011 21:27

    Ryktet går att C LSS internt har beordrat förbandet att utreda vilken ledningsenhet som ska läggas ner i nästa sparvarv. Stämmer det?

    • FVI 3 september 2011 15:13

      Anonym
      Det pågår inget sånt arbete.

      Anders Silwer

  • 2 september 2011 22:01

    FVI: Är du säker på att du träffade en av sergeanterna från anläggningen i Kallax? Eller var det möjligen en sergeant från en anläggning längre söderut? Hur står det till med systemkännedomen, egentligen?
    / Frågvis och undrande

    • FVI 3 september 2011 15:11

      Anonym

      Jag träffade honom PÅ Kallax. Vet att det fanns folk från flera centralen där.

      Anders Silwer

  • 2 september 2011 22:22

    Varför har inte centrala och avgörande befattningshavare som tex strilchefen tillldelats egen inloggning? Är stril är inte viktigt i Flygvapnet?

    Det verkar som om C LSS inte lägger någon energi på att förklara vad strilmänniskorna håller på med. Har C LSS strilbakgrund, eller vilken funktion prioriterar han eller hon? Oavsett vilket, varför presenterar inte alla FV förbandschefer regelbundet sina förbands verksamhet?

  • 3 september 2011 09:30

    forts 2109

    Jag råkade skicka kommentaren innan den var färdig så här är resten av bruset:

    Flera i strilbataljonen har under de senaste åren funderat mer på bibehållen grundorganisation, system Prio och att försöka döda eländet i Enköping än att lösa de uppgifter som artikelförfattaren beskriver i sitt inlägg. Om man betraktar verksamheten utifrån så tror jag att man får en bild av ett förband som skulle kunna vara något effektivare och framåt. Sparivraren står och betraktar all verksamhet utifrån lojal mot sin uppgift och chef för att få HELA Flygvapnet att gå ihop. Det vore intressant att ta del av den taktikutveckling som sker på dessa platser under övning och daglig produktion då piloter och strilare möts.
    Bloggen skall inte bli ett forum för att sprida budskapet om att jag är så bra och skall därför överleva, det finns andra bloggar som har utrymme för detta och antagligen mer möjlighet till påverkan.

    @ anonym 1538

    C LSS kanske har annat för sig och med tanke på kvalitén i både min skrift och artikelförfattarens så vore det nog bättre om någon av sergeanterna beskriver "vår verklighet"

  • 3 september 2011 21:05

    Jag har också upplevt att LSS internt utreder vilken ledningsenhet som ska läggas ner. Är det verkligen säkert att ingen anläggning ska läggas ner bara för att väl fungerande verksamheter i sann FM-anda läggs ner när det inte behövs?

    Om det inte pågår något sådant arbete, vilket FVI hävdar, varför snurrar det runt en massa ogrundade rykten om nedläggning?

    Skulle vara intressant att få läsa C LSS uppfattning om allt detta. Men hittills har C LSS, som den betrodde förbandschef med eget bloggkonto han är, aldrig skrivit en rad om strilsystemet på denna blogg! Åtminstone såvitt jag kan konstatera. Varför då?

    Thomas Tviv... (fl-åt) Strilaren

  • rollern42 4 september 2011 07:50

    Fantastiskt att flygstridsledningen "äntligen" har fått visa sitt ansikte i Flygvapenbloggen. Stril har alltid varit så djävulskt hemligt att knappt ens Försvarsledningen har känt till att det är en verksamhet som finns och som i allra högsta grad påverkar försvarsbilden och inte minst stridsresultatet i ett första slag, inte minst mot vår nation. Ju fler sensorer man har samlat i nätverket desto större är chansen att också upptäcka stealthflygplan, kryssningsrobotar...ja faktiskt också ubåtsperiskåp, om någon höjdare i försvarsledningen börjar förstår vad som menas med samverkan. En sådan utveckling kan ju bara inte negligeras.
    När man nära nog höll på att avveckla den allra viktigaste funktionen i Flygvapnet - Berget i Hästveda, som faktiskt står för en stor del av det svenska luftförsvarets verksamheter, hade man sannolikt inte tänkt på att det faktiskt också finns en mycket allvarlig hotbild med ett mycket farligt strategiskt bombflyg och kryssningsrobotar som perifiärt i ett enda slag skulle kunna slå ut allt som Flygvapnet har baserat ovanjord - till och med våra Gripen-hangarer!!!!! Var och en som har många medaljer på sina uniformer måste börja inse betydelsen av hur viktigt det är med Flygvapnets förmåga och en stridsledning som får arbeta bombskyddat i berg men som också i Nordic Air Meet kan visa upp hur en flexibel flygstridsledning kan ske i internationella miljöer. För lång tid framåt kommer flygstridsledningen nationellt att ha den allra största betydelsen i fFörsvarsmakten.
    Stridspiloterna är för lång tid framåt mer eller mindre blinda utan flygstridsledningen. Flygstridsledn ingens betydelse kommer sannolikt ha samma stora betydelse även när ny jaktradar AESA introduceras. Detta måste man förstå. Att spara på sådana resurser är näst intill ett högförräderi. All heder åt en flygstridsledare (Nils-Eric NiiA Eriksson) som har vågat visa tänderna!

    • FVI rollern42 4 september 2011 10:32

      Rollerna 42

      Stridsledning betydelse är självklar. För flygstridskrafterna gäller bas-flyg-strikt som en triad. De hänger ihop och är en förutsättning för varandra i en helhet.

      Anders Silwer

  • Np 4 september 2011 13:13

    Ledningsenheterna på F21 och F7 är viktiga för att få tillgänglighet och uthållighet i strilsystemet med alla varierande uppgifter som incidentberedskap, förbandsproduktion, export åtagande, flygskoleutbildning, utprovning, nationella och internationella övningar.

    I ett blogginlägg nämns att det pågår en diskussion (?) om att avveckla de fredsuppställda Ledningsenheterna på F21 och eller F7.

    FVI har tidigare varit mycket tydlig med att han vill ha möjlighet att ha STRIL-personal både på F21 och F7 (och även F17 om Hästveda skulle avvecklats) för att lösa större övningar som Loyal Arrow, NOAM, exportstöd mm.

    UTV Luft har på uppdrag av HKV Prod Flyg och FTS tagit fram ett förslag på framtida stril-utveckling. TUStril/Sb har förordat att operatörsplatser bibehålls på F7 och F21 eller varhelst FVI eller insatsstaben vill ha Stril-operatörer.

    Detta löses enklast och kostnadseffektivast i framtiden genom att operatörsplatserna fjärransluts mot centrala skyddade serverparker över FMIP. Konceptet är redan påbörjat och fungerar mot FTS AOC.

    Att flygstridsleda på fjärroperatörsplatser fordrar dock ett utbyggt, redundant och tillgängligt FMIP. Ett omfattande flygsäkerhetsarbete måste dessutom genomföras för att kvalificera in ett sådant koncept -Remote Consol - ReCo. Detta tar tid!

    UTV Luft bedömning är att ReCo bör genomföras då befintliga serverparker nått EOL ca 2014.

    Att införa ReCo är förmodligen mer kostnadseffektivt än flytta Strilpersonal från F7 eller F21 till Bålsta eller Hästveda.

    Peter Neppelberg
    UTV Luft TUStril

    • Np 4 september 2011 21:02

      Hästveda och Bålsta saknar närhet till flottiljer men är fortsatt de stora när det gäller allt utom möjligtvis något exportåtagande. Övningar löses lika bra från vilken del av landet som helst, och den dag de inte gör det är vi ute och irrar eftersom piloten skall starta från en bas och känna igen sig och få ledning enligt standardmetodik oavsett viken kanalnummerserie han ramlar in på. På övningar lär det ju enligt kommentarerna på denna blog vara så att folk reser till övningen från hela landet. Om du så placerar bara en operatöreplats på torget i Luleå så kommer det alltid krävas en organisation runt den där någon skall vara chef, driftansvarig mm. Det blir billigare, effektivare och mer ordning på torpet genom att koncentrera sig till ett par orter. Givet är att vi kommer att tappa ledningsresurser under en tid men vi kommer vinna på sikt. Det är kanske enligt många småpengar att spara men om vi gräver där vi står så...Om vi skall leva kvar i den organisation och geografiska utbredning som vi har kommer det att krävas en ny typ av ledarskap än vad som hitintills presenterats i Strilbataljonen annars kommer skutan att driva åt ett håll där den varken är önskad eller sjöduglig.

      • e 4 september 2011 22:13

        @Anonym 2011/09/04 kl. 21:02

        Jag undrar hur du menar att övningar löses lika bra från vilken del av landet som helst. Vid stora övningar där det ställs höga krav på samordning är det oerhört positivt, om inte en förutsättning, att träffas personligen.
        Närheten till alla spelare innebär dessutom helt andra möjligheter att utvärdera varje pass i detalj. Nu finns det givetvis tekniska möjligheter för detta och detta utnyttjades också säkert under övningen. Man ska dock inte glömma bort alla spin-off-effekter de personliga möten ger. Att bygga upp ett förtroende mellan fack görs inte per telefon och mail. Genom att skapa de bästa förutsättningarna för de stora övningarna är nog bland de bättre besparingsalternativen vi har. Dessa övningar är inte gratis att få igång och det vore ett oerhört slöseri att inte kunna planera och utvärdera på bästa sätt.

        Större övningar av typen NOAM startar man bara inte och anmäler sig på en kanal. Det är mer komplicerat än så. Alla flygstridsledare använder sig av standardmetodik och jag ser inte hur du kan använda detta som ett argument i denna diskussion.

        mvh e

  • Np 5 september 2011 12:41

    Anonym 21:02

    Konceptet med Lokala Ledningsplatser för C2STRIC följer helt och hållet ideerna om våra vanliga administrativa datorer dvs AP5. Det är enl UTV Luft det mest kostnadseffektiva sättet att lösa strilproblematiken 2014 och framåt.

    Nyttan av att ha operatörsplatser tex på F21 för övningar som Loyal Arrow, NOAM mm för gemensamma genomgångar och utvärderingar med den personal ur stril, bas, sb mfl som deltar kan inte underskattas.

    Detsamma gäller för F7 som i mycket ägnar sig åt utb av JAS-piloter och utländska flygstridsledare,

    Ur ett sekretessperspektiv är det betydligt lättare att nyttja LE eller framtida lokala ledningsplatser på F7 och F21 för utländsk personal vid övn/utb än FM bergsanläggningar i Hästveda och Bålsta.

    Var Strilbataljonen skall produceras, dvs vilka platser som skall ha personal, vilka uppgifter som skall utföras på resp plats är helt och hållet ett produktionsproblem för FVI och insatstaben tillsammans med strilbataljonen.

    UTV Luft ansvar är att ta fram Stril-koncept som möjliggör att verksamheten kan bedrivas så kostnadseffektivt och rationellt (med bibehållen flygsäkerhet) som möjligt.

    Peter Neppelberg
    UTV Luft TUStril

    • FVI Np 5 september 2011 14:37

      Np

      Det finns som du skriver både insats- och produktionsperspektiv på lokaliseringen av vår Stril-kapacitet. Produktionsperspektivet är dock C PROD FLYG ansvar. Jag upprepar dessutom att det inte genomförs något grundorganisationsarbete i HKV.

      Anders Silwer

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *