På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

”Vi måste flyga både lågt och fort och högt och fort”

f7kommunikation

Jas 39 Gripen C. Foto: Per Forsberg/Försvarsmakten

Har du någon gång sett ett Jas 39 Gripen på låg höjd och funderat över varför vi ibland flyger så lågt och snabbt? Varför vi egentligen flyger som vi gör? Allting har ett syfte.  

Jas är en förkortning för jakt, attack och spaning. På F 7 övar vi mest på jakt och attack när det gäller Jas 39 Gripen. Inom respektive kategori finns det sedan många olika saker vi behöver träna på.

– Begreppet ”jakt” är lite av ett populärbegrepp, som kan leda tanken till att vi jagar ett annat flygplan. Men det ser ju inte riktigt ut så, utan luftförsvar är det riktiga namnet, säger Johan Lindqvist som är utbildningsansvarig för Jas 39-utbildningen på Såtenäs.

Luftförsvar innebär som det låter att i luften försvara sig mot anfallande flygplan, helikoptrar, kryssningsmissiler eller UAV:er, drönare, som de ofta kallas. Och det ska man kunna göra på alla höjder.

– En kryssningsmissil kan komma jättelågt, vid trädtopparna, medans ett strategiskt bombflygplan kan komma på hög höjd så då måste man kunna detta på alla olika höjder, på dagen och på natten, i fint väder och i dåligt väder, säger Johan.

Attack innebär att man attackerar något på marken eller på havet. När attackuppdrag genomförs så behöver flygningarna ofta ske på låg höjd. Dels beroende på vilken typ av attack som ska genomföras, vissa typer av uppdrag flyger man exempelvis lågt över land för att sedan simulera att man attackerar något på havet. Men det handlar dels också om att flygplanet är lite sämre skyddad vid dessa typer av uppdrag eftersom piloten är koncentrerad mer på attackuppdraget än på luftförsvar berättar Johan Lindqvist.

– Vid lågflygning är man mer skyddad från fiendens eventuella radar samt från angrepp från marken. Ju lägre och fortare man flyger, desto svårare blir det för eventuella hot från marken. Det är extremt svårt att stå på marken och upptäcka ett flygplan som kommer lågt och fort. Är flygplanet några tusen meter upp är det ganska lätt att upptäcka och bekämpa från marken. I trädtoppshöjd och i dalgångar är det svårt för en radar att hitta.

Lågflygning måste övas kontinuerligt

För att flyga på låga höjder på ett effektivt vis så måste man flyga väldigt lågt ofta.

– Det handlar om att hitta, man ska kunna den svenska geografin lite som sin egen bakgård för att kunna försvara oss om det blir krig. Är vi på hemmaplan och vet vilka dalgångar vi ska vara i så har vi en fördel. Det är också en speciell flygteknik på låg höjd, för luften är tätare där, så det blir en lite annorlunda flygkänsla med bättre respons i svängarna, eftersom det är mer luft. Och så blir det också lite hoppigare och skakigare så man får vara mer alert i flygningen, säger Johan.

Även om lågflygning är något mycket viktigt som behöver kontinuerlig träning så är det också viktigt att visa hänsyn till de som finns på marken.

– I möjligaste mån försöker vi undvika tätbebyggda områden, där vi vet att det rör sig mycket människor, men det kommer alltid att låta och bullra. Ska vi flyga högt upp och långsamt, då kommer vi försämra vår förmåga till försvar av Sverige, och det vill vi inte. Vi måste flyga både lågt och fort och högt och fort, säger Johan Lindqvist.

Även TP 84 Hercules flyger lågt

Det är inte bara Jas 39 Gripen som vi måste öva på lågflygningar med, det är även viktigt att kunna med transportflygplanet TP 84 Hercules. Även här är syftet att flyga på sånt vis att risken för upptäck minskar. TP 84 Hercules är en flygplanstyp som har som uppgift att genomföra transporter inne i ett krigsområde. Det kallas taktisk transport. Och det är något som redan i dag genomförs genom skarpa insatser på många olika håll i världen.

 Hur lågt får vi egentligen flyga?

Vi får ofta frågor kring varför vi flyger som vi gör. Vi har därför publicerat svar på vanliga frågor vi får kring vår flygverksamhet. Där kan du bland annat läsa om hur lågt vi egentligen får flyga när vi övar. Du hittar dessa här.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Inga-Lill Möller 5 maj 2022 21:15

    Ni gör ett jättebra arbete.
    Skulle gärna se er flyga över
    Torestorp i Marks kommun Sjuhärad.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *