Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Möt Magnus – Flygingenjör i aktiv flygtjänst

Louise Levin

Ingenjör och pilot, pilot och ingenjör. I flygvapnet är du både och. Just nu söker flygvapnet flygingenjörer i aktiv flygtjänst. Foto: Astrid Amtén/Försvarsmakten

Hur är det egentligen att arbeta som ingenjör och pilot i en och samma tjänst? Och vad gör en flygingenjör i aktiv flygtjänst? Magnus sitter inne på svaren. Efter genomförd pilotutbildning blev han år 2010 klar med sina studier till civilingenjör. Den sista delen i utbildningen som krävdes för att bli flygingenjör i aktiv flygtjänst.

Intresset väcktes

Året var 1997 och Magnus hade studerat några år med målet att bli civilingenjör när han fick höra talas om att flygvapnet sökte flygingenjörer i aktiv flygtjänst. Han som både hade gjort värnplikten och varit med i flygvapnets ungdomssektion tänkte att detta kunde vara en möjlighet för honom. Att få kombinera kunskaperna han hade förvärvat via sina studier till ingenjör med stridspilotyrket kändes väldigt speciellt och lockande. Sagt och gjort Magnus ansökte om att få göra pilottesterna, genomförde dem och blev godkänd.

Vägen till yrket

Han antogs som officersaspirant inom flygvapnet och påbörjade sin utbildning där han till att börja med läste den grundläggande officersutbildningen för att sedan påbörja sin pilotutbildning vid Flygskolan som då fanns på flygflottiljen F 10 i Ängelholm. I dag är officersutbildningen förlagd till Militärhögskolan vid Karlberg i Stockholm. Efter avslutad officersutbildning påbörjas studierna vid Flygskolan i Linköping.

– Det är få förunnat att få genomgå en utbildning som erbjuder så många utmaningar, som är spännande och så enormt utvecklande från dag ett. Under min tid på Flygskolan så var det inte många söndagar då jag inte längtade till måndag, säger Magnus.

Utbildningen till stridspilot tar sex till sju år, varav nästan fem år är helt fokuserade på flygutbildning. Studierna varvar teori och praktiskt flygtjänst med idrott. Förutom att förse eleverna med all den kompetens – praktisk och teoretisk – som krävs för att flyga ett stridsflygplan låg mycket fokus på personlig utveckling. Det är en viktig del av utbildningen eftersom piloten är ensam befälhavare i sitt plan. I luften är det piloten som fattar besluten och då måste självkännedom, självförtroende och initiativförmågan finnas där.

Efter det att Magnus avslutat pilotutbildningen läste han sitt sista år för att få sin civilingenjörsexamen. Den sista pusselbiten som saknades för att bli flygingenjör i aktiv flygtjänst. Studierna skedde inom ramen för hans anställning, under den avslutande delen av studietiden fick han lön av Försvarsmakten.

Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

Tjänsten

Att arbeta som flygingenjör i aktiv flygtjänst är unikt och ett drömyrke för rätt person. Du arbetar med den senaste spjutspetstekniken för att sedan omsätta dina kunskaper i praktiken. Tyngdpunkten i yrket ligger inom flygtjänsten, framförallt de första åren då du arbetar på en av våra stridsflygdivisioner. Du blir också snabbt en central resurs på flottiljen och för flygvapnet i en rådgivande roll. Du hanterar komplexa tekniska frågor och utmaningar båda ur ett flyg- och teknikperspektiv dels inom flygvapnet men du har också en viktig rådgivande- och kravställande roll mot Försvarets materielverk, FMV och försvarsindustrin när det gäller materielfrågor. Som ingenjör och pilot har du en speciell förståelse för hur tekniken kan nyttjas maximalt och hur den på det mest effektiva och säkraste sättet kan användas i praktiken.

I rollen som flygingenjör i aktiv flygtjänst är du också en viktig resurs i försvaret av Sverige. I praktiken innebär det att du deltar vid övningar och att du är krigsplacerad.

– Jag arbetade några år på den civila arbetsmarknaden men återvände till flygvapnet för att det är en unik arbetsplats. Jag lockades tillbaka mycket på grund av flygtjänsten men också på grund av andra värden. Det finns en sammanhållning inom flygvapnet som är svår att hitta någon annanstans. Flygdivisionen är ett väl sammansvetsat lag, säger Magnus.

Magnus tycker om tempoväxlingarna i arbetet, både de dagliga och de över tid. Tidvis går arbetet in i ett mycket högt tempo, arbetet är intensivt. När den perioden är över så finns det goda möjligheter till återhämtning. Att arbeta som flygingenjör i aktiv flygtjänst ställer höga krav på prestation men är samtidigt väldigt varierande.

– Det praktiska arbetet är också lockande. Inom tjänsten får jag använda den absolut senaste spjutspetstekniken och samtidigt vara en del av den framtida teknikutvecklingen. När jag sedan praktiskt får nyttja tekniken via flygtjänsten så är det svårslaget. I det här yrket använder du din unika kompetens och påverkar det som händer i sin rätta miljö. För mig är det också viktigt att vara en del av Sveriges försvar. Att veta att min insats är viktig för att försvara Sverige, landets intressen och rätten att leva som vi själva väljer, säger Magnus.

Att arbeta inom Försvarsmakten innebär att du förväntas hålla dig i fysisk god form. Som anställd tränar du därför tre timmar i veckan på betald arbetstid. Det är en förutsättning för att du ska må bra och för att du ska kunna utföra ditt arbete på bästa sätt under många år i aktiv flygtjänst.

Bästa kontoret? Foto: Försvarsmakten

Utmaningar

Att arbeta som flygingenjör i aktiv flygtjänst är en utmaning i sig, ingen dag är den andra lik. Han ser många utmaningar.

– Personligen så triggas jag av utmaningar, jag är nog lite av en tävlingsmänniska och en problemlösare både i luften och på marken. En utmaning, som jag ser det, är att få balans mellan flygtjänsten och de andra arbetsuppgifterna. Då flygtjänsten är central i rollen så gäller det att se till att möten och rådgivning med mera inte sväljer för mycket tid. Ibland är det svårt att få tiden att räcka till helt enkelt, säger Magnus.

Flygvapnet behöver fler flygingenjörer i aktiv flygtjänst!

Tycker du Magnus yrke låter intressant? Du har också möjlighet att bli flygingenjör i aktiv flygtjänst, ansök redan idag!

För att studera vidare till flygingenjör i aktiv flygtjänst ska du ha läst minst 180 högskolepoäng ingenjörsstudier och du ska klara pilottesterna.

Läs mer om utbildningen till flygingenjör i aktiv flygtjänst här

Här hittar du var du kan ansöka att få genomföra pilottesterna

Den 17–18 november genomförs den digitala rekryteringsmässan Armada i Kungliga tekniska högskolans regi. Där finns flygvapnet på plats, ställ dina frågor direkt till experterna.
Anmäl dig här redan i dag

Vill du veta hur vardagen som stridspilot ser ut?

Vägen till stridspilot – en serie om utbildningen och yrket som stridspilot. Premiär 18 november 2020.

 

Text: Angela Ullman

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *