Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Förste ”Air drop” befälhavaren i Heavy Airlift Wing är en svensk

Louise Levin

 

I september deltog Heavy Airlift Wing i den internationella övningen Mobility Guardian 2019. I 30 personers delegationen ingick sex svenskar, som tjänstgör i olika befattningar vid Heavy Airlift Wing. Under övningen genomfördes för första gången en fällning, så kallad ”Air Drop” med en besättning helt utan amerikaner. Befälhavare för uppdraget var kapten Jörgen Skoglund, svensk C-17 pilot sedan flera år.

Från 21 till 28 September deltog Strategic Airlift Capability genom Heavy Airlift Wing (HAW) i övningen Mobility Guardian 2019. Det är en övning som arrangeras av U.S. Air Force Air Mobility Command (AMC) vartannat år. AMC är den enhet som är ansvariga för allt transport- och lufttankningsflyg U.S. Air Force. Under veckan på Fairchild Air Force Base i Spokane, Washington, fick den svenska personalen och deras kollegor från andra länder i tolvnationerssamarbetet Strategic Airlift Capability bra träning och erfarenhet att flyga uppdrag utanför hemmabasen Pápa i Ungern.

Redan under övningens första dag nåddes en milstolpe när kapten Jörgen Skoglund var befälhavare för det första ”Air Drop” uppdraget utan amerikaner i pilot-, eller lastmästarrollerna. Skoglund som har ett förflutet som pilot i C-130 Hercules, Jas 39 Gripen och AJ 37 Viggen på Skaraborgs flygflottilj, F 7, är den första icke-amerikanske piloten i Heavy Airlift Wings historia att ta examen från U.S. Air Force Aircraft Commander Air Drop (ACAD) utbildningen.

Övningen för den svenska HAW personalen var dock inte begränsad till enbart flygbesättningarna. Den svenska personalen som var med övades inom sina respektive funktioner och Flying Crew Chiefs, enhetens flygande flygtekniker, såg till att flygplanet hela tiden var redo för nästa uppdrag.

En annan höjdpunkt var att Heavy Airlift Wings C-17 valdes till det flygplan som skulle flyga VIP passagerarna vid internationella VIP dagen. I och med detta fick HAW en möjlighet att sprida kunskap om det här unika multinationella samarbetet, som inte har någon motsvarighet på annat håll i världen. Det var många generaler och politiker som imponerades av att tolv nationer kan samarbeta om tre flygplan och få det att fungera så effektivt.

Mobility Guardian är AMCs viktigaste storskaliga transportflygövning och den syftar till att validera transportflygförbands beredskap och förmåga att samarbeta med andra försvarsgrenar integrerat med internationella partners. I år deltog fler än 26 nationer, 60 flygplan och 2500 personer i övningen.

Henrik Gebhardt
Public Affairs Officer, Heavy Airlift Wing

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *